BANCO MUNDIAL E UNICEF NA DISCUSSÃO DA POLÍTICA GLOBAL DE EDUCAÇÃO: COMO ESSAS ORGANIZAÇÕES INTERNACIONAIS CONQUISTARAM RELEVÂNCIA NO DEBATE EDUCACIONAL?

Authors

  • Vivian Duarte Couto Fernandes
  • Gilberto José Miranda

DOI:

https://doi.org/10.29327/2293200.13.2-9

Abstract

This article aims to assess the influence of the World Bank and the UNICEF in promoting a global education policy. Constructivism (Finnermore, 1996) as a theoretical basis has enabled to evaluate how international actors transform interests and generate norms, influencing the behaviour of national States. The World Bank, through credit offers, has expanded its influence on countries’ political decisions and has institutionalised its political, economic, social, and intellectual agenda for them. UNICEF has played an important humanitarian role in the development and promotion of children's and women's rights, the operational effectiveness of its activities is questioned. The purpose of education for World Bank is technical: education should train practical value skills with economic value; whilst the purpose of education for UNICEF is cultural: it should awake identity and character with political value.

References

BANCO MUNDIAL. (2010). Atingindo uma educação de nível mundial no Brasil: próximos passos. Washington, D.C.: Banco Mundial. (Relatório técnico).

BANCO MUNDIAL. (2016). Relatório anual de 2016. Washington, D.C.: Banco Mundial. (Relatório técnico).

BARACUHY, Braz. (2006). A crise da Liga das Nações de 1926: realismo neoclássico, multilateralismo e a natureza da política externa brasileira. Contexto Internacional, 28 (2): 355-397. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-85292006000200002.

BARBOSA FILHO, Fernando de Holanda; PESSÔA, Samuel de Abreu. (2010). Educação e crescimento: o que a evidência empírica e teórica mostra? EconomiA, 11 (2): 265-303.

BARCELOS, Márcio; RODRIGUES, Marcio Silva. (2018). Concepções de política pública e práticas discursivas: Uma análise sobre as políticas para a Educação Superior nos Governos Lula (2003-2010). Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 25 (123): 1-23. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.25.

BARRERA-OSORIO, Felipe; PATRINOS, Harry Anthony; FASIH, Tazeen. (2009). Decentralized Decision-Making in Schools. Washington, D.C.: World Bank.

Becker, Gary S. (1964) Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis with Special Reference to Education. 3rd Edition, The University of Chicago Press, Chicago.

BENDRATH, Eduard Angelo; GOMES, Alberto Albuquerque. (2011). Educação e Economia: a (re) construção histórica a partir do pós-guerra. HISTEDBR On-line, 44: 92-106.

BERNUSSI, Mariana Medeiros. (2014). Instituições Internacionais e Educação: a agenda do Banco Mundial e do Education for All no caso brasileiro. Dissertação de Mestrado, apresentada à Universidade de São Paulo (Orientadora: Profa. Dra. Adriana Schor).

BRUNS, Barbara; LUQUE, Javier. (2015). Great Teachers: How to Raise Student Learning in Latin America and the Caribbean. Washington, D.C.: Latin American Development Forum, World Bank Group, . https://doi.org/10.1596/978-1-4648-0151-8

CHANDLER, David. (2004). Constructing Global Civil Society: Morality and Power in International Relations. Londres: Palgrave Macmillan. http://dx.doi.org/10.1057/9780230005846.

COX, Robert. (1968). Education for development. International Organization, 22 (1): 310-331. http://dx.doi.org/10.1017/S0020818300013588.

DECKER, Aline; EVANGELISTA, Olinda. (2019). Educação na lógica do Banco Mundial: formação para a Sociedade Capitalista. Roteiro, 44 (3): 1-24. http://dx.doi.org/10.18593/r.v44i3.23206.

FINNEMORE, Martha. (1996). International Interests in International Society. London: Cornell University Press. http://dx.doi.org/10.7591/9781501707384.

FULLGRAF, Jodete Bayer Gomes. (2007). O UNICEF e a política de educação infantil no governo Lula. Dissertação de Mestrado, apresentada à PUC (Orientadora: Profa. Dra. Maria Machado Malta Campos).

HEYNEMAN, Stephen Paul. (2003). The history and problems in the making of education policy at the World Bank 1960-2000. International Journal of Education Development, 23: 315-337. http://dx.doi.org/10.1016/S0738-0593(02)00053-6.

HERZ, Mônica; HOFFMAN, Andrea Ribeiro. (2004). Organizações Internacionais: histórias e práticas. São Paulo: Campus.

JONES, Phillip. (2006). Elusive mandate: UNICEF and educational development. International Journal of Educational Development, 26: 591-604. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijedudev.2006.02.003.

KING, Kenneth. (2007). Multilateral agencies in the construction of the global agenda on education. Comparative Education, 43 (3): 377-391. http://dx.doi.org/10.1080/03050060701556331.

LEMOS, Flávia Cristina Silveira. et al. (2017). UNICEF, infância, educação e práticas de proteção de direitos no Brasil. Revista de Ciências Humanas, 51 (2): 388-404. http://dx.doi.org/10.5007/2178-4582.2017v51n2p388.

MENASHY, Francine; READ, Robyn. (2016). Knowledge banking in global education policy: a bibliometric analysis of World Bank publications on public-private partnerships. Education Policy Analysis Archives, 24: 95. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.24.2523.

MINCER, Jacob (1958). Investment in Human Capital and Personal Income Distribution. Journal of Political Economy, 66 (4): 281-302. http://dx.doi.org/10.1086/258055.

