KNOWLEDGE MANAGEMENT AND ORGANIZATIONAL LEARNING IN ADVANCED CAMPI UNIVERSITY LIBRARIES

Authors

Keywords:

Knowledge Management, Organizational learning, University library, Organizational knowledge

Abstract

It aims to evaluate the possible instruments, institutionalized and dynamic policies adopted for the creation, use and sharing of knowledge that lead to organizational learning and educational act in university libraries. The study has as its research locus the UFJF / GV Library of the Federal University of Juiz de Fora - Governador Valadares advanced campus (UFJF / GV). The methodological orientation is based on the work of Gil (2017) and is classified as empirical and social. The research problem is outlined under the case study model with embedded approach, in the mold of Yin (2001). As for the objectives, the work is exploratory-descriptive and with a qualitative approach. As for the interpretation of the obtained data, the analytical categories are established in face of the knowledge organization tripod outlined by Choo of meaning creation, knowledge creation and decision making. As methods of data appreciation, the content analysis techniques formulated by Bardin (2016) and data triangulation by Miles and Huberman (1984) are applied. Regarding the results, it is recognized that the creation of meanings for their organizational agents demanded greater flexibility in their services and products. It is identified that the ideas and actions proposed by the organizational learning theories were translated in several moments in the biblioteconomic practices. The ideas and actions proposed by organizational learning theories have translated into everyday impact practices of the academic library, especially regarding professional training. The implementation of new and continuous actions on the other UFJF libraries is suggested, as well as on other advanced campus libraries.

Author Biographies

Allan Julio Santos, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

 

 

Geruza de Fátima Tomé Sabino, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)

 

 

References

ALMEIDA, M. C. B. Planejamento de bibliotecas e serviços de informação. 2. ed. Brasília, DF: Briquet de Lemos, 2005.

ALVARENGA NETO, R. C. D. de. Gestão do conhecimento em organizações: proposta de mapeamento conceitual integrativo. São Paulo: Saraiva, 2008.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Almedina, 2016.

CHOO, C. W. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. São Paulo: SENAC, 2003.

CHOO, C. W. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. 2. ed. São Paulo: SENAC, 2011.

CUNHA, M. B. da; CAVALCANTI, C. R.de O. Dicionário de Biblioteconomia e Arquivologia. Brasília: Briquet de Lemos, 2008.

FAQUETI, M. F.; ALVES, J. B. da M.; STEIL, A. V. Aprendizagem organizacional em bibliotecas acadêmicas: uma revisão sistemática. Perspectivas em Ciência da Informação, [s.l.], v. 21, n. 4, p.156-179, dez. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1981-5344/2699. Acesso em: 08 fev. 2018.

FERREIRA, L. A.; MAIA, L. C. G. Gestão da informação em bibliotecas universitárias: as práticas do Sistema de Bibliotecas da Universidade Federal de Goiás (Sibi/UFG). Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 18, n. 36, p. 181-202, abr. 2013. ISSN 1518-2924. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2013v18n36p181. Acesso em: 08 fev. 2018.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam. 23.ed. São Paulo. Autores Associados: Cortez, 1989.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GARCIA, C. L. S.; VALENTIM, M. L. P. Gestão do conhecimento científico: proposta de um modelo para a área de Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista (Unesp). Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, São Paulo, v. 7, p. 1-22, 2014.

GIL, C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

LUBISCO, N. M. L. Bibliotecas universitárias, seus serviços e produtos: transposição de um modelo teórico de avaliação para um instrumento operacional - relatório de pesquisa I. Ponto de Acesso: Revista do Instituto de Ciência da Informação da UFBA, Salvador, v. 8, p. 80-141, 2014.

MENDES, I. A. C.; TREVIZAN, M. A.; CUNHA, A. P. Campus avançado como extensão universitária. Revista Brasileira Enfermagem. Brasília, v. 31, n. 1, p. 32-38, 1978. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71671978000100032&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 13 jun. 2019.

MILES, M. B.; HUBERMAN, A.M. Analyzing qualitative data a source book for new methods. Beverly Hill, CA: Sage, 1984.

NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. Criação de conhecimento na empresa. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

OLIVEIRA, L. R. Biblioteca universitária: uma análise sobre os padrões de qualidade atribuídos pelo Ministério da Educação ao contexto brasileiro. 2004. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2004.

TARAPANOFF, K.; ARAUJO JUNIOR, R. H. de; CORMIER, P. M. J. Sociedade da informação e inteligência em unidades de informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 3, p. 91-100, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652000000300009&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 13 jun. 2018.

UFJF. Relatório de gestão da Biblioteca ICSA: jun. a dez. 2014. Governador Valadares: UFJF, 2014.

UFJF. Resolução nº 40/2015, nov. 2015. Aprova o Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI) 2016-2020. Juiz de Fora: IFRJ, 22 dez. 2015a. Disponível em: https://www2.ufjf.br/congrad/wp-content/uploads/sites/30/2016/02/RES_40.2015_PPC-Administra%C3%A7%C3%A3o-GV.pdf. Acesso em: 24 abr. 2019.

UFJF. Relatório de gestão da Biblioteca ICSA: jan. a jun. de 2015. Governador Valadares: UFJF, 2015b.

UFJF. Integração bibliotecários. [mensagem pessoal] Mensagem recebida por:

secretaria.direcao.icv@ufjf.edu.br. Acesso em: 04 mar. 2015c.

UFJF. Plano de competências da Biblioteca ICSA. Biblioteca UFJF/GV. Governador Valadares: UFJF, 2015d.

UFJF. Plano de Desenvolvimento Institucional 2015-2019. Juiz de Fora: UFRJ, 2015e. Disponível em: https://www2.ufjf.br/ufjf/files/2016/01/pdi_2016-2020_ufjftexto_aprovado.pdf. Acesso em: 24 nov. 2017.

UFJF. Relatório de gestão da Biblioteca ICSA: jan. a jun. de 2016. Governador Valadares: UFJF, 2016a.

UFJF. Pesquisa de clima organizacional UFJF/GV entre 12 e 15 jan. 2016. Governador Valadares: UFJF, 2016b.

UFJF. Pesquisa de Clima Organizacional UFJF/GV entre 12 e 15 de jan. 2016. Governador Valadares: UFJF, 2016c.

UFJF. Relatório reunião direção geral e coordenadores dos cursos UFJF/GV, 14 ago. 2016. Governador Valadares: UFJF, 2016d

UFJF. Relatório de gestão da Biblioteca UFJF/GV: jan. a jun. 2017. Governador Valadares: UFJF, 2017a.

UFJF. Edital treinamento profissional UFJF/GV. Governador Valadares: UFRJ, 2017b.

UFJF. Site CDC. Juiz de Fora: UFJF, 2019. Disponível em: https://www2.ufjf.br/biblioteca/. Acesso em: 05 jan. 2019.

VALENTIM, M. L. P. Gestão da informação e gestão do conhecimento em ambientes organizacionais: conceitos e compreensões. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 1, p. 11-16, 2008.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2.ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2024-11-20

How to Cite

Santos, A. J., & Sabino, G. de F. T. (2024). KNOWLEDGE MANAGEMENT AND ORGANIZATIONAL LEARNING IN ADVANCED CAMPI UNIVERSITY LIBRARIES. Revista Analisando Em Ciência Da Informação, 8(2), 16–32. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/racin/article/view/4008