THE TRIAD INFORMATION-MANAGEMENT-COMMUNICATION

A REFLECTION ON THE ORGANIZATIONAL CONTEXT

Authors

  • Ariane Barbosa Lemos Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Ricardo Rodrigues Barbosa Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Keywords:

Information, Management, Communication, Organization

Abstract

The theoretical contribution is set in the proposal to conduct interdisciplinary research that seeks to connect these areas of knowledge. Part is an interdisciplinary discussion on the concept of the organization, the context in which the information-management-communication triad is observed. This article, descriptive, exploratory adopts bias, in that it provides the overview of the subject investigated. The preparation method of this review is the narrative, which does not use explicit and systematic criteria for the search and analysis of literature. Descriptive phenomena and processes related to triad demonstrate connectivity points, when analyzed in the organizational context. The discussion highlights the social nature of the organization, in which there is the construction and establishment of processes and social phenomena. In addition, the paper points out that: (a) the Information Science extols the strategic role of information for organizations; (b) the Administration reiterates the importance of managing people, processes, tasks and resources of an organization; and (c) the Social Communication is present in various sectors and processes of an organization working on issues that concern both the internal environment and the external. Thus, management is positioned intermediate form between information and communication, offering the other technical areas and tools that favor both the management of information as communication. That is, the management can be seen as a "bridge" that provides the communication between the other terms of the triad. As the Information Science field of knowledge that studies, among other things, information management practices applied in the organizational environment becomes relevant interdisciplinary study that addresses practice of organizational communication, flow and sharing of information. The study also shows that there is room for research studies whose objects are related to the theme of this article.

Author Biographies

Ariane Barbosa Lemos, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutoranda na Escola de Ciência da Informação (ECI) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestra em Ciência da Informação (2012) e especialista em Gestão Estratégica da Informação (2010) pela ECI/UFMG. Graduada em Comunicação Social (habilitação Jornalismo) pelo Centro Universitário UNI-BH (2004).

Ricardo Rodrigues Barbosa, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Professor Titular do Departamento de Teoria e Gestão da Informação da Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Pós-doutor na Faculty of Information Studies da University of Toronto. Doutor em Administração de Empresas pela Columbia University. Mestre em Business Administration. Graduado em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais.

 

References

BARBOSA, R. R.; PAIM, I. Da GRI à gestão do conhecimento. In: PAIM, I. (Org.). A Gestão da informação e do conhecimento. Belo Horizonte: Escola de Ciência da Informação / UFMG, 2003. p. 7-31.

BARRETO, A. A condição da informação. In: STAREC, C.; GOMES, E. B. P.; CHAVES, J. B. L. (Org.). Gestão estratégica da informação e inteligência competitiva. São Paulo: Saraiva, 2005. p. 3-16.

BOISOT, M. H. Knowledge assets: securing competitive advantage in the information economy. [S.l.]: Oxford University Press, USA, 1999.

CAPURRO, R. Epistemologia e Ciência da Informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 5., 2003, Belo Horizonte. Anais... Tradução Ana Maria Rezende Cabral et al. Belo Horizonte: [s.n], 2003. Disponível em: <http://www.capurro.de/enancib_p.htm>. Acesso em: 23 maio 2015.

CAPURRO, R; HJORLAND, B. O conceito de Informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 12, n. 1, p. 148-207, jan./abr. 2007.

CENDÓN, B. V. Bases de dados para negócios no Brasil. In: PAIM, I. (Org.). A gestão da informação e do conhecimento. Belo Horizonte: Escola de Ciência da Informação / UFMG, 2003. p. 125-155.

CHIAVENATO, I. Teoria geral da administração. 6. ed. Rio de Janeiro: Campus, 2001. 1 v.

CHOO, C. W. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar conhecimento, construir conhecimento e tomar decisões. Tradução Eliana Rocha. São Paulo: Senac, 2006, p. 27-61.

DAVENPORT, T. Ecologia da informação: por que só a tecnologia não basta para o sucesso na era da informação. São Paulo: Futura, 1998. p. 173-199.

DRUCKER, P. F. Administração, tarefas, responsabilidades, práticas. Tradução Carlos A. Malferrari et al. São Paulo: Pioneira, 1974. p. 485-497. 2 v.

_______. O advento da nova organização. In: Gestão do conhecimento. Tradução Afonso Celso da Cunha Serra. Rio de Janeiro: Elsevier, 2000. p. 9-26.

