TRIALS AND CRITIQUES IN THE CONTEXT OF THE THEORY OF THE THREE AGES

A PRELIMINARY EPISTEMOLOGICAL STUDY IN THE CONTEXT OF SYMBOLIC AND AESTHETIC IMAGES

Authors

Keywords:

Theory of the Three Ages, Archival Science, Epistemology

Abstract

The Theory of Three Ages in Archival Science emerges as an epistemic foundation, it is a cyclical action of the frequency of access, use and potential disposal of archival documents. However, despite being an epistemic foundation, what is symbolic and aesthetic about the Theory of the Three Ages? Thus, the objective of the study is to make preliminary and epistemological provocations of the symbolic and aesthetic images of the Theory of the Three Ages. The work had a qualitative approach, which took place in the face of symbolic constructions through analogies and metaphors from the Theory of the Three Ages that need to be unveiled. It adopted hermeneutics as a method from an epistemological perspective, as it considers analyzes of texts, concepts, terms, discourses and languages; Bachelard's historical-critical epistemic orientation that goes beyond mere descriptions of events, therefore analyzed and interpreted the advances and obstacles of Archival Science. It is inferred that the Theory of the Three Ages is contained symbolic and aesthetic images based on biologism with: birth, life, productive life, maturation, death; and even in spiritualism through the idea of reincarnation, immortality and limbo. And both biologism and spiritualism are mental constructions passed on without questioning and without derivation, which is problematic for the advancement of Archival Science.

Author Biographies

Sérgio Rodrigues de Santana

Doutor (2023) e mestre (2016) em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Especialista em Arquivologia (2022) pela Faculdade Domínios. Graduado em Biblioteconomia (2022) e em Arquivologia (2023) pela Uniasselvi e em Psicologia (2012) pela UFPB.

Carla Daniella Teixeira Girard, Universidade Federal Rural da Amazônia (UFRA)

Doutora em Educação (2024) pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA). Mestra em Ciência da Informação (2016) pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Especialista em Docência da Educação Superior (2011) pela Universidade do Estado do Pará (UEPA). Graduada em Biblioteconomia (2009) pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Bibliotecária da Universidade Federal Rural da Amazônia (UFRA).

Lília Mara Menezes, Prefeitura Municipal de Governador Dix-Sept Rosado (PMGDR)

Mestra em Letras (2020) pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Especialista em Literatura e Ensino (2011) pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Graduada em Letras e Artes (2005) pela UERN. Professora pela Prefeitura Municipal de Governador Dix-Sept Rosado (PMGDR).

Eliane Epifane Martins, Companhia de Desenvolvimento e Administração da Área Metropolitana de Belém (CODEM)

Mestra em Ciência da Informação (2017) pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Especialista em Gestão e Docência no Ensino Superior (2019) pela Faculdade de Teologia, Filosofia e Ciências Humanas Gamaliel (FATECH). Graduada em Biblioteconomia (2009) pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Bibliotecária da Companhia de Desenvolvimento e Administração da Área Metropolitana de Belém (CODEM).

Annebelle Pena Lima Magalhães Cruz

Doutora em Educação (2024) pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA). Mestra profissional em Gestão Social, Educação e Desenvolvimento Local (2013) pelo Centro Universitário (UNA). Graduada em Psicologia (2009) pela Universidade do Vale do Rio Verde (UNINCOR) e em Ciências Sociais (2024) pela Faculdade Única de Ipatinga (FUNIP).

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Published

2024-11-01

How to Cite

Santana, S. R. de, Girard, C. D. T., Menezes, L. M., Martins, E. E., & Cruz, A. P. L. M. (2024). TRIALS AND CRITIQUES IN THE CONTEXT OF THE THEORY OF THE THREE AGES: A PRELIMINARY EPISTEMOLOGICAL STUDY IN THE CONTEXT OF SYMBOLIC AND AESTHETIC IMAGES. Revista Analisando Em Ciência Da Informação, 12(1), 43–59. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/racin/article/view/3831