TRAJECTORY AND MEMORY

THE CHALLENGES OF BEING AND BEING IN THE TEACHING PROFISSION OF ADMINISTRATION IN THE ARCHIVOLOGY COURSE AT UEPB

Authors

Keywords:

memória, Arquivologia, Administração

Abstract

The main objective to analyze the professional trajectory and memory reports of a teacher/ administrator in the Archival Science course at the State University of Paraiba (UEPB). The proposal for the development of this research is related to transiting through the teachers’s narratives since the foundation and creation of the Course in Archival Science at Campus V of João Pessoa. The methodological design was exploratory, documentary, and qualitative. For that, the autobiographical report and the experiences in teaching, research, extension, and management were used. The analyzes carried out showed that, in the course of time and the performance of being an administrator/teacher and manager, at the beginning of the course, they provided changes in several aspects of the academic career thar marked moments of challenges and transformation. In this way, in the field of education, the research contributes to the memory of facts and events of the 16 years of experience in the Archives course at UEPB, making it happens so that students obtain autonomy, discipline, planning, organization and professional.

Author Biography

Jacqueline Echeverría Barrancos Echeverría Barrancos, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Doutora, mestra e bacharela em Administração pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professora associada do curso de Arquivologia da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB).

References

ANDRADE, Rui Otávio Bernardes de; AMBONI, Nério. Gestão de cursos de Administração: metodologias e diretrizes curriculares. São Paulo: Prentice Hall, 2004.

BARRANCOS, Jacqueline Echeverría. Fundamentos científicos da arquivologia. In: SANTOS, Eliete Correia dos. Pesquisa em Arquivologia. Campina Grande: EDUEPB, 2017.

CHIAVENATO, Idalberto. História da Administração: entendendo a administração e sua poderosa influência no mundo moderno. São Paulo: Saraiva, 2009.

DAFT, Richard. Administração. 2. ed. São Paulo: Ceane Lerning, 2010.

DORNELAS, José Carlos Assis. Empreendedorismo para visionários: desenvolvendo negócios inovadores para um mundo em transformação. Rio de Janeiro: Empreende LTC, 2014.

FALCONI, Vicente. O verdadeiro poder: práticas de gestão que conduzem a resultados revolucionários. Nova Lima: INDG Tecnologia e Serviços Ltda, 2009.

FERNANDES, Juan Antonio Shengjun Liu. Guia do emprendedor: estrangeiro na China. Osasco, SP: Novo Século, 2010.

FRANCO JUNIOR, Carlos. Administração moderna: integrando estratégia e coaching diante das mudanças. São Paulo: Saraiva Educação, 2018.

MACIARIELLO, Joseph. A. Gestão: Peter F. Drucker. Tradução de Luis Reyes Gil. Rio de Janeiro: Agir, 2010.

MORESI, Eduardo Amadeu Dutra; LOPES, Daniel Farias. Inteligência organizacional. In: TARAPANOFF, Kira (Org.). Aprendizado organizacional. Curitiba: Ibpex, 2012. p. 75-113.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DA PARAÍBA. Projeto político pedagógico do curso Arquivologia. João Pessoa: UEPB, 2007.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DA PARAÍBA. RESOLUÇÃO/UEPB/CONSUNI/010/2006. Campina Grande, PB: UEPB, 2006.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DA PARAÍBA. RESOLUÇÃO/UEPB/CONSEPE/032/2007. Campina Grande, PB: UEPB, 2006.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DA PARAÍBA. RESOLUÇÃO/UEPB/CONSEPE/13/2005. Campina Grande, PB: UEPB, 2006.

Published

2024-11-20

How to Cite

Echeverría Barrancos, J. E. B. (2024). TRAJECTORY AND MEMORY: THE CHALLENGES OF BEING AND BEING IN THE TEACHING PROFISSION OF ADMINISTRATION IN THE ARCHIVOLOGY COURSE AT UEPB. Revista Analisando Em Ciência Da Informação, 10(2), 22–28. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/racin/article/view/4044