BIBLIOMETRIC STUDY OF EDUCATIONAL EVALUATION USING DATA MINING ON THE PISA TEST BASE

Authors

  • Roberta Alvarenga dos Santos Instituto Superior de Educação Professor Aldo Muylaert
  • Cássio Rangel Paulista Instituto Federal Fluminense (IFF)
  • Henrique Rego Monteiro da Hora Instituto Federal Fluminense (IFF)

Keywords:

Educational indicators, Pisa, Data mining

Abstract

The Programme for International Student Assessment (PISA) is an international testing program of Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) held in over 60 countries all over the world. The database is open access, and hence it offers a possibility for scientific exploration and data mining. The requirements of a detailed study of educational data presuppose the use of technologies that allow the analysis of a vast amount of data, and therefore, extract relevant information and knowledge. The data mining is one of the techniques that helps the discovery of knowledge in large databases. A bibliometric study in this area is relevant for providing information and guidance to researchers regarding the progress of scientific production. This research aims to map the scientific production in the area of educational evaluation, focused on the PISA test  using data mining techniques, presenting a broader view of national and international scientific production within this context. For this purpose, a bibliometric study of the scientific production indexed in the Scopus database was carried out considering the period of the last ten years. The final results point to the absence of studies that use data mining to make educational evaluations on the basis of PISA. This absence indicates a production deficit in this area, which has great potential to be explored.

Author Biographies

Roberta Alvarenga dos Santos, Instituto Superior de Educação Professor Aldo Muylaert

Professora do curso de Pedagogia do Instituto Superior de Educação Professor Aldo Muylaert e de matemática do Centro Educacional de Campos e do Centro Educacional Nossa Senhora Auxiliadora. Mestranda em Sistemas Aplicados à Engenharia e Gestão no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense. Graduada em licenciatura em Matemática (2008) pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF).

Cássio Rangel Paulista, Instituto Federal Fluminense (IFF)

Professor substituto do Instituto Federal Fluminense (IFF). Especialista em Docência do Ensino Superior (2016) pela Universidade Candido Mendes (UCAM). Graduado em Engenharia Mecânica (2014) pela Faculdade Redentor

Henrique Rego Monteiro da Hora, Instituto Federal Fluminense (IFF)

Professor do Instituto Federal Fluminense (IFF). Doutor em Engenharia de Produção (2013) pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Mestre em Engenharia de Produção (2007) pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). Graduado em Tecnologia em Informática (2004) pelo IFF.

References

ALVAREZ, G. R.; CAREGNATO, S. E. A ciência da informação e sua contribuição para a avaliação do conhecimento científico. Biblos, v. 31, n. 1, p. 09–26, 2017.

ARAÚJO, M. DE L. H. S.; TENÓRIO, R. M. Resultados brasileiros no PISA e seus (des)usos. Estudos em Avaliação Educacional, v. 28, n. 68, p. 344, 31 ago. 2017.

CARDOSO, O. N. P.; MACHADO, R. T. M. Gestão do conhecimento usando data mining: estudo de caso na Universidade Federal de Lavras. Revista de Administração Pública, v. 42, n. 3, p. 495–528, jun. 2008.

CHESINI, T. S. Aplicação de técnicas de geoprocessamento para subsidiar a análise e tomada de decisão no âmbito da educação. Porto Alegre/RS: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2014.

FAYYAD, U.; PIATETSKY-SHAPIRO, G.; SMYTH, P. From data mining to knowledge discovery in databases. AI Magazine, v. 17, n. 3, p. 37, 1996.

FERNANDES, R. A universalização da avaliação e a criação do Ideb: pressupostos e perspectivas. Em Aberto, v. 29, n. 96, 2016.

FONSECA, S. O. da; NAMEN, A. A. Data Miningo On Inep Databases: an Initial Analysis Aiming to Improve Brazilian Educational System. Educação em Revista, v. 32, n. 1, p. 133–157, mar. 2016.

GOUW, A. M. S.; MOTA, H. S.; BIZZO, N. M. V. Brazilian youth and science: possible relationship of interest. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 16, n. 3, p. 649–670, 2016.

