MEDIATION AND INFORMATION LITERACY

SOME CONSIDERATIONS

Authors

  • Regina Oliveira de Almeida Universidade Estácio de Sá - RJ

Keywords:

Information literacy, University library, Mediation

Abstract

The presence of ICT in education reaches other literacy spaces, in particular, the library. Librarians have always contributed regularly with the training of students through mediation, along the schooling process, not only with reference sources for access to information, but also to acquire information literacy in an increasingly intensified process with excess information. This process, known as information literacy, has been understood as the learning needed to handle the amount of information available in all areas of knowledge, rooted in training practices and user education. These practices also underpin the reflections in the area of librarianship on the librarian’s educational profile.  The amount of work on national practices and experiences reports is still small. It is necessary to develop the concept of information literacy in teaching librarianship and share more stories of practices and experiences in order to implement a more meaningful mediation in the university library.

Author Biography

Regina Oliveira de Almeida, Universidade Estácio de Sá - RJ

 

Doutora em Educação pela Universidade Estácio de Sá - RJ (2015). Mestre em Educação pela Fundação Getúlio Vargas - RJ (1994). Graduada em Medicina (1985) e Biblioteconomia e Documentação pela Universidade Federal Fluminense (UFF, 2009).

References

ALMEIDA, R. O. de. Produção nacional sobre competência informacional. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v.19, n. 1, p. 124-134, jan./jun. 2014. Disponível em: <http://revista.acbsc.org.br/racb/article/viewFile/954/pdf_93>. Acesso em: 06 jan. 2015.

ALMEIDA JUNIOR, O. F. de. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v. 2, n. 1, p. 89-103, jan./dez. 2009. Disponível em: <http://inseer.ibict.br/ancib/index.php/tpbci/article/viewArticle/17>. Acesso em: 15 out. 2012.

_______. Profissional bibliotecário: um pacto com o excludente. In: BAPTISTA, S. G.; MUELLER, S. P. M. (Org.). Profissional da informação: o espaço de trabalho. Brasília: Thesaurus, 2004.

ALVES, M. B. M.; FAQUETTI, M. F. Mudanças no serviço de referência, em bibliotecas universitárias, sob o impacto das novas tecnologias. In: SEMINÁRIO NACIONAL DAS BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 12, 2002, Recife. Anais... Disponível em: <http://www.sebi.ufrj.br/snbu/snbu2002/main.htm>. Acesso em: 12 out. 2012.

AREA MOREIRA, M.; PESSOA, M. T. R. De lo sólido a lo líquido: las nuevas alfabetizaciones ante los câmbios culturales de la Web 2.0. Comunicar, v. 19, n. 38, p. 13-20, 2012. Disponível em: . Acesso em: 16 ago. 2014.

BARRETO, A. de A. Mudança estrutural no fluxo do conhecimento: a comunicação eletrônica. Ciência da Informação, Brasília, v. 27, n. 2, p. 122-127, maio/ago. 1998. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ci/v27n2/barreto.pdf>. Acesso em: 25 ago. 2014.

BORGES, J. L. A Biblioteca de Babel. In: Ficções. Porto Alegre: Globo, 1970. p. 61-70.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Filosofia, História, Geografia, Serviço Social, Comunicação Social, Ciências Sociais, Letras, Biblioteconomia, Arquivologia e Museologia, 2001. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES0492.pdf.>. Acesso em: 13 ago. 2013.

CAMPELLO, B. S. Letramento informacional: função educativa do bibliotecário na escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

CASTRO FILHO, C. M. de. O modelo europeu do Centro de Recursos para el Aprendizaje y la Investigación (CRAI) e as bibliotecas universitárias brasileiras: convergências e divergências.São Paulo, 2008.238 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação), Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo. Disponível em: . Acesso em: 14 mar. 2014.

COBO, C. De qué hablamos cuando nos referimos a “competencias para la innovación?” In: BERGMAM, J.; GRANÉ, M. (Coord.). La universidad en la nube. Barcelona: LMI (Laboratori de MitjansInteractius), Universitat de Barcelona, 2013. cap. 7. p. 145-171. Disponível em: <http://www.lmi.ub.edu/transmedia21/vol6/pag4.html>. Acesso em: 23 jul. 2013.

CONNAWAY, S.; FANIEL, I. Reordering Ranganathan: shifting user behaviors, shifting priorities. Dublin, OH: OCLC Research, 2014. Disponível em: <http://www.oclc.org/content/dam/research/publications/library/2014/oclcresearch-reordering-ranganathan-2014.pdf>. Acesso em: 12 out. 2014.

CYSNE, M. R. F. P. Sobre práxis: para pensar a formação e a prática bibliotecária. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA E DOCUMENTAÇÃO, 16., 1991, Salvador. Anais.... Salvador: Associação de Bibliotecários da Bahia/FEBAB, 1991. p. 1125-1137.

