IN AND OUT-OF SCHOOL PERFORMANCE OF THE LIBRARY

COMPARATIVE ANALYSIS OF ITS PERFORMANCE IN PRIVATE AND PUBLIC HIGH SCHOOLS MANAUS-AM

Authors

  • Priscilla Correia Carvalho Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
  • Raimundo Martins de Lima Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Keywords:

School library, Intra and out-of-school performance, Educational services

Abstract

Considering the results obtained in the National Examination of Secondary Education (ENEM) in 2014, we sought to analyze the reality of the school library in Manaus-AM, in the private and public sphere (state and federal) and its influence on students' educational performance. The research was funded by the Foundation for Research Support of the State of Amazonas (FAPEAM) through the Institutional Program for Scientific Initiation Grants (PIBIC), the research was carried out from the second half of 2015 to the second half of 2016. The projects that these libraries develop, how they are perceived by students, teachers, professionals working in the library and managers. In this perspective, the problem points to: what is the interaction and performance that the school library exerts on the student in the intra and extracurricular context, in public and private schools? To solve this problem, the research was developed in three phases: project qualification, data collection and research completion. In the first phase, bibliographic and documentary research was used. Data collection was done in three schools, two public (state and federal) and one private. Four questionnaires were elaborated to obtain information about the subjects of the study: professionals working in the library, 2 (two) per school; 15 (fifteen per school); 8 (eight per school) and the school manager 1 (one per school). The data, both quantitative and qualitative, were analyzed based on the knowledge acquired from readings and recordings made in the first phase of the research. As for the results, it was verified that the libraries of the studied schools are interactive spaces and even without large structures (except for the Library of the Federal School), all of them execute projects that favor interaction with their students and teachers.

Author Biographies

Priscilla Correia Carvalho, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Especialista em Políticas e Gestão de Serviço Social (2016). Graduada em Serviço Social (2013) pela Faculdade Salesiana Dom Bosco. Graduanda em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

Raimundo Martins de Lima, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Professor adjunto do departamento de Arquivologia e Biblioteconomia da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Doutor (2014) e mestre (1998) pelo Programa de Pós-Graduação em Sociedade e Cultura na Amazônia da UFAM. Graduado em Biblioteconomia (1980) pela UFAM.

References

BEIRITH, Ângela. As escolas isoladas de Florianópolis no contexto da regulamentação do ensino primário (1946-1956). Revista Linhas: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, Florianópolis, v. 10, n. 02, p. 156-168, jul./dez. 2009.

BRASIL. Casa civil. Subchefia para assuntos jurídicos. Lei 12.711, de 29 de agosto de 2012. Leis da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 29 ago. 2012. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm>. Acesso em: 13 nov. 2015.

BRASIL. Lei 12.244, de 24 maio 2010. Promulga a convenção sobre privilégios e imunidades das agências especializadas das Nações Unidas, adotada, a 21 de novembro de 1947, pela Assembléia Geral das Nações Unidas. Leis da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 2010. Disponível em: <https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/823116/lei-da-biblioteca-escolar-lei-12244-10>. Acesso em: 25 set. 2015.

CUNHA, Murilo Bastos. A ausência da biblioteca escolar e o meio milhão de zeros no Enem. INFOhome, [S.l.], jan. 2015. Disponível em: <http://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=880>. Acesso em: 09 mar. 2015.

DIEHL, Astor Antônio; TATIM, Denise Carvalho. Metodologia, método e técnicas de pesquisa. In: _____. Pesquisa em ciências sociais aplicadas: métodos e técnicas. São Paulo: Prentice Hall, 2004.

ECO, Umberto. A biblioteca. Lisboa: Difusão Editorial, 1994.

EGGERT-STEINDEL, Gisela; FONSECA, Caio Faria. A biblioteca escolar: participante da promoção da justiça e êxito escolar. In: VALLE, Ione Reibeiro; SILVA, Vera Lucia Gaspar da; DAROS, Maria das Dores Daros (Org.). Educação escolar: justiça social. Florianópolis: UFSC, 2010.

FERREIRA, Aurélio Buarque. Miniaurélio Século XXI: O minidicionário da língua portuguesa. 5.ed. rev. ampliada. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.

GARCIA, E. G. A leitura na escola de primeiro grau: por uma outra leitura da leitura. São Paulo: Loyola, 1988.

HERKENHOFF, Paulo. Biblioteca Nacional: a história de uma coleção. Rio de Janeiro: Salamandra, 1996. 263 p.

