COMPETENCES AND EMERGING FIELDS FOR ACTIVITIES OF LIBRARIANS

Authors

  • Fabriele da Silva Freire Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
  • Jorge Luiz Cativo Alauzo Instituto Nacional de Pesquisas da Amazônia (INPA)
  • Daniela Fernanda de Assis Spudeit Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Keywords:

Field of professional action, Job market, Professional competence, Librarian

Abstract

For the purpose of the objective, identifies and relates from sources of printed and electronic literature, there are no non traditional fields of action and authors who recommend skills related to these fields. Methodologically it is a research of a basic nature, bibliographical that is raised to raise in light of the literature the main materials already published on the subject in scientific articles of electronic journals of the area of Librarianship. Analyzing the results, a brief overview was drawn which relates to the main competencies required, given the possibility of action of librarians in the following non-traditional fields: an electronic publishing and its sounds involving the digital content and role of the librarian in this context. An informative consultancy and an obligation of competences related to the execution of activities and services that help managers in search of quality information, supporting a decision making and promoting the difference of competence of the institutions that use the information as a strategic input. Teaching and the need for pedagogical contribution are not teaching-learning processes of students in universities and higher education institutions. The implementation and management of digital repositories and a range of activities involving participatory librarian participation in policy implementation, definition of metadata, copyright issues, and technical processes that culminate in self-archiving and availability of different types of materials. Finally, as e-commerce companies that offer mechanisms that allow an offer and sale of products, generating extra income and involving skills for the context in a digital environment. It closes by warning that if there are working phrases in librarian issues to update, from their training and perspectives their professional practices, the differences are as aggregated skills for information professionals, Production cycle and information provision in digital media. 

Author Biographies

Fabriele da Silva Freire, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Graduanda do curso de Biblioteconomia na Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

Jorge Luiz Cativo Alauzo, Instituto Nacional de Pesquisas da Amazônia (INPA)

Especialista em Administração e Gestão do Conhecimento (2015). Bacharel em Biblioteconomia (2013) pela Universidade Federal do Amazonas (UFMA). Tecnólogo em Processamento de Dados (2001) pelo Instituto de Tecnologia da Amazônia. Bibliotecário do Instituto Nacional de Pesquisas da Amazônia (INPA).

Daniela Fernanda de Assis Spudeit, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Mestra em Ciência da Informação pela UFSC, especialista em "Gestão de Unidades de Informação" pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) e em "Didática do Ensino Superior" pelo SENAC. Bacharel em Biblioteconomia pela UFSC e licenciada em Pedagogia pela UDESC. Professora no curso de Biblioteconomia e no Programa de Pós-Graduação de Gestão da Informação da UDESC.

References

ABREU, Vera Lúcia Furst Gonçalves; CAMPELLO, Bernadete. Belo Horizonte. Competência informacional e formação do bibliotecário. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 10, n. 2, p. 178-193, jul./dez., 2005. Disponível em: <http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/2/150>. Acesso em: 12 ago. 2016.

ALBERTIN, Luiz Albertin. Comércio Eletrônico. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2000.

ARAÚJO, Rita de Cássia Pereira de; CARVALHO, Andréa Vasconcelos. Consultoria informacional: campo de trabalho emergente para o profissional da informação. In: ENCONTRO REGIONAL DOS ESTUDANTES DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIENCIA E GESTÃO DA INFORMAÇÃO, 14., 2010, São Luiz. Anais eletrônicos... São Luís: UFMA, 2010. Disponível em: <http://rabci.org/rabci/sites/default/files/CONSULTORIA%20INFORMACIONAL%20campo%20de%20trabalho%20emergente%20para%20o%20profissional%20da%20informa%C3%A7%C3%A3o.pdf >. Acesso em: 09 dez. 2016.

BAPTISTA, Sofia Galvão. Profissional da informação, autônomo ou empresário, novas perspectivas de mercado de trabalho. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 5, n. 1, p. 91-98, jan./jun. 2000. Disponível em: <http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/550/467>. Acesso em: 12 ago. 2016.

BELLUZZO, Regina Célia Baptista. Competências na era digital: desafios tangíveis para bibliotecários e educadores. ETD - Educação Temática Digital, v. 6, n. 2, p. 27-42, 2005. Disponível em: <http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/download/772/787>. Acesso em: 15 dez. 2017.

