INFORMATION LITERACY

REPORT OF EXPERIENCE

Authors

  • Carlos Eugênio da Silva Neto Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
  • Gustavo Henrique de Araújo Freire Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Keywords:

Information Literacy, Information, Education, Teacher

Abstract

Digital information and communication technologies (TDICs) under an optical network society are changing, even if nonlinear the Brazilian educational scenario. Thus, new demands for the field of education and adherence to skills development in the context of digital technologies become a requirement of this society, being a means arise for teachers, especially primary education, may also be part of this society informational and networking through information handling skills through digital tools. Faced with this scenario, provide an experience report of the development and applicability of a model of action in workshop that aims to develop skills in information format. The methodological trail weaves several related to the diversity of its constitution activities. However, we clarify that the methodological activities consist of planning an action model, achieved through a workshop for the development of information skills for basic education teachers in public schools. The corpus of research focuses on a portion of 10 teachers in a school network Municipal Education of the City of João Pessoa-PB.

Author Biographies

Carlos Eugênio da Silva Neto, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Mestre em Ciência Informação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Especialista em Educação a Distância e graduado em Arquivologia pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB).

Gustavo Henrique de Araújo Freire, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Professor Associado I do Departamento e do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Mestre e Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Graduado em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

References

BELLUZZO, Regina Célia Baptista. Construção de mapas: desenvolvendo competências em informação e comunicação. 2. ed. Bauru: Cá entre nós, 2007.

CAMPELLO, Bernadete. Letramento informacional. In: ______. (Org.) Letramento informacional: função educativa do bibliotecário na escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

CORRALL, Sheila. Information literacy strategy development in higher education: An exploratory study. International Journal of Information Management, v. 28, n. 1, p. 26-37, fev. 2008. Disponível em: <http://www.sciencedirect.com.ez15.periodicos. capes.gov.br/sciene/article/pii/S0268401207000898>. Acesso em: 01 jul. 2012.

COSCARELLI, Carla Viana; RIBEIRO, Ana Elisa (Org.). Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

COUTINHO, Clara P. Web 2.0 tools in pre-service teacher education programs: an example from Portugal. In: ECEL 2008 – European Conference on e-learning, 7., Agia Napa, Chipre, 2008.

DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v.32, n.1, p.23-35, abr. 2003. Disponível em:<http://www.scielo.br/pdf/ci/v32n1/15970.pdf>. Acesso em: 26 mar. 2013.

FREIRE, Gustavo Henrique de Araújo; FREIRE, Isa Maria. Ações para competências em informação no ciberespaço: reflexões sobre a contribuição da metacognição. Enc. Bibli., Florianópolis, v. 17, n. esp. 1, p.1-23, 2012. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/search/results>. Acesso em: 01 jun. 2013.

GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias; CUNHA, Marcus Vinícius da. A epistemologia de John Dewey e o letramento informacional. TransInformação, Campinas, v. 22, n. 2, p. 139-146, mai./ago. 2010.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 11. ed. São Paulo: HUCITEC; Rio de Janeiro: ABRASCO, 2008.

MORETTO, Vasco Pedro. Construtivismo: a produção do conhecimento em aula. 4. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

______. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed, 1999.

SILVA NETO, Carlos Eugênio. Competências em informação para inclusão digital: os professores da educação básica na sociedade em rede. 2014. 96 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.

SILVEIRA, S. A. Inclusão digital, software livre e globalização contra-hegemônica. In: ______; CASSINO, João (Orgs.). Software livre e inclusão digital. São Paulo: Conrad, 2003.

SIMEÃO, Elmira et al. Projeto ALFINBRASIL: modelo piloto para a promoção de competências em informação nas oficinas de capacitação dos usuários da Biblioteca Nacional de Brasília. In:XXIV Congresso Brasileiro de Biblioteconomia, Documentação e Ciência da Informação: Sistemas de Informação, Multiculturalidade e Inclusão Social, 2011, Maceió. Anais… Maceió, CBBD, 2011.

SORJ, B. Brasil@povo.com: a luta contra a desigualdade na Sociedade da Informação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

UNESCO. Alfabetização midiática e informacional: currículo para formação de professores / Carolyn Wilson, Alton Grizzle, Ramon Tuazon, Kwame Akyempong e Chi-Kim Cheung. – Brasília: UNESCO, UFTM, 2013.

UNESCO. ICT competency standards for teachers Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2008. Disponível em:

http://cst.unescoci.org/sites/projects/cst/The%20Standards/ICT-CST Policy%20Framework.pdf. Acesso em: 10 jun. 2013.

ZARIFIAN, Philippe. O modelo da competência: trajetória histórica, desafios atuais e propostas. Tradução de Eric R. R. Heneault. São Paulo: Senac, 2003.

Published

2024-11-21

How to Cite

Silva Neto, C. E. da, & Freire, G. H. de A. (2024). INFORMATION LITERACY: REPORT OF EXPERIENCE. Revista Analisando Em Ciência Da Informação, 2(2), 44–63. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/racin/article/view/4083