UFPB CENTRAL LIBRARY
MEMORY AND CULTURAL PRACTICE CENTER
Keywords:
UFPB Central Library, Memory, Cultural practicesAbstract
This paper aims to present, discuss and reflect theoretically on the historical course of cultural practices of the Central Library (BC) of the Federal Universityof Paraíba (UFPB) as a university public library viewed from the perspective of cultural equipment beyond the basic premise of support to University Teaching, Research and Extension. The purpose of this study is to reconstruct fragments of the history of cultural actions promoted by the Central Library of UFPB, in a time frame from 1981 to 2019, thus evoking the cultural actions that were developed, through reports of servers, oral narratives that emerge from their memoirs. The methodology adopted for the construction of this research will take place in two phases, characterized, in due order, exploratory, descriptive and qualitative. It is also characterized as bibliographic and field research, in line with the research data sources. As for the method, we will use the documentary research, oral reports, with are relevant methodologies to gather the knowledge produced. To achieve the objectives proposed by the research, it will be initiated through a bibliographic overview, based on the search for theoretical subsidies to assimilate and interpret concepts of memory, cultural actions, institutional memory, among others. In this research we realize that it is not possible to think of the library today without considering the freedom of access to information as a human right for the exercise of creative thinking. It must be understood that there is a perpetual circle, that is, the information produced is organized and made available to a specific audience that accesses the data, combines it, analyzes and criticizes it, generating a new information product that, in turn, it must be integrated into a service that allows public access.
References
ASSMANN, A. Espaços de recordação: formas e transformações da memória cultural. Campinas: Unicamp, 2011.
BATTLES, M. A conturbada história das bibliotecas. São Paulo: Planeta, 2003.
BRAGA, M. F. A. A biblioteca pública como um lugar de signos. Infociência, São Luis, v. 4, p. 21-34, 2004. Disponível em: https://www.brapci.inf.br/index.php/article/view/0000004283. Acesso em: 26 jul. 2019.
CAIN, J. La civilisation écrite. In: Encyclopédie Française, v. 18. Paris: Larousse, 1939.
CAMPOS, S. A. As bibliotecas públicas são centros culturais ou os centros culturais são o milagre do século? 1995. Dissertação (Mestrado em Memória Social e Documento) – Centro de Ciências Humanas, UNI-RIO, 1995.
CANDAU, J. Memória e identidade. São Paulo: Contexto, 2012.
CARDOSO, A. M.; NOGUEIRA, M. C. D. Projeto de implementação do Centro de Cultura de Belo Horizonte. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 23, n. 2. p. 203-216, jul./dez. 1994.
CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008.
CENNI, R. Três centros culturais da cidade de São Paulo. 1991. 334 f. Dissertação (Mestrado, Escola de Comunicações e Artes) – Universidade de São Paulo - USP, São Paulo, 1991.
CHAGAS, M. Memória política e política de memória. In: ABREU, R.; CHAGAS, M. (Orgs). Memória e patrimônio: ensaios contemporâneos. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
COELHO NETO, J. T. Dicionário crítico de política cultural. São Paulo: Iluminuras, 1997.
COSTA FILHO. Biblioteca Central: histórico. João Pessoa: UFPB, 2019. Disponível em: http://www.biblioteca.ufpb.br/biblioteca/contents/menu/biblioteca-1/copy_of_institucional. Acesso em: 25 jul. 2019.
DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: ARTMED, 2006.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
JACOB, C. Prefácio. In: BARATIN, Marc.; JACOB, C. O poder das bibliotecas: a memória dos livros no ocidente. 3. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2008.
JOSÉ FILHO, M. A família como espaço privilegiado para a construção da cidadania. Franca: Unesp, 2002.
MARTINS, W. A palavra escrita: história do livro, da imprensa e da biblioteca. São Paulo: Ática, 2002.
MILANESI, L. A casa da invenção. São Caetano do Sul: Ateliê, 1997.
MORESI, E. (Org.). Metodologia da pesquisa. Brasília: Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu da Universidade Católica de Brasília, 2003. (Apostila - Gestão do Conhecimento e Tecnologia da Informação).
NASCIMENTO, F. M. Ação e informação em centros culturais: um estudo sobre o instituto Tomie Ohtake. 2004. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – PUC Campinas, Campinas, 2004.
NORA, P. Entre a memória e História: a problemática dos lugares. Tradução: Yara Aun Khoury. Projeto História, São Paulo, v. 10, p. 7-28, jul./dez. 1993. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/revph/article/view/12101/8763. Acesso em: 05 jul. 2019.
NUÑES, E. M. Espaços de leitura: projetos, conteúdos e animação cultural. In: RÖSING, T. M. K.; BECKER, Paulo. (Orgs). Leitura e animação cultural: repensando a escola e a biblioteca. Passo Fundo: UPF, 2002.
OLIVEIRA, S. R. de. Memória institucional: lugar de (re) construção de uma memória coletiva? Interciência, Rio de Janeiro, 2014.
RAMOS, K. et al. Relatório de visita apresentado como trabalho final do seminário "O Centro Cultural como Centro de Informação". Minas Gerais: Centro de Cultura Belo Horizonte/ECI/UFMG, 2006.
SILVA, M. C. S. Centro cultural: construção e reconstrução de conceitos. 1995. Dissertação (Mestrado em Memória Social e Documento) – Centro de Ciências Humanas, UniRio, Rio de Janeiro, 1995.
THOMPSON, P. A voz do passado: história oral. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Analisando em Ciência da Informação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
As publicações da RACIn estão licenciados sob a Licença Creative Commons CC BY-NC.