BERTACHINI, Maria de Lurdes. O docente de Biblioteconomia: construindo sua auto-imagem. Informação & Informação, Londrina (PR), v. 1, n. 1, p. 41-44, jan./jun. 1996. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/1619/1373>. Acesso em: 14 ago. 2016.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei n° 4.084 de 30 de junho de 1962. Dispõe sobre a profissão de bibliotecário e regula seu exercício. Brasília: Congresso Nacional, 1962. Disponível em: <http://www.trt02.gov.br/geral/tribunal2/LEGIS/CLT/Profis_regul/L4084_62.html>. Acesso em: 08 ago. 2016.

CAMPELO, Bernadete. Letramento Informacional no Brasil: práticas educativas de bibliotecários em escolas de ensino básico. 2009. 208 f. Tese (Doutorado em Biblioteca Escolar) – Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009. Disponível em: <http://www.eci.ufmg.br/gebe/>. Acesso em: 12 mar. 2016.

CONTI, Daiana Lindaura; PINTO, M. C. C.; DAVOK, D. F. O perfil do bibliotecário empreendedor. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 14, n. 1, p. 27-46, jan./jun., 2009. Disponível em: <https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/650/718>. Acesso em: 15 jun. 2015.

DUDZIAK, Elisabeth Adriana. A information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003. Disponível em: <http://revista.ibict.br/ciinf/article/viewFile/1016/1071>. Acesso em: 15 jun. 2015.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

LEITE, Fernando César Lima. Como gerenciar e ampliar a visibilidade da informação científica brasileira: repositórios institucionais de acesso aberto. Brasília: IBICT, 2009.

MAIMONE, Giovana; TÁLAMO, Maria de Fatima. A atuação do bibliotecário no processo de editoração de periódicos científicos. Revista ACB, Florianópolis, v. 13, n. 2, p. 301-321, jul./dez. 2008. Disponível em: <http://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/522/659>. Acesso em: 12 ago. 2016.

MEADOWS, Arthur Jack; LEMOS, Antônio Agenor Briquet de. A comunicação científica. Brasília: Briquet de Lemos/livros, 1999.

MIRANDA, Silvânia Vieira. Identificando competências informacionais. Ciência da Informação. Brasília, v. 33, n. 2, p. 112-122, maio/ago. 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ci/v33n2/a12v33n2.pdf>. Acesso em: 22 jan. 2017.

MOTA, F. R. L.; OLIVEIRA, M. de. Formação e atuação profissional. In: OLIVEIRA, M. de (Coord.). Ciência da Informação e Biblioteconomia: novos conteúdos e espaços de atuação. Belo Horizonte: UFMG, 2005.

PAULA, Rejane Sales Lima; SPUDEIT, Daniela; ALAUZO, Jorge Luiz Cativo. A biblioteca como protagonista na era digital: a atuação dos bibliotecários frente às tecnologias. In: CINFORM - Encontro Nacional de Ensino e Pesquisa em Informação, 12., 2015, Salvador. Anais... Salvador: ICI/EDUFBA, 2015. p. 458-471. Disponível em: <http://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/18051/1/ANAIS%20DO%20XII%20CINFORM%20ANO%202015.pdf>. Acesso em: 15 dez. 2016.

PEREIRA, M. J. L. B. Na cova dos leões: o consultor como facilitador do processo decisório empresarial. São Paulo: Makron Books, 1999.

PEREIRA, Vanessa Ferreira Rodrigues; SPUDEIT, Daniela. A atuação do bibliotecário em empresas de comércio eletrônico. In: CBBD – Congresso Brasileiro de Biblioteconomia e Documentação, 16., 2015, São Paulo. Anais... São Paulo: FEBAB, 2015. Disponível em: <http://sisconev.com.br/Uploads/CBBD15/Trab14400195420150330_000000.pdf>. Acesso em: 21 jan. 2017.

PERRENOUD, Philippe. 10 novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

_______. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed, 1999.

PRAHALAD, Coimbatore Krishnarao. Reexame de competências. HSM Management, v. 17, p. 40-46, 1999. Disponível em: <http://www.mettodo.com.br/pdf/Reexame%20de%20Competencias.pdf>. Acesso em: 20 set. 2016.