DUDZIAK, E. A. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003. Disponível em: <http://revista.ibict.br/ciinf/index.php/ciinf/issue/view/25>. Acesso em: 18 mar. 2012.

FERREIRA, A. B. de H. Novo dicionário Aurélio da Língua Portuguesa. Curitiba: Positivo, 2004.

FOURIE, I. Debemos tomarnos en serio la desintermediación? Anales de Documentación: Revista de Biblioteconomia y Documentación, Murcia, v. 4, p. 267-282, 2001. Disponível em: <http://revistas.um.es/analesdoc/article/viewFile/2421/241>. Acesso em: 15 out. 2013.

GASQUE, K. C. D. Letramento informacional: pesquisa, reflexão e aprendizagem. Brasília: Faculdade de Ciência da Informação, Universidade de Brasília, 2012. Disponível em: <http://leunb.bce.unb.br/bitstream/handle/123456789/22/Letramento_Informacional.pdf?sequence=3>. Acesso em: 11 dez. 2012.

JAPIASSÚ, H.; MARCONDES, D. Dicionário básico de filosofia. 3. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

KUHLTHAU, C. C. Longitudinal case studies of the information search process of users of libraries. Library and Information Science Research, v.10, n.3, p. 257-304, 1988.

MODESTO, F. Internet móvel para bibliotecas sem rodinhas nas estantes de seus produtos e serviços.[S. l.: s. n.], 2011. Disponível em: <http://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=618>. Acesso em: 23 nov. 2012.

MORIGI, V. J.; VANZ, S. A. S.; GALDINO, K. O bibliotecário e suas práticas na construção da cidadania. Revista ACB, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. 134-147, 2002.

PERROTTI, E.; PIERUCCINI, I. Infoeducação: saberes e fazeres da contemporaneidade. In: LARA, Marilda L. Ginez de; FUJINO, Asa; NORONHA, Daisy P. (Org.). Informação e contemporaneidade: perspectivas. Recife: Néctar, 2007. p. 47-96.

RANGANATHAN, S. R. The five laws of Library Science. London: Edward Goldston; Madras: Madras Library Association, 1931. Disponível em: <https://arizona.openrepository.com/arizona/bitstream/10150/105454/4/Chap1.pdf>. Acesso em: 18 jul. 2014.

RAVACHE, G. Os caminhos da rede. Revista.br, São Paulo, v.2, p. 50-53, out. 2010.

RODRIGUES, M. E. F. A articulação ensino-pesquisa como indicador de inovação na formação do profissional da informação. Liinc em Revista,Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 214-230, mar. 2011. Disponível em: <http://revista.ibict.br/liinc/index.php/liinc/article/viewFile/410/285>. Acesso em: 13 abr. 2013.

SCAPECHI, W. Saberes informacionais na educação superior: um estudo exploratório com estudantes universitários. 2009. 89 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Escola de Comunicações e Artes Visuais, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: <http://www.pos.eca.usp.br/sites/default/files/File/dissertacoes/2009/2009-me-scapechi_wanderson.pdf>. Acesso em: 15 mar. 2012.

SHERA, J. H. The foundations of education for librarianship. New York: Becker and Hayes, 1972.

SILVA, E. L. da; LOPES, M. I. A Internet, a mediação e a desintermediação da informação. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 2, abr. 2011. Disponível em: <http://www.datagramazero.org.br/abr11/F_I_art.htm>. Acesso em 13 fev. 2014.

SOUSA, M. M. de. A biblioteca universitária como ambiente de aprendizagem no ensino superior. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Escola de Comunicações e Artes Visuais, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27151/tde-20102009-153956/pt-br.php>. Acesso em: 10 ago. 2013.

TETERYCS, T. Bibliotecário de referência como coadjuvante no desenvolvimento do pensamento crítico do discente de graduação. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 15., 2008, São Paulo. Anais... Disponível em: <http://www.sbu.unicamp.br/snbu2008/anais/site/pdfs/2609.pdf>. Acesso em: 15 out. 2013.

VARELA, A. et al. Sintonia entre o fazer profissional e o atendimento ao usuário: em foco o acesso ao conhecimento. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 2011, 12. Brasília. Anais... Disponível em: <http://enancib.ibict.br/index.php/xii/enancibXII/paper/view/745>. Acesso em: 15 abr. 2013.

ZURKOWISK, P. The information service environment relationships and priorities.[S. l.: s. n.], 1974. Disponível em: <http://eric.ed.gov/?id=ED100391>. Acesso em: 13 fev. 2014.

Published

2024-11-20

How to Cite

Almeida, R. O. de. (2024). MEDIATION AND INFORMATION LITERACY: SOME CONSIDERATIONS. Revista Analisando Em Ciência Da Informação, 4(2), 1–20. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/racin/article/view/3921