DUNCAN, R. B. Characteristics of organizational environments and perceived environmental uncertainty. Administrative Science Quarterly, [S.l.], v. 17, n. 3, p. 313–327, 1972.

FAYOL, H. Administração geral e industrial. Tradução Irene de Bojano e Mário de Souza. 9. ed. São Paulo: Atlas, 1977.

GONZALEZ DE GOMEZ, M. N. Metodologia de pesquisa no campo da Ciência da Informação. Revista de Ciência da Informação, [S.l.], v. 1, n. 6, dez. 2000. Disponível em: <http://www.datagramazero.org.br/dez00/F_I_art.htm>. Acesso em: 01 maio 2015.

GRIFFITH, B. C. (Ed.). Key papers in information science. New York: Knowledge Industry Publ, 1980.

HUANG, J.; BAPTISTA, J.; NEWELL, S. Communicational ambidexterity as a new capability to manage social media communication within organizations. The Journal of Strategic Information Systems, [S.l.], v. 24, n. 2, p. 49-64, jun. 2015.

HJORLAND, B. Principia Informatica: foundational theory of information and principles of information services. In: BRUCE, H. et al. (Ed.). Emeerging frameworks and methods. Proceedings of the fourth Conference on Conceptions of Library and Information Science (CoLIS4). Greenwood Village, Colorado: Libraries Unlimited, 2003. p. 109-121.

JAQUES, T. Issue and crisis management: quicksand in the definitional landscape. Public Relations Review, [S.l.], v. 35, n. 3, p. 280-286, set. 2009.

JIANG, H.; LUO, Y.; KULEMEKA, O. Leading in the digital age: a study of how social media are transforming the work of communication professionals. Telematics and Informatics, v. 33, p. 493-499, out. 2016.

MARTELETO, R. Cultura, educação, distribuição social dos bens simbólicos e excedente informacional. INFORMARE - Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p.11-23, jul./dez. 1995.

MATTELART, A.; MATTELART, M. História das teorias da comunicação. São Paulo: Loyola, 1999.

NASSAR, P. Conceitos e processos de comunicação organizacional. In: KUNSCH, M. M. K. (Org.). Gestão estratégica, comunicação organizacional e relações públicas. Caetano do Sul: Difusora, 2008. p. 61-75.

PINHEIRO, L. V. Informação: esse obscuro objeto da ciência da informação. Morpheus - Revista Eletrônica em Ciências Humanas, [S.l.], v. 2, n. 4, 2004. Disponível em: <http://repositorio.ibict.br/handle/123456789/31>. Acesso em: 01 fev. 2016.

REGO, F. G. T. Comunicação empresarial / comunicação institucional: conceitos, estratégias, sistemas, estrutura, planejamento e técnicas. São Paulo: Summus, 1986.

RENDÓN ROJAS, M. Á. Relación entre los conceptos: información, conocimiento y valor, Semejanzas y diferencias. Ciência da Informação, Brasília, v. 34, n. 2, p. 52-61, maio/ago. 2005.

ROSS, K.; NIGHTINGALE, V. Media and audiences: new perspectives. [S.l.]: McGraw-Hill Education (UK), 2003.

SIMON, H. A. Comportamento administrativo. Tradução Aluizio Loureiro Pinto. 2. ed. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1971.

SOUZA, M. W. Teoria da Comunicação e gestão simbólica de processos organizacionais. In: KUNSCH, M. M. K. (Org.). Gestão estratégica e, comunicação organizacional e relações públicas. Caetano do Sul: Difusora, 2008. cap. 3, p. 47-60.

TAYLOR, F. W. Princípios da administração científica. São Paulo: Atlas, 1990.

THAYER, L. O. Princípios de comunicação na administração. São Paulo: Atlas, 1972.

THOMPSON, J. B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. Tradução Wagner de Oliveira Brandão. Petrópolis: Vozes, 1998. p. 19- 46.

SHANNON, C.; WEAVER, W. The mathematical theory of communication. Urbana, IL.: University of Illinois Press, 1972.

Published

2024-11-20

How to Cite

Lemos, A. B., & Barbosa, R. R. (2024). THE TRIAD INFORMATION-MANAGEMENT-COMMUNICATION: A REFLECTION ON THE ORGANIZATIONAL CONTEXT. Revista Analisando Em Ciência Da Informação, 4(1), 26–47. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/racin/article/view/3919