RIOS, T. A. Compreender e ensinar: por uma docência de melhor qualidade. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

ROMEIRO, Nathália Lima; SPUDEIT, Daniela. A formação do bibliotecário empreendedor com foco na gestão de serviços de informação. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA DAFESPSP, 3., 2014, São Paulo. Anais... São Paulo: FESPSP, 2014. Disponível em: <http://www.fespsp.org.br/seminario2014/anais/GT5/1_A%20FORMACAO_DO_BIBLIOTECARIO.pdf>. Acesso em: 15 jan. 2017.

SANTA ANNA, Jorge; PEREIRA, Gleice. Ampliando o campo de atuação bibliotecária: o bibliotecário como consultor informacional. Revista ACB, v. 19, n. 2, p. 163-173, 2014. Disponível em: <http://revista.acbsc.org.br/racb/article/viewFile/956/pdf_96>. Acesso em: 19 fev. 2017.

SANTOS, Raimundo Nonato Macedo dos. Gestão do conhecimento. In: CURSO DE ESPECIALIZAÇÃO DE AGENTES DE INOVAÇÃO E DIFUSÃO TECNOLÓGICA, 17., 2001, Brasília, DF. Procedings... Brasília, DF: IBICT, 2001, p. 44-50. Disponível em: <http://www.ibict.br/curso.php?id=377>. Acesso em: 11 jan. 2017.

SANTOS, Ângela Maria Medeiros Martins; GIMENEZ, Luiz Carlos Perez. O comércio eletrônico através da Internet. BNDES Setorial, n. 7, p. 57-77, mar. 1998. Disponível em: <http://web.bndes.gov.br/bib/jspui/handle/1408/2989>. Acesso em: 12 dez. 2016.

SAYÃO, Luis et al (Org.). Implantação e gestão de repositórios institucionais: políticas, memória, livre acesso e preservação. In: MARCONDES, Henrique; SAYÃO, Luis Fernando. Software livres para repositórios institucionais: alguns subsídios para a seleção. Salvador: EdUFBA, 2009.

SERVIÇO DE APOIO ÀS MICRO E PEQUENAS EMPRESAS. (Fortaleza, CE). Perfil de negócio: escritório, consultoria e assessoria. Fortaleza: SEBRAE, 1996. Disponível em: . Acesso em: 04 ago. 2016.

SILVA, Fabiano Couto Corrêa da. Bibliotecários especialistas: guia de especialidades e recursos informacionais. Brasília: Thesaurus, 2005.

SPECIAL LIBRARIES ASSOCIATION. Competências para os bibliotecários do século 21. 1996. Tradução de: Competencies for Special Librarians of the 21st Century. Disponível em: <http://bibliodata.ibict.br/geral/docs/padronizacao.pdf>. Acesso em: 21 out. 2010.

SPUDEIT, Daniela. Licenciatura em Biblioteconomia: história, formação, atuação e desafios para uma nova profissão. In: PRADO, Jorge do (Org.). Ideias emergentes em Biblioteconomia. São Paulo: FEBAB, 2016. p. 20-25. Disponível em: <https://ideiasemergentes.files.wordpress.com/2016/03/ideiasemergentesembiblioteconomia2.pdf>. Acesso em: 05 jan. 2017.

TARGINO, Maria das Graças; GARCIA, Joana Coeli Ribeiro; PAIVA, Maria José Rodrigues. Repositórios institucionais brasileiros: entre o sonho e a realidade. FSA, Teresina, v. 11, n. 1, p. 117-133, jan./mar. 2014. Disponível em:

<http://www4.fsanet.com.br/revista/index.php/fsa/article/view/320>. Acesso em: 19 dez. 2016.

VALENTIM, Marta Lígia Pomim. O moderno profissional da informação: formação e perspectiva profissional. Encontros Bibli, Florianópolis, Brasil, n. 9, p. 16-28, 2000. Disponível em: <http://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2000v5n9p16/5058>. Acesso em: 13 nov. 2016.

VALERIO, Palmira Moriconi. Espelho da ciência: avaliação do Programa Setorial de Publicações em Ciência e Tecnologia da FINEP. Rio de Janeiro, Brasília: FINEP, IBICT, 1994.

Published

2024-11-20

How to Cite

Freire, F. da S., Alauzo, J. L. C., & Spudeit, D. F. de A. (2024). COMPETENCES AND EMERGING FIELDS FOR ACTIVITIES OF LIBRARIANS. Revista Analisando Em Ciência Da Informação, 5(1), 81–102. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/racin/article/view/3940

Most read articles by the same author(s)