PROMOTION OF INFOCOMMUNICATION COMPETENCES
A REPORT OF EXPERIENCE WITH MIDDLE SCHOOL STUDENTS
Keywords:
Infocommunicational competences, Information literacy, Communication literacy, Distance education, High schoolAbstract
The experience of the development of a model of training in infocommunication competences directed to secondary education is described. The model was tested from a semi-presential course with a group of middle-level students in the city of Salvador, Brazil, through the Moodle platform. An interactive methodology was adopted, with the use of digital learning objects and a language close to the interlocutor through various means of communication (e-mail, Whatsapp discussion forums). The results indicated that the course contributed to the awareness of the effective use of information and communication, as well as its tools. We conclude that the students made direct associations with their reality, looking for examples of their daily life to solve proposed problems.
References
AGUIAR, A. C.; SANTOS, I. B.; BORGES, J. Análise das competências infocomunicacionais em estudantes de Secretariado Executivo da Universidade Federal da Bahia. In: ENCUENTRO IBÉRICO - EDICIC, 7., 2015, Madrid. Anais [...]. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2015. p. 1-9.
ANTUNES, M. J. L. Implicações dos serviços de comunicação Internet nas redes de relações: a relevância dos lugares. 2007. 365 f. Tese (Doutorado) – Curso de Ciências e Tecnologia da Comunicação, Universidade de Aveiro, Aveiro, 2007.
BARTALO, L.; BORGES, J. O curso de Arquivologia e a competência de seus alunos. In: REUNIÃO BRASILEIRA DE ENSINO E PESQUISA EM ARQUIVOLOGIA - REPARQ, 4., 2015, João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa: Universidade Federal da Paraíba, 2015. p. 8-8.
BEHAR, P.; TORREZZAN, C. Parâmetros para a construção de materiais educacionais digitais do ponto de vista do design pedagógico. In: BEHAR, P. A. (Cols.). Modelos Pedagógicos em Educação a Distância. Porto Alegre: Artmed, 2009.
BORGES, J. Competências infocomunicacionais: estrutura conceitual e indicadores de avaliação. Informação & Sociedade: estudos, v. 28, p. 123-140, 2018.
BORGES, J. A contribuição das competências infocomunicacionais ao conceito de Media and Information Literacy. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 13, n. especial, p. 26-47, 2017.
BORGES, J. Competências infocomunicacionais em ambientes digitais. In: BARBOSA, A. F. (Org.) TIC Domicílios 2014: pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2015.
BORGES, J. Competências infocomunicacionais na atuação política de organizações da sociedade civil. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, v. 7, n. 2, jul./dez. 2014.
BORGES, J.; GARCÍA-QUISMONDO, M. Á. M. Competencias en información y en comunicación: desarrollo conceptual a partir de la new media literacy. Revista Interamericana de Bibliotecología, v. 40, n. 1, p. 35-43, 2017.
BRANDÃO, G. Competências infocomunicacionais e o arquivista: mediação para a apropriação da Informação. 2017. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, 2017.
BRANDÃO, G.; BORGES, J. Emprego das competências em informação pelos estudantes de Arquivologia da Universidade Federal da Bahia. Ágora, v. 24, n. 49, p. 277-310, 2014.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Planalto, 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf. Acesso em: 14 ago. 2018.
CAVALCANTE, L.; BONALUMI, M. C. Educação de usuários e o desenvolvimento da Competência Informacional em escolas públicas. Informação @ Profissões, Londrina, v. 3, n. 12, p.93-114, jan./dez. 2014.
CLARO, M. O que é moodle? Moodle Livre: o conteúdo gerando valor e sendo compartilhado. Disponível em: https://www.moodlelivre.com.br/tutoriais-e-dicas/974-o-que-e-moodle. Acesso em: 14 abr. 2018.
CORTELLA, M. S. Educação, escola e docência: novos tempos, novas atitudes. São Paulo: Cortez, 2014.
GONZÁLEZ FERNÁNDEZ-VILLAVICENCIO, N. Alfabetización para una cultura social, digital, mediática y en red. Revista Española de Documentación Científica, v. 35, n. monográfico, p. 17-45, 2012.
NÚCLEO DE INFORMAÇÃO E COORDENAÇÃO DO PONTO BR. TIC domicílios 2017: pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2018.
SANTOS, K. S. Promoção de competências infocomunicacionais: uma experiência com estudantes de nível médio. 2018. 95 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Instituto de Ciência da Informação, Universidade Federal da Bahia, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Analisando em Ciência da Informação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
As publicações da RACIn estão licenciados sob a Licença Creative Commons CC BY-NC.