THE THE CORE OF CONTEMPORARY ART OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF PARAÍBA AND ITS HISTORY

file as a source of information and memory

Authors

  • Danielle Alves de Oliveira Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
  • Manuela Eugênio Maia Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Keywords:

File, Memory, Núcleo de Arte Contemporânea da Paraíba

Abstract

The Archival has been consolidated by the need in the contemporary world political and social-scientific sort and dispose of archival information. From this perspective, documentation centers have been gaining increasing importance for society. However, it is necessary for information workers to monitor these changes and understand the primary function of the file: give access to information. So, this research aims to examine the documents in the file of the Center for Contemporary Art UFPB, signaling its emergence in the state of Paraiba in 1978, which attempts to characterize the files as memory space and information source, there the need of present society the importance of these places for the construction of collective memory. The results obtained from the survey show that the Center for Contemporary Art was installed in Paraiba in impetuous. But its importance is undeniable artistic and cultural to Brazil, and especially for the state of Paraiba. Aside from information about the history, it was found the opulence of file NAC while holding a social memory and immeasurable source of information. Although the files are still in the process of identification was possible to recount some memory paraibana society that has been abandoned for many years. Soon, I reaffirm the importance of this documentation center for potential users.

Author Biographies

Danielle Alves de Oliveira, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Técnica em Arquivo na Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Mestra em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Bacharela em Arquivologia pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Licenciada em História pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA).

Manuela Eugênio Maia, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Professora do curso de Arquivologia da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Diretora da Biblioteca Central da UEPB. Mestrado em Educação, Bacharel em Biblioteconomia e Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

References

ALMANAC - resumo das atividades do NAC, setembro de 1978 a fevereiro de 1980. João Pessoa: FUNARTE: UFPB, 1980.

BARROS, Dirkene Santos; NEVES, Dulce Amélia de Brito. Arquivo e memória: uma relação indissociável. Revista TransInformação, Campinas, v. 21, n. 1 p. 55-61, 2009.

COSTA, Icleia Thiesen Magalhaes. Memória institucional: a construção conceitual numa abordagem teórico-metodológica, 1997. 161 f. Tese (Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação)– Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1997.

CRÍTICO do sul fala do Núcleo da Paraíba. O Norte, João Pessoa, 26 set. 1979.

DUARTE, Zeni. Arquivo e arquivista: conceituação e perfil profissional. Revista da Faculdade de Letras, Porto, v. 1, n. 5, p. 141-151, 2006. Disponível em: <http://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/6624.pdf>. Acesso em: 15 mar. 2009.

FALCÃO, Sarah. Um gigante adormecido. 2007. Disponível em: <http://www.overmundo.com.br/overblog/um-gigante-adormecido>. Acesso em: 18 abr. 2010.

FERNANDES, Maria do Socorro Cavalcante. Artefatos arquivísticos como elemento de memória no arquivo Afonso Pereira. 2006. 58 f. Trabalho de Conclusão Curso (Bacharelado em Biblioteconomia)– Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2006.

FRAGOSO. Ilza da Silva. Instituição Memória: modelos institucionais de proteção ao patrimônio Cultural e preservação da memória na cidade de João Pessoa-PB. 2008. 139 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação)– Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2008.

JORDÃO, Fabrícia Cabral de Lira. Apontamentos sobre a Arte Conceitual no Nordeste: Paulo Bruscky e NAC/UFPB. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS, 18., 2009, Salvador. Anais... Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2009. p. 1822-1832.

MAIA, Manuela Eugênio; FERREIRA, Danilo de Sousa. Histórico [dos cursos de Arquivologia no Brasil], 2013. Disponível em: ‹http://arquivologiauepb.com.br/?page_id=8›. Acesso em: 01 maio 2013.

MONTENEGRO, Antônio Torres. História oral e memória. São Paulo: Contexto, 1994. (Coleção Caminhos da História).

MORAIS, Frederico. Antonio Dias: Não acho mais graça no público das próprias graças. O Glbo, Rio de Janeiro, 16 abr. 1979.

NORA, Pierre. Entre Memória e História: a problemática dos lugares. In: Projeto História. São Paulo: PUC, n. 10, p. 07-28, dez. 1993.

PAES, Marilena Leite. Arquivo: teoria e prática. 3.ed. Rio de Janeiro: FGV, 2006.

PARAÍBA. NAC. NAC expõe acervo. João Pessoa: UFPB, 1992. Convite.

PONTUAL, Roberto. O Núcleo cresce e amadurece. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 21 set. 1978, Caderno 8.

POLLACK, Michael. Memória e identidade social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n, 10, 1992.

SIMPÓSIO de artes plásticas: a cultura diante da crise e da falta de verba. Correio Brasiliense, Brasília, 20 out. 1983.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA. CONSEPE. Resolução n. 33, de 08 jul. 1980. João Pessoa: UFPB, 1980a.

_______. PRAC. CONSEPE. Minuta de regimento interno do NAC, de 14 jul. 1980. João Pessoa: UFPB, 1980. Dossiê contendo documentos cuja data-limite é fev. 1979 – jul. 1980b.

VALENTE, João. NAC e sua história: depoimento [jan. 2010]. Entrevistador: Bernardina Maria Juvenal Freire de Oliveira. João Pessoa: UEPB, 2010. 2 DVD sonoros. Entrevista cedida ao projeto "A gestão da informação arquivística aplicada à memória histórica no Núcleo de Arte Contemporânea (NAC) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB)".

Published

2024-11-20

How to Cite

Oliveira, D. A. de, & Maia, M. E. (2024). THE THE CORE OF CONTEMPORARY ART OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF PARAÍBA AND ITS HISTORY: file as a source of information and memory. Revista Analisando Em Ciência Da Informação, 1(1), 6–26. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/racin/article/view/3872