MEDIATION IN THE SCHOOL LIBRARY CONTEXT
A STUDY CARRIED OUT IN PRIVATE SCHOOLS IN CRATO AND JUAZEIRO DO NORTE IN THE CARIRI CEARENSE REGION
Keywords:
school library, mediation, mediator librarian, private schools - Crato and Juazeiro do NorteAbstract
It deals with a study about mediation in the school library and the reality that they are found, carried out in the region of Cariri Cearense. The research problem starts from the following question: What is the role and scenario of the libraries of private schools in the cities of Crato and Juazeiro do Norte? The general objective is to reflect on the reality of the performance of libraries of private schools in the cities of Crato and Juazeiro do Norte. The methodology consists of: bibliographic review, characterized as a descriptive study. With qualitative and quantitative approaches. Data collection was carried out through the application of questionnaires, constituting the research subjects, librarian and / or responsible for the library and a manager of the private school. From the results and discussions, it was possible to identify the reality of school libraries in the cities of Crato and Juazeiro do Norte, their importance, the challenges they face, but mainly their role in school and in society. It was possible to perceive the relevance of elaborating mediational strategies to make the library an interactive, social, cultural space, above all, to facilitate access to information and to have the user as the main objective, as the protagonist of that space. It was concluded that the school library still has a lot to gain and rise, considering the issues of legislation, legitimacy and mediation activities in general. For this, the participation of the librarian, recognition and appreciation in society and at school, with a view to the development of mediation activities for information, reading and culture, is an essential condition.
References
ALBUQUERQUE, A. B.; TEDESQUI, C. A. Competências profissionais do bibliotecário escolar: reflexões a partir da Lei 12.244/10. Informação @ Profissões, Londrina, v. 3, n. 1/2, p. 115-146, jan./dez. 2014. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/20519. Acesso em: 10 jul. 2020.
BICHERI, A. L. A. de O. A mediação do bibliotecário na pesquisa escolar face a crescente virtualização da informação. 2008. 197 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marilia, 2008. Disponível em:
http://www.marilia.unesp.br/Home/PosGraduacao/CienciadaInformacao/Dissertacoes/bicheri_alao_ me_mar.pdf. Acesso em: 3 jul. 2020.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa. Brasília: MEC/ SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/%20livro02.pdf. Acesso em: 10 jul. 2020.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei n° 12.244, de 24 de maio de 2010. Brasília: Planalto, 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12244.htm. Acesso em: 10 jul. 2020.
CÔRTE, Adelaide Ramos; BANDERIRA, Suelena Pinto. Biblioteca escolar. Brasília: Briquet de Lemos/Livros, 2011.
FACHIN, Juliana. Mediação da Informação na Sociedade do Conhecimento. Biblos: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, v. 27, n. 1, p. 25-41, jan./jun. 2013. Disponível em: https://www.seer.furg.br/biblos/article/view/3096. Acesso em: 19 jul. 2020.
FARIAS, M. G. G. Mediação e competência em informação: proposições para a construção de um perfil. Revista Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 6, n. 2, p. 106-125, set. 2015/fev. 2016. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/incid/article/view/101368/103968. Acesso em: 21 ago. 2020.
KAUARK, Fabiana da Silva; MANHÃES, Fernanda Castro; MEDEIROS, Carlos Henrique. Metodologia da pesquisa: um guia prático. Itabuna: Via Litterarum, 2010.
MAROTO, L. H. Biblioteca escolar, eis a questão! Do espaço do castigo ao centro do fazer educativo. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
MARCOLINO, M. A. R.; CASTRO FILHO, C. M. Biblioteca escolar e os usuários especiais: o profissional da informação frente ao desafio da inclusão. Biblos: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, Rio Grande, v. 28, n. 2, p. 9-25, jul./dez. 2014. Disponível em: https://www.seer.furg.br/biblos/article/view/4216. Acesso em: 10 ago. 2020.
MARCONI, M. de A; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
RASTELI, A.; CAVALCANTE, L. E. Mediação cultural e apropriação da informação em bibliotecas públicas. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v. 19, n. 39, p. 43-58, jan./abr., 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2014v19n39p43. Acesso em: 20 ago. 2017.
SANCHES, G. A. Ribeiro; RIO, S. F. Mediação da informação no fazer do bibliotecário e seu processo em bibliotecas universitárias no âmbito das ações culturais. Revista Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 1, n. 2, p. 103-121, jul./dez. 2010. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/incid/article/view/42323/45994. Acesso em: 19 ago. 2020.
SANTANA FILHO, S. F. de. O papel da biblioteca escolar na formação do leitor. [S. l.: s. n.], 2010. Disponível em: http://www.alb.com.br/anais15/Sem02/severinofarias.htm. Acesso em: 20 ago. 2020.
SILVA, J. L. C.; SILVA, A. S. R. A Mediação da Informação como prática pedagógica no contexto da biblioteca escolar: algumas considerações. Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 1, n. 2, p. 1-30, 2012. Disponível em: http://revistas.ffclrp.usp.br/BEREV/article/viewFile/128/pdf. Acesso em: 3 ago. 2020.
SILVA, J. L. C. Tópicos em biblioteconomia e ciência da informação: epistemologia, política e educação. Rio de Janeiro: Agência Biblioo, 2016.
SOUSA, Margarida Maria de. A biblioteca universitária como ambiente de aprendizagem no ensino superior. 2009. 90 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
VARELA, Aida. Informação e construção da cidadania. Brasília: Thesaurus, 2007.
VIDOTTI, S. A. B. G.; LANZI, L. A. C.; FERNEDA, E. A mediação da informação aliada ao uso das Tecnologias da Informação e Comunicação em uma biblioteca escolar. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 117-137, maio/ago. 2014. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/114745. Acesso em: 21 jul. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Analisando em Ciência da Informação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
As publicações da RACIn estão licenciados sob a Licença Creative Commons CC BY-NC.