CONTRIBUTIONS OF CORDEL LITERATURE TO THE MEDIATION, CIRCULATION AND PRODUCTION OF INFORMATION AND KNOWLEDGE PROCESSE

Authors

Keywords:

information mediation, literature of cordel, interdisciplinarity

Abstract

Cordel Literature since its creation, in the Iberian Peninsula in the 15th century, is configured as an interdisciplinary communicative tool and acts as an information vehicle that contributes to the perpetuation of human knowledge. The purpose of this article is to highlight the contributions of cordel literature, as an interdisciplinary practice, in the processes of mediation, circulation and production of information and knowledge in undergraduate and graduate courses in the Cariri Cearense Region. As a methodology, knowledge from different areas that make up the curricular matrix of the Librarianship course was used, covering philosophical, methodological, historical and cultural subjects. Five strings were made, one of which was the “Cordel da Biblioteconomia Cantado”, music in two versions: a parody and an original creation. In the results, it is clear that the motivation for reading the content on the part of everyone who purchased the leaflet was satisfactory. There was empathy, interest and attention from teachers, students, and the audience present at the presentations. The information consulted in several sources was consolidated in the form of knowledge, easily reviewed and disseminated after the methodological application. it was proved that the cordel, as a vehicle of information, proved to be effective in the processes of creation, transmission, production and consolidation of knowledge in all means of circulation.

Author Biographies

Francisca Eugenia Gomes Duarte, Universidade Regional do Cariri (URCA)

Mestra em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Cariri (UFCA). Especialista em língua inglesa e graduada em Letras pela Universidade Regional do Cariri (URCA). Professora efetiva do curso de Letras da URCA.

Ariluci Goes Elliott, Universidade Federal do Cariri (UFCA)

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP-Marília). Mestra em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Especialista em Educação de Jovens e Adultos pela Universidade de Brasília (UNB). Bacharela em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora do curso de Biblioteconomia e do Programa de Pós-Graduação em Biblioteconomia da Universidade Federal do Cariri (UFCA).

References

CASTRO, Manoel Cavalcante de Souza; COSTA, Iris do Céu Clara. Revista Ciência Plural, v. 1, n. 1, 2015, p. 40-49.

DUARTE, Francisca Eugenia Gomes. A investigação científica. Crato-CE: URCA/UFCA, 2017 (Cordel).

LUPIA, Márcia de Oliveira; MOOCA: memória e identidade. Revista Morpheus: estudos interdisciplinares em memória social, Rio de Janeiro, v. 9, n. 16, ago./dez. 2016. Disponível em: https://paineira.usp.br/celacc/sites/default/files/media/tcc/228-705-1-SM.pdf. Acesso em: 30 jul. 2020.

NUNES, Patrícia Alexandra Oliveira. Experiência auditiva no meio intra-uterino. [S. l.: s. n.], 2009. Disponível em: http//www.psicologia.pt/artigos/textos/TL0157.pdf. Acesso em: 18 jul. 2020.

SANTOS, Éverton Diego Soares Ribeiro. A reinvenção da tradição: a literatura de cordel no século XXI. [S. l.: s. n.], 2011. Disponível em: http://www.snh2011.anpuh.org/resources/anais/14/1300632359_ARQUIVO_ArtigoAnpuh2011semresumo.pdf. Acesso em: 29 jul. 2020.

SILVA, Claudia; CAPELLINI, Simone Aparecida. Desempenho cognitivo-linguístico de escolares com distúrbio de aprendizagem. Psicologia em Estudo, v. 16, n. 1, p. 131-137. 2011. Disponível em: http//www.revistapsicopedagogia.com.br/detalhes/129/correlacao-entre-habilidades-cognitivo-linguisticas-em-escolares-com-dificuldades-de-aprendizagem. Acesso em: 20 jul. 2020.

VICELMO, Antônio. Cordel é expressão viva da cultura nordestina. Diário do Nordeste, Caderno Regional, 14 nov. 2016. Disponível em: http://diariodonordeste.verdesmares.com.br/cadernos/regional/cordel-e-expressao-viva-da-cultura-nordestina-1.667331. Acesso em: 02 jun. 2020.

YARED, Ivone. O que é interdisciplinaridade? In: FAZENDA, Ivani (org.). O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008. 199 p.

Published

2024-11-20

How to Cite

Duarte, F. E. G., & Elliott, A. G. (2024). CONTRIBUTIONS OF CORDEL LITERATURE TO THE MEDIATION, CIRCULATION AND PRODUCTION OF INFORMATION AND KNOWLEDGE PROCESSE. Revista Analisando Em Ciência Da Informação, 9(1), 128–138. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/racin/article/view/4020