STUDY ON THE LIBRARIAN QUALIFICATION CEARENSE FOR ATTENDANCE USERS WITH VISUAL IMPAIRMENT

Authors

  • Hamilton Rodrigues Tabosa Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Valéria Gomes Pereira

Keywords:

Accessibility, Access to information, Librarian - acting, Electronic assistive technologies

Abstract

This study is to highlight the importance of access to information and library as change agents, showing the role of the librarian as support for the visually impaired to access information. The overall goal of this work is to verify that the librarians of the State of Ceará know, use and dominate some of assistive technologies that facilitate electronic service and access for visually impaired users to information, they are trained to work with these users. Addresses concepts, types and applicability of assistive technologies for electronic access to information. The study is exploratory and descriptive, which data collection was performed by means of an electronic questionnaire along with librarians in the profession in the state of Ceará. As a result, we see the need for rigging and even the field of techniques use by librarians of Ceará, electronic assistive technology access to information for people with low vision or blind. These professionals generally do not feel qualified to work with such special needs, considering that this gap in their training, born in university life, which does not enable them to work with all different types of users.

Author Biography

Hamilton Rodrigues Tabosa , Universidade Federal do Ceará (UFC)

Professor do curso de Biblioteconomia da Universidade Federal do Ceará (UFC). Mestre e Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

References

ASSIS, S.; BARRETO, A. M.; PARANDELLA, M. D. Bibliotecas públicas e telecentros: ambientes democráticos e alternativos para a inclusão social. Ciência da Informação, Brasília, v. 37, n. 1, p. 27-36, jan./abr. 2008.

BERSCH, R. Introdução à tecnologia assistiva. Porto Alegre: CEDI, 2008. Disponível em: <http://www.assistiva.com.br/Introducao%20TA%20Rita%20Bersch.pdf>. Acesso: 3 dez. 2011.

CARVALHO, I. C. L.; KANISHI, A. L. A sociedade do conhecimento e o acesso à informação: para que e para quem? Ciência da Informação, Brasília, n. 3. p. 33-39, set./dez., 2000.

FONSECA, J. C.; PINTO, T. L. Tecnologias assistivas para biblioteca inclusiva: uma forma de oferecer informações a todos. In: ENCONTRO NACIONAL DE ESTUDANTES DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO, GESTÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, OS DESAFIOS DO PROFISSIONAL DA INFORMAÇÃO FRENTE AS TECNOLOGIAS E OS SUPORTES INFORMACIONAIS NO SÉCULO XXI, 33., 2010, João Pessoa. Anais eletrônicos... João Pessoa: UFPB, 2010. Disponível em: <http://dci.ccsa.ufpb.br/enebd/index.php/enebd/article/ view/78>. Acesso em: 1 jun. 2011.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1991.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1991.

NEVES, J. L. Pesquisa qualitativa: características, usos e possibilidades. Cadernos de Pesquisa em Administração, São Paulo, v. 1, n. 3, p. 1-6, 1996.

PAULA, S. N. Acessibilidade à informação em bibliotecas universitárias e a formação do bibliotecário. Campinas: Universitária PUC, 2009.

PUPO, D. T.; MELO, A. M.; FERRÉS, S. P. (Orgs.). Acessibilidade: discurso e prática no cotidiano das bibliotecas. Campinas: Universitária UNICAMP, 2006. Disponível em: <http://lab.bc.unicamp.br:8080/lab/producao/livro_acessibilidade_bibliotecas.pdf#page=65>. Acesso em: 13 abr. 2012.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. Faculdade de Medicina. Aluno com visão subnormal dá exemplo na faculdade. Belo Horizonte, jul. 2009. Disponível em: <http://www.medicina.ufmg.br/noticias/?p=7063>. Acesso em: 10 dez. 2011.

Published

2024-11-20

How to Cite

Tabosa , H. R., & Pereira, V. G. (2024). STUDY ON THE LIBRARIAN QUALIFICATION CEARENSE FOR ATTENDANCE USERS WITH VISUAL IMPAIRMENT. Revista Analisando Em Ciência Da Informação, 1(2), 21–36. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/racin/article/view/3884

Most read articles by the same author(s)