THE “THIRD EDGE” EPISTEMOLOGICAL MARGIN

O ENTRELUGAR DO GIRO DECOLONIAL NA TEORIA EDUCACIONAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48098/refiedi.v2i1.278

Keywords:

terceira margem. epistemologia. educação. giro decolonial

Abstract

This article seeks to use the Deleuzian concept of rhizome to establish parallels between the view of epistemology within education and pedagogy using the studies of Andery (1988), Saviani (2007) and Moraes (2009) as a theoretical basis, exposing the question of science and knowledge production within the pedagogical educational practice and reach the decolonial turn within the educational theory. Based on the analysis of the story by Guimarães Rosa and the song by Milton Nascimento and Caetano Veloso, both entitled “The Third Edge of the River”, it is necessary to address, initially, how epistemology occurs and what it intends to address and answer; so that, consecutively, it is possible to understand it within education, reaching the “third streak” of the epistemological decolonial turn in educational thought. With a methodology of intercrossing of ideas and conceptions, it is concluded that reaching the third margin of rhizomatic thinking, from the perspective of the decolonial turn, helps us to achieve an interleaving of the alliance.

Author Biography

Carolline Septimio, UDESC- Universidade do Estado de Santa Catarina

É graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade do Estado do Pará (UEPA- 2007), Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED) na linha Currículo, Epistemologia e História da Universidade Federal do Pará (UFPA- 2012) e Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação- (PPGE-2019) na linha Educação, Comunicação e Tecnologia da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC- 2015). É pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículo e Formação de Professores (INCLUDERE/UFPA) e do Observatório em Rede "Escolarização de Sujeitos com Deficiência Intelectual" em parceria com a UNIVALI, UFRRJ e UDESC. Discute temáticas que abordam a acessibilidade, educação inclusiva, formação de professores, saberes docentes e práticas escolares. Tem experiência em Formação de Professores e Assessoramento Técnico das escolas públicas. É servidora efetiva no cargo Especialista em Educação da Secretaria de Estado de Educação do Pará- (SEDUC-PA). É Coordenadora do Curso de Pedagogia e do Núcleo de Atendimento Psicopedagógico- (NAP) da Faculdade Estácio.

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Published

2021-03-24

How to Cite

Septimio, C. (2021). THE “THIRD EDGE” EPISTEMOLOGICAL MARGIN: O ENTRELUGAR DO GIRO DECOLONIAL NA TEORIA EDUCACIONAL. RELEASE MAGAZINE - PHILOSOPHY, EDUCATION AND THEIR INTERFACES, 2(1). https://doi.org/10.48098/refiedi.v2i1.278

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Artigos