INFORMATIONAL BEHAVIOR OF PEDAGOGY STUDENTS

INFORMATION NEED AND SEEKING ON NON-COMPULSORY INTERNSHIP

Authors

  • Teresinha Pereira da Rocha Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Keywords:

Information need, Information seeking, Non-compulsory internship, Pedagogy

Abstract

The non-compulsory internship is an activity that is part of the professional training of many students who choose to enter the job market even during their academic training. This article aimed to analyze the informational behavior of students of Classroom Pedagogy, evidencing the information need about the non - obligatory internship and the search sources used. It is a descriptive research, of a quantitative and qualitative nature, and the data collection was done by questionnaire applied to students who participated in a non-compulsory internship. The analysis of the material was by descriptive statistics, with subsequent analysis of the data collected, based on the informational behavior model Sense-Making by Brenda Dervin. It was found that the information gaps, for the most part, are focused on the lack of knowledge of the roles of Universidade Federal do Rio Grande do Norte supervisors, supervisors in the field of internships, and activities related to trainees. The strategies to fill the gaps, considered more efficient were the colleagues and the Coordination of the Course. The results point out the importance of strengthening an institutional information channel with students to clarify the subject.

Author Biography

Teresinha Pereira da Rocha, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Pedagoga no Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação e do Conhecimento pela UFRN. Especialista em Gerenciamento Estratégico de Recursos Humanos (1999) pelo Centro Universitário das Faculdades Metropolitanas Unidas (FMU). Graduada em Pedagogia (1988) pela Universidade São Marcos (UNIMARCO).

References

ARAÚJO. C. A. A. Fundamentos da Ciência da Informação: correntes teóricas e o conceito de informação. Perspectivas em gestão & conhecimento. 2014. Disponível em: <http://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/pgc/article/view/19120>. Acesso em: 02 jan. 2017.

BLANCHARD, D. et al. The Value of an Internship Experience for Early Career Geographers. In: SOLEM, M.; FOOTE K.; MONK J. Practicing Geography: Carrers for Enhancing Society and the Environment. USA: 2013. Disponível em: <http://www.csun.edu/sites/default/files/internship-book-chapter-Final-Chapter-Copy-Practicing-Geography-2013.pdf> Acesso em: 05 jan. 2017.

BRASIL. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: [s.n.], 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm> Acesso em: 05 jan. 2017.

BRASIL. Lei 11.788, de 25 de setembro de 2008. Lei do Estágio. Brasília: [s.n.], 2008. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm>. Acesso em: 05 jan. 2017.

DERVIN, B.; NILAN, M. Information needs and uses. Annual Review of Information Science and Technology. New York, v. 21, p. 03-33, 1986. Disponível em: <https://comminfo.rutgers.edu/~tefko/Courses/612/Articles/zennezdervinnilan86arist.pdf> Acesso em: 11 jan. 2017.

FERREIRA, Sueli Mara S. P. Redes eletrônicas e necessidades de informação: abordagem do Sense-Making para estudo de comportamento de usuários do Instituto de Física da USP. 1995. 215f. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1995. Disponível em: <http://eprints.rclis.org/14209/1/Tese_Sueli_Mara_Soares_Pinto_Ferreira.pdf>. Acesso em: 10 jan. 2017.

FIGUEIREDO, Nice Menezes de. Estudos de usos e usuários da informação. Brasília: IBICT, 1994.

GARCIA, Rodrigo Moreira. Modelos de comportamento de busca de informação: contribuições para a Organização da Informação. 2007. 139f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília. 2007. Disponível em: <https://www.marilia.unesp.br/Home/Pos-Graduacao/CienciadaInformacao/Dissertacoes/garcia_rm_me_mar.pdf>. Acesso em: 12 jan. 2017.

GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias; COSTA, Sely Maria de Souza. Evolução teórico-metodológica dos estudos de comportamento informacional de usuários. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 39 n. 1, p. 21-32, jan./abr. 2010. Disponível em: <http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1285/1463>. Acesso em: 09 jan. 2017.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

MACHRY, Maricéia. Estágio não obrigatório: gestão de seu acompanhamento no ensino superior. 2014. 123f. Dissertação (Mestrado em Gestão Educacional) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Porto Alegre, 2014. Disponível em:

<http://www.repositorio.jesuita.org.br/bitstream/handle/UNISINOS/4001/Maric%C3%A9ia%20Machry.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 06 jan. 2017.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

OLIVEIRA, Etiene Siqueira de. O comportamento informacional de pós-graduandos de engenharia: estudo sobre a influência da personalidade. 2013. 192f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2013. Disponível em: <https://www.marilia.unesp.br/Home/Pos-Graduacao/CienciadaInformacao/Dissertacoes/oliveira_es_me_mar.pdf>. Acesso em: 09 jan. 2017.

PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 10. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

SILVA, Armando Malheiro da. Gestão da informação e gestão do conhecimento!?... Contributo para um debate mais fecundo e completo. 2012. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE ESTRATÉGIA EM GESTÃO, EDUCAÇÃO E SISTEMAS DE INFORMAÇÃO, CIEGESI, 1., 2012, Goiânia. Anais...Goiânia, 2012. p. 60-100. Disponível em: <http://www.anais.ueg.br/index.php/ciegesi/article/view/1524/898>. Acesso em: 10 jan. 2017.

SILVA, Armando Malheiro da; RIBEIRO, Fernanda. Prática profissional e o ensino/investigação em Ciência da Informação através do conceito operatório de paradigma. 2011. In: ENCUENTRO IBÉRICO EDICIC, 5, 2011, Badajoz. Anais... Badajoz: Asociación de Educación e Investigación en Bibliotecología, Archivología, Ciencia de la Información y Documentación de Iberoamérica y el Caribe, 2011, p. 17-19. Disponível em: <http://eprints.rclis.org/23083/1/A%20pr%C3%A1tica%20profissional%20e%20o%20ensino%20investiga%C3%A7%C3%A3o%20em%20Ci%C3%AAncia%20da%20Informa%C3%A7%C3%A3o.pdf>. Acesso em: 11 jan. 2017.

TERUEL, Aurora Gonzales. Los estudios de necessidades y usos de la información: fundamentos y perspectivas atuales. Gijón: Trea, 2005.

UNIVERSIDADE DO PORTO. DeltCi – Dicionário Eletrônico de Terminologia em Ciência da Informação. Porto: Universidade do Porto, 2014. Disponível em: <https://paginas.fe.up.pt/~lci/index.php/1668>. Acesso em: 09 jan. 2017.

WILSON, T. D. On user studies and information needs. Journal of Documentation, v. 37, n. 1, p. 3-15. 1981. Disponível em: <http://www.informationr.net/tdw/publ/papers/1981infoneeds.html>. Acesso em: 12 jan. 2017.

Published

2024-11-20

How to Cite

Rocha, T. P. da. (2024). INFORMATIONAL BEHAVIOR OF PEDAGOGY STUDENTS: INFORMATION NEED AND SEEKING ON NON-COMPULSORY INTERNSHIP. Revista Analisando Em Ciência Da Informação, 5(2), 102–116. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/racin/article/view/3964