SCHOLARLY RESEARCH

THE PRACTICE OF LIBRARIANS IN PUBLIC SCHOOLS IN MANAUS-AM

Authors

  • Aquiles Santos Pinheiro Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
  • Fiama Oliveira Caldas

Keywords:

School library, Research school, Teaching and learning

Abstract

This paper addresses the scholarly research and the practice of librarians of the public schools of   Manaus-Am. We know that school research is linked to the construction of knowledge which in turn implies the teaching-learning relationship, besides being a possibility for the student to come alone to the sources of information at your disposal. To discuss the topic in question, it was necessary to analyze the practices of librarians in the teaching-learning process at the public school library. Therefore, research has focused on its applicability school research and practices of librarians in public schools of the city of Manaus-Am., where the focus of the research was to identify where the professional librarian can contribute to the teaching-learning process. Accordingly, questionnaires with librarians from public schools in Manaus, allowing a closer approximation of the reality experienced in libraries, where preliminary results show that there is great interest these professionals in encouraging scholarly research were applied. The results confirm that the practice of scholarly research with the help of professional librarianship contributes satisfactorily to pique the interest of students to the world of reading and writing.

Author Biographies

Aquiles Santos Pinheiro, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Mestre em Antropologia Social. Graduado em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

Fiama Oliveira Caldas

 

 

References

ABREU, V. L. F. Gonçalves. Pesquisa escolar. In: CAMPELLO, Bernardete Santos et al. A biblioteca escolar: temas para uma prática pedagógica. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

AGUIAR, Vera Teixeira de. O caminho dos livros: da biblioteca à comunidade. In: AGUIAR, Vera Teixeira de; MARTHA, Alice Áurea Penteado (Orgs.). Territórios da leitura: da literatura aos leitores. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2006.

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Bibliotecário escolar: seu perfil, seu fazer. In: SILVA, Rovilson; BORTOLIN, Sueli (Orgs.). Fazeres cotidianos na biblioteca escolar. São Paulo: Polis, 2006.

_______. Pesquisa escolar: entre o modelo educacional e a liberdade da pesquisa. In: SILVA, Rovilson; BORTOLIN, Sueli (Orgs.). Fazeres cotidianos na biblioteca escolar. São Paulo: Polis, 2006.

ANDRADE, M. E. A. A biblioteca faz a diferença. In: CAMPELLO, B. S. et al. A biblioteca escolar: temas para uma prática pedagógica. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

ARRUDA, Guilhermina Melo. As práticas da biblioteca pública a partir das suas quatro funções básicas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA E DOCUMENTAÇÃO, 19., 2000, Rio Grande do Sul. Anais... Rio Grande do Sul: PUCRS, 2000.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2010.

BESSA, Amanda de Queiroz. A interação entre bibliotecárias e professores de escolas públicas estaduais em Manaus - Am, na biblioteca escolar. Florianópolis: UFSC, 2011.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação: Lei 9.2394/96. 10. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

CARVALHO, M.aria Conceição da. Escola, biblioteca, leitura. In: CAMPELLO, Bernardete Santos et al. A biblioteca escolar: temas para uma prática pedagógica. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

CÔRTE, Adelaide Ramos; BANDEIRA, Suelena Pinto. Biblioteca escolar. Brasília: Brinquet Lemos, 2011.

DEMO, Pedro. Desafios modernos da educação. 16. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

ELLWEIN, Selma Alice Ferreira. Pesquisa escolar e o enfadonho exercício de cópia: como separar o trigo do joio. In: SILVA, Rovilson; BORTOLIN, Sueli (Orgs.). Fazeres cotidianos na biblioteca escolar. São Paulo: Polis, 2006.

FAQUETTI, Marouva Fallgatter; RADOS, Gregório Varvakis. Dinâmica evolutiva da pesquisa escolar: proposta de um modelo. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 16., 2010. Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: UFRJ, 2010. p. 1-14. Disponível em: <http://www.sibi.ufrj.br/snbu/snbu2002/oralpdf/109.a.pdf>. Acesso em: 10 fev. 2011.

MILANESI, L. O que é biblioteca. Brasília: Brasiliense, 2002.

NOBREGA, N. G. De livros e bibliotecas como memória do mundo: dinamização de acervos. In: YUNES, E. (Org.). Pensar a leitura: complexidades. Rio de Janeiro: PUC-Rio; São Paulo: Loyola, 2002.

SANTOS, Josiel Machado. O processo histórico evolutivo das bibliotecas da Antiguidade ao Renascimento. Vida de Ensino, Goiás, v. 1, n. 1, p. 01-10, ago./fev. 2009/2010. Disponível em: <http://rioverde.ifgoiano.edu.br/periodicos/index. php/vidadeensino/article/view/58/40>. Acesso em: 21 mar. 2010.

SILVA, Rovilson. Formar leitores na escola. In: SILVA, Rovilson; BORTOLIN, Sueli (Orgs.). Fazeres cotidianos na biblioteca escolar. São Paulo: Polis, 2006.

_______; BORTOLIN, Sueli. Reflexões sobre a leitura e a biblioteca escolar. In: ______. (Orgs.). Fazeres cotidianos na biblioteca escolar. São Paulo: Polis 2006.

Published

2024-11-20

How to Cite

Pinheiro, A. S., & Caldas, F. O. (2024). SCHOLARLY RESEARCH: THE PRACTICE OF LIBRARIANS IN PUBLIC SCHOOLS IN MANAUS-AM. Revista Analisando Em Ciência Da Informação, 3(1), 52–67. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/racin/article/view/3910