INEP. Brasil no PISA 2015: análises e reflexões sobre o desempenho dos estudantes brasileiros / OCDE - Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. São Paulo: Fundação Santillana, 2016.

MACHIN-MASTROMATTEO, J. D.; TARANGO, J.; MEDINA-YLLESCAS, E. Latin American triple-A journals 1: a quality roadmap from the quality indicators and journals’ presence in Web of Science and Scopus. Information Development, v. 33, n. 4, p. 436–441, set. 2017.

MEDEIROS, L.; JALOTO, A.; SANTOS, A. V. F. dos. A área de ciências nas avaliações internacionais de larga escala. Estudos em Avaliação Educacional, v. 28, n. 68, p. 512, 31 ago. 2017.

MERIGÓ, J. M.; YANG, J.-B. A bibliometric analysis of operations research and management science. Omega, v. 73, p. 37–48, dez. 2017.

OKUBO, Y. Bibliometric Indicators and Analysis of Research Systems. OECD Science, Technology and Industry Working Papers. OECD Publishing, Paris, 1997. Disponível em: <http://www.oecd-ilibrary.org/science-and-technology/bibliometric-indicators-and-analysis-of-research-systems_208277770603>. Acesso em: 20 out. 2017.

PAULA, R. S. P. de et al. Indicadores bibliométricos na base Scopus: uma análise das publicações sobre o tema “economia ambiental”. Brazilian Journal of Development, v. 3, n. 2, p. 350–365, 2017.

PAULISTA, C. R.; SANTOS, R. A.; HORA, H. R. M. da; ERTHAL JÚNIOR, M. Análise do comportamento de variáveis climáticas sob a ótica da geração energética renovável. In: CONGRESSO LUSO-MOÇAMBICANO DE ENGENHARIA, 8.; CONGRESSO DE ENGENHARIA DE MOÇAMBIQUE, 5., 2017, Maputo. Anais... Maputo/Moçambique: INEGI/FEUP, 2017.

PONTES, L. A. F. Medidas de eficácia escolar no contexto das políticas brasileiras de responsabilização educacional: o caso do Índice de Desenvolvimento da Educação Básica, o IDEB, em Minas Gerais. 2015. 243f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora/MG, 2015.

REDONDO, M. et al. A bibliometric study of the scientific publications on patient-reported outcomes in rheumatology. Seminars in Arthritis and Rheumatism, v. 46, n. 6, p. 828–833, 2017.

REIS, R. X. dos. A utilização do fenômeno Big Data na Administração Pública - a experiência do PENSA na Prefeitura Municipal do Rio de Janeiro. 2015. 43 f. Trabalho de conclusão de curso (Especialização) - Tribunal de Contas do Estado do Rio de Janeiro: Escola de Contas e Gestão, Rio de Janeiro/RJ, 2015.

SÁNCHEZ, A. D.; DE LA CRUZ DEL RÍO RAMA, M.; GARCÍA, J. Á. Bibliometric analysis of publications on wine tourism in the databases Scopus and WoS. European Research on Management and Business Economics, v. 23, n. 1, p. 8–15, jan. 2017.

UPADHYAY, A.; KUMBHARANA, C. K. Analysis of functional parameters to implement knowledge management for sustainable e-governance in agriculture sector of saurashtra region of Gujarat state. In: ANNUAL CONVENTION OF COMPUTER SOCIETY OF ÍNDIA, 50., 2015, Índia. Anais… Índia: Computer Society of Índia, 2015.

WAGNER, M. M.; RIBEIRO, V.; ZABADAL, J. Mineração de dados meteorológicos empregando dados de temperatura: o caso de uma cidade gaúcha. Interfaces Científicas - Exatas e Tecnológicas, v. 2, n. 2, p. 57–70, 11 out. 2016.

Published

2024-11-20

How to Cite

Santos, R. A. dos, Paulista, C. R., & Hora, H. R. M. da. (2024). BIBLIOMETRIC STUDY OF EDUCATIONAL EVALUATION USING DATA MINING ON THE PISA TEST BASE. Revista Analisando Em Ciência Da Informação, 5(2), 86–101. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/racin/article/view/3963

Most read articles by the same author(s)