UNIVERSITY LIBRARIES IN BUSINESS EDUCATION BASED ON ACTIVE METHODOLOGY

Authors

Keywords:

Active methodology, University library, Library science, Administration

Abstract

University libraries play an important role in higher education institutions. One of its purposes is to enable the use of its collection by the academic community, composed of students, teachers and administrative professionals, in order to meet their needs. This article aimed to analyze the use of university libraries in undergraduate business administration disciplines, based on active teaching and learning methodology. The research was qualitative and exploratory. It was conducted at two libraries located on separate campuses of a private university in the interior of the state of São Paulo. Students enrolled in project management and e-business disciplines based on the active problem - based learning methodology were considered. The investigations included the characterization of university libraries and the analysis of the dynamics of business students in the use of libraries, in face of stimulimade from the active learning methodology adopted in the disciplines. The results were positive, as they allowed us to conclude that there was intense circulation of information among students, agility in the use of collections and growth prospects of university libraries to meet the needs of business students.

References

AMARAL, Fernanda Vasconcelos; CORRÊA, Elisa Cristina Delfini. Contribuições da biblioteconomia e ciência da informação para a gestão de bibliotecas universitárias. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 18, e020008, p. 1-16, 2020.

BABU, B. Ramesh. Relevance of five laws of library science in the contemporary library world. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, Daejeon, v. 45, n. 4, p. 253-269, 2011.

CACHINHO, Herculano. Criando experiências de aprendizagem significativas: do potencial da aprendizagem baseada em problemas. El Hombre y la Máquina, Santiago de Cali, n. 40, p. 58-67, 2012.

CUNHA, Murilo Bastos da; CAVALCANTI, Cordélia Robalinho de Oliveira. Dicionário de biblioteconomia e arquivologia. Brasília: Briquet de Lemos, 2008.

ESTELA, Flor de María Silvestre; CUNHA, Murilo Bastos da. Biblioteca universitária e os indicadores do SINAES: estudo do caso da Universidade de Brasília. Informação & Sociedade, João Pessoa, v. 27, n. 1, p. 175-186, 2017.

ESCRIVÃO FILHO, Edmundo; RIBEIRO, Luis Roberto de Camargo. Inovando no ensino de administração: uma experiência com a Aprendizagem Baseada em Problemas (PBL). Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro, número especial, p. 1-9, 2008.

FREITAS, André Luís Policani; BOLSANELLO, Franz Marx Carvalho; VIANA, Nathália Ribeiro Nunes Gomes. Avaliação da qualidade de serviços de uma biblioteca universitária: um estudo de caso utilizando o modelo Servqual. Ciência da Informação, Brasília, v. 37, n. 3, p. 88-102, 2008.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 1991.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). O que é o Sinaes. Brasília: INEP, 2015. Disponível em: http://inep.gov.br/sinaes. Acesso em: 27 jul. 2019.

LE COADIC, Yves-François. A ciência da informação. Brasília: Briquet de Lemos Livros, 1996.

RANGANATHAN, Shiyali Ramamrita. The five laws of library science. London: Edward Goldston, 1931.

ROZA, Rodrigo Hipólito. Ciência da informação, tecnologia e sociedade. Biblos, Rio Grande, v. 32, n. 2, p. 177-189, 2018.

ROZA, Rodrigo Hipólito. Revolução informacional e os avanços tecnológicos da informática e das telecomunicações. Ciência da Informação em Revista, Maceió, v. 4, n. 3, p. 3-11, 2017.

SARACEVIC, Tefko. Interdisciplinary nature of information science. Ciência da Informação, Brasília, v. 24, n. 1, p. 36-41, 1995.

SOUSA, Maria Eliziana Pereira de; TARGINO, Maria das Graças. Cinco leis da biblioteconomia/Cinco leis de Ranganathan: resistindo bravamente ao tempo. Ciência da Informação em Revista, Maceió, v. 3, n. 1, p. 11-29, 2016.

TARGINO, Maria das Graças. Ranganathan continua em cena. Ciência da Informação, Brasília, v. 39, n. 1, p. 122-124, 2010.

Published

2024-11-20

How to Cite

Roza, R. H. (2024). UNIVERSITY LIBRARIES IN BUSINESS EDUCATION BASED ON ACTIVE METHODOLOGY. Revista Analisando Em Ciência Da Informação, 8(2), 33–40. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/racin/article/view/4009