MINCER, Jacob (1974). Schooling, Experience, and Earnings. Cambridge (USA): National Bureau of Economic Research.

MINGST, Karen. (2009). Princípios de relações internacionais. São Paulo: Campus.

MITCHELL, Douglas E.; MITCHELL, Ross E. (2003). The Political Economy of Education Policy: The Case of Class Size Reduction. Peabody Journal of Education, 78 (4): 120-152. https://doi.org/10.1207/S15327930PJE7804_07

MOTA JÚNIOR, William Pessoa; MAUÉS, Olgaíses Cabral. (2014). O Banco Mundial e as políticas educacionais brasileiras. Educação e Realidade, 39 (4): 1137-1152. http://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362014000400010.

MOTA JÚNIOR, William Pessoa. (2019). O Banco Mundial e a contrarreforma da educação superior brasileira no governo Lula da Silva (2003-2010). Avaliação, 24 (1): 213-233. http://dx.doi.org/10.1590/s1414-407720190001000012.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. (2009). Política Educacional e Regulação no Contexto Latino-Americano: Argentina, Brasil e Chile. Linhas Críticas, 15 (28): 45-62. http://dx.doi.org/10.26512/lc.v15i28.3520.

ONUF, N. (1998). Constructivism: a User’s Manual. In KUBÁLKOVÁ, Vendulka; ONUF, Nicholas; KOWERT, Paul. (ed.). International Relations in a Constructed World. New York: M. E. Sharpe, Inc., 59-78.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS – ONU. (2020). Banco Mundial. Disponível em: [https://nacoesunidas.org/agencia/bancomundial/]. Acesso: 10/03/2020.

PEREIRA, João Márcio Mendes. (2014). Banco Mundial: dos bastidores aos 50 anos de Bretton Woods (1942-1994). Topoi, 15 (29): 527-564. http://dx.doi.org/10.1590/2237-101X015029006.

PETERS, Susan. (2007). “Education for All?” A historical analysis of international inclusive education policy and individuals with disabilities. Journal of Disability Policy Studies, 18 (2): 98-108. http://dx.doi.org/10.1177/10442073070180020601.

PINHEIRO, Letícia; BESHARA, Gregory. (2011). Política externa e educação: confluências e perspectivas no marco da integração regional. In PINHEIRO, Letícia; MILANI, Carlos. (ed.). Política externa brasileira: a política das práticas e a prática das políticas. Rio de Janeiro: FGV.

PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O DESENVOLVIMENTO – PNUD. (2017). Os 8 Objetivos do Milênio (ODM). Disponível em: [http://www.br.undp.org/content/brazil/pt/home/post-2015.html]. Acesso: 15/04/2018.

SCHULTZ, Theodore. (1964). O valor econômico da educação. Rio de Janeiro: Zahar Editores.

SPELLER, Paulo; ROBL, Fabiane; MENEGHEL, Stela Maria. (ed.). (2012). Desafios e perspectivas da educação superior brasileira para a próxima década 2011-2020. Brasília: UNESCO, CNE, MEC.

UNITED NATIONS. (1974). Declaration on the Establishment of a New International Economic Order. Nova Iorque: Un Documents. (Relatório técnico).

UNESCO. (1998). Declaração Mundial sobre Educação para Todos: satisfação das necessidades básicas de aprendizagem. Jomtien, 1990. Paris: Unesco. (Relatório técnico).

UNICEF. (2003). Maurice Pate biography. Disponível em: [Maurice Pate biography | About UNICEF | UNICEF]. Acesso: 15/04/2020.

UNICEF. (2003a). Henry R. Labouisse biography. Disponível em: [https://sites.unicef.org/about/who/index_bio_labouisse.html]. Acesso: 15/04/2020.

UNICEF. (2003b). James P. Grant biography. Disponível em: [https://sites.unicef.org/about/who/index_bio_grant.html]. Acesso: 15/04/2020.

UNICEF. (2003c). Carol Bellamy biography. Disponível em: [https://sites.unicef.org/about/who/index_bio_bellamy.html]. Acesso: 15/04/2020.

UNICEF. (2010). Ann M. Veneman biography. Disponível em: [https://sites.unicef.org/about/who/index_53479.html]. Acesso: 15/04/2020.

UNICEF. (2018). Anthony Lake biography. Disponível em: [https://sites.unicef.org/about/who/media_53427.html]. Acesso: 15/04/2020.

UNICEF. (2018a). Henrietta H. Fore biography. Disponível em: [https://sites.unicef.org/about/who/media_102364.html]. Acesso: 15/04/2020.

UNICEF. (2019). Annual Report 2018. Nova Iorque: Unicef. (Relatório técnico). Disponível em: [https://www.unicef.org/media/55486/file/UNICEF-annual-report-2018%20revised%201.pdf]. Acesso: 15/04/2018.

VERGER, Antoni; NOVELLI, Mario; ALTINYELKEN, Hulya Kosar. (2012). Global Education Policy and International Development: an Introductory Framework. In VERGER, Antoni; NOVELLI, Mario; ALTINYELKEN, Hulya K. (ed.). Global Education Policy and International Development: New Agendas, Issues and Policies. London: Bloomsbury.

WENDT, Alexander. (1992). Anarchy is what States make of it: the social construction of power politics. International Organizations, 46 (2): 391-425. http://dx.doi.org/10.1017/S0020818300027764.

WORLD BANK. (1974). Education: Sector Working Paper. Washington, D.C.: World Bank. (Technical report).

WORLD BANK. (1994). Higher Education: The Lessons of Experience. Development in Practice. Washington, D.C.: The World Bank. (Technical report).

Published

2022-12-08