TEACHING DOCUMENT MANAGEMENT IN ARCHIVOLOGY COURSES OF BRAZIL
Keywords:
Document management, University course, Teaching Plan, Pedagogical Political PlanAbstract
The present study focuses on understanding how the teaching of Document Management occurs, its theories and practices in the university courses of Archivology in Brazil, obtaining as its main objective the realization of the teaching mapping. The information collected was organized in two stages, the first one that collected course information and general course information (Year of creation; Date of current pedagogical plan; Disciplines by course; Time; Objectives; Content; Methodology; Evaluation); the second gathered information inherent in the basic and complementary bibliographies (Author; Title; Year). For the methodology, several methods were used to better characterize the studied object. The documentary research was used in order to understand the research object. According to the nature of the data, the research consists of a quantitative approach, with the qualitative approach in the background, as this allows a more complete reflection on the objects, and still uses Bardin's Content Analysis (1997) to in order to allow the attribution of meanings to the collected data. From the total universe of 534 disciplines of Archivology courses in Brazil, it was analyzed that there are 50 disciplines that address the topic / subject of Document Management. From the adopted methodology it was possible to realize, through the final results that the bibliographies used by the disciplines are in constant renewal, and some authors are repeated in the basic and complementary bibliographies, as it presents the insertion of renowned authors in the area as one of the bibliographies. most used by the disciplines. Therefore, with the result of the research we can infer that Document Management is in fact inserted in Archivology courses.
References
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Planalto, 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf. Acesso em: 22 jan. 2019.
BRASIL. Lei de Acesso à Informação. Disponível em: http://www.acessoainformacao.gov.br/assuntos/conheca-seu-direito/a-lei-de-acesso-a-informacao. Acesso em: 22 jan. 2019.
BERNARDES, Ieda Pimenta; DELATORRE, Hilda. Gestão documental aplicada. São Paulo: Arquivo Público do Estado de São Paulo, 2008.
BRITTO, Maria Teresa Navarro de. O ensino universitário de Arquivologia no Brasil. In: A formação do Arquivista no Brasil. Niterói/ RJ: Eduff: 1999.
CASTRO, Astréa de Moraes e. Arquivologia: sua trajetória no Brasil. Brasília: Stilo, 2008.
CUNHA, Luiz Antônio. Desenvolvimento desigual e combinado no ensino superior - estado e mercado. Educação Sociedade, Campinas, v. 25, n. 88, p. 795-817, out. 2004. Disponível em: www.cedes.unicampi.br. Acesso em: 20 abr. 2018.
Gil, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GOERGEN, Pedro. Educação superior: entre formação e performance. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 13, n. 3, p. 809-815, nov. 2008.
GONÇALVES, J. Como classificar e ordenar documentos de arquivo. São Paulo: Arquivo do Estado, 1998. (Projeto como fazer, v.2)
INDOLFO, Ana Celeste. Gestão de documentos: uma renovação epistemológica no universo da Arquivologia. Arquivística.net , Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p. 28-60, jul./dez.2007.
JARDIM, José Maria. A universidade e o ensino da Arquivologia no Brasil. In: A formação do Arquivista no Brasil. Niterói/ RJ: Eduff: 1999.
RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
SEVERINO, Antônio Joaquim. O ensino superior brasileiro: novas configurações e velhos desafios. Educar em revista, Curitiba, n. 31, p. 73-89. 2008.
SIQUEIRA JUNIOR, Paulo Hamilton, Direitos Humanos e Políticas Públicas. In: Direitos Humanos e Cidadania. 1. ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2007.
SOUSA, Renato Tarcísio Barbosa de. O arquivista e as políticas públicas. In: CONGRESSO NACIONAL DE ARQUIVOLOGIA, 2., 2006, Porto Alegre. Anais [...], Porto Alegre: AARGS, 2006. 1 CD-ROM.
PAUGAM, Serge (Org.). A pesquisa sociologia. 1. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Analisando em Ciência da Informação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
As publicações da RACIn estão licenciados sob a Licença Creative Commons CC BY-NC.