LEI que exige criação de bibliotecas atinge maior parte das escolas. Ministério da educação, [S.l.], [2010]. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/34678>. Acesso em: 15 mar. 2016.

LEITE, Serafim. História da Companhia de Jesus no Brasil. v. 7. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1942.

LEMOS, Antonio Agenor Briquet de. Bibliotecas. In: CAMPELLO, Bernadete; CALDEIRA, Paulo da Terra (Org.). Introdução às fontes de informação. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. 184p.

LIMA, B. B. Ampla didática. Niterói: EdUFF, 1984.

LIMA, Raimundo Martins de. A biblioteca nas escolas públicas municipais de Manaus (2001/2010): prática social a serviço da emancipação ou da barbárie? Manaus: UFAM, 2014.

LOURENÇO FILHO, M. B. O ensino e a biblioteca. In: CONFERÊNCIA DA SÉRIE EDUCAÇÃO E BIBLIOTECA, 1., 1944, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1944.

MAROTO, Lucia Helena. Biblioteca escolar, eis a questão! Do espaço do castigo ao centro do fazer educativo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

MULLER, Suzana P. M. Bibliotecas e sociedade: evolução da interpretação de função e papéis a biblioteca. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 13, n. 1, p. 7-54, mar. 1984. Disponível em: <http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/reb/>. Acesso em: 14 jan. 2016.

NEVES, Lúcia M. Bastos P. Antídotos contra obras “ímpias e sediciosas”: censura e repressão no Brasil de 1808 a 1824. In: ABREU, Márcia (Org.). Leitura, história e história da leitura. Campinas, SP: FAPESP, 2000. p. 377-394.

PIMENTEL, Graça; BERNARDES, Liliane; SANTANA, Marcelo. Biblioteca escolar. Brasília: Universidade de Brasília, 2007.

SEDUC tem mais de 500 bibliotecas servindo 62 municípios amazonenses. Governo do Estado do Amazonas. Manaus, 29 maio 2010. Disponível em: <http://www.amazonas.am.gov.br/2010/05/seduc-tem-mais-de-500-bibliotecas-servindo-62-municpios-amazonenses/>. Acesso em: 25 set. 2015.

SILVA, C. U. C.; BARBALHO, C. R. S. Bibliotecas escolares da zona leste da cidade de Manaus: diagnóstico da rede pública. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 25., 2013, Florianópolis. Anais eletrônicos... Florianópolis: FEBAB, 2013. Disponível em: <https://portal.febab.org.br/anais/article/%20view/1245>. Acesso em: 16 de mar. de 2015.

SILVA, Jonathas Luiz Carvalho. Perspectivas históricas da biblioteca escolar no Brasil e análise da Lei 12.244/10. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 16, n. 2, p. 489-517, jul./dez. 2011.

SILVA, Jonathas Luiz Carvalho. Uma análise sobre a identidade da Biblioteconomia: perspectivas históricas e objeto de estudo. Olinda: Edições Baluarte, 2010.

SILVA, Waldeck Carneiro da. Miséria da biblioteca escolar. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

SOUZA, Clarice Muhleth de. Biblioteca: uma trajetória. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE BIBLIOTECONOMIA, 3., 2005, Rio de Janeiro. Anais eletrônicos... Rio de Janeiro: [s.n.], 2005. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/267565583_BIBLIOTECA_-_UMA_TRAJETORIA>. Acesso em: 02 out. de 2015.

VIEIRA, Leonardo. Rede pública perde alunos para escolas privadas, segundo Censo. O Globo, São Paulo, 27 abr. 2014. Disponível em: <https://oglobo.globo.com/sociedade/educacao/rede-publica-perde-alunos-para-escolas-privadas-segundo-censo-11730917>. Acesso em: 10 mar. 2015.

VIEIRA, Leonardo; Lins, Letícia. Censo: 65% das escolas brasileiras não têm biblioteca. O Globo, São Paulo, 25 maio 2014. Disponível em: <https://oglobo.globo.com/sociedade/educacao/censo-65-das-escolas-brasileiras-nao-tem-biblioteca-12594751>. Acesso em: 11 mar. 2015.

Published

2024-11-20

How to Cite

Carvalho, P. C., & Lima, R. M. de. (2024). IN AND OUT-OF SCHOOL PERFORMANCE OF THE LIBRARY: COMPARATIVE ANALYSIS OF ITS PERFORMANCE IN PRIVATE AND PUBLIC HIGH SCHOOLS MANAUS-AM. Revista Analisando Em Ciência Da Informação, 5(2), 161–187. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/racin/article/view/3967