TEACHING TRAJECTORY IN THREE ACTS
CHALLENGES, RESPONSIBILITIES AND MEMORIES OF A TEACHER
Keywords:
university teaching, teaching - research - extension, UEPB, Archival scienceAbstract
This Academic Memorial aims to present an overview of the production in Teaching, Research and Extension of Professor Henrique Elias Cabral França, who is part of the effective staff of the Archival Science Course of Campus V of the State University of Paraíba (UEPB), in João Pessoa, Brazil. Narrated in first person, the text addresses the curricular components taught by França, which also describes extra-class paths taken in two outstanding university extension projects and, finally, lists the production of books, articles, abstracts, presentations and organization related to scientific events. This is a partial clipping, due to the academic trajectory that exceeds a decade and the impossibility of excessively delving into the details of this trajectory. With this Memorial, we wish to present what can and has been produced in public universities in Brazil. We also intend to motivate people to embrace teaching and support teachers who work in the Brazilian educational system.
References
BARRETO, Aldo de Albuquerque. Os agregados de informação - memórias, esquecimento e estoques de informação. DataGramaZero - Revista de Ciência da Informação, v. 1, n. 3, 2000.
BUZZI, Arcângelo R. Introdução ao pensar. Vozes: Petrópolis, 1983.
CASARIN, Helen Castro Silva (Org.) Estudos de usuário da informação. Brasília: Thesaurus, 2014.
CHARLEAUX, J. P. O que foram, afinal, as Jornadas de Junho de 2013. E no que elas deram. Nexo Jornal, 2017. Recuperado de https://bit.ly/32WaqJ7. Acesso em: 25 mar. 2022.
CORTELLA, Mario Sergio; RIBEIRO, Renato Janine. Política para não ser idiota. Campinas, SP: Papirus 7 Mares, 2010.
FRANÇA, Henrique. E. C. Ciência no YouTube - uma análise da abrangência dos canais de ciência brasileiros no maior ecossistema de vídeos online do mundo. In: SÁNCHEZ-GEY, Nuria; CÁRDENAS-RICA, María Luisa. La comunicación a la vanguardia. Tendencias, métodos y perspectivas. [S.l.]: Fragua, 2021.
FRANÇA, Henrique E. C.; ROCHA, Fernanda. A.; ELOY, Christinne. C. Das redes digitais às ruas da cidade: a experiência de um movimento social da sociedade civil no Nordeste do Brasil. In: BORJABAD, S. A. F.; GARCIA, O. S. O. La transformación digital de los jóvenes: nuevos retos para la comunicación y el ciberativismo. [S.l.]: Egregius, 2020.
FRANÇA, Henrique E. C.; ALVES, Silvana T. F. Dados em questão: a formação dos jornalistas brasileiros e o acesso e uso de dados abertos na produção de notícia. In: VALENZUELA, N. S; ÁLVAREZ, A. A. Los medios de comunicación como agentes de educación social. [S.l.]: Egregius, 2020.
FRANÇA, Henrique E. C. Memória, sociedade e cidadania: o MUDDE como proposta de reflexão para além dos muros acadêmicos. In: SOUSA, Beatriz Alves; MEDEIROS, Vania Maria; MEDEIROS, Crisvalter R. de Araújo (Org.). Extensão: conexão e diálogo. 1. ed. João Pessoa, PB: Editora do IFPB, 2016.
FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Educar com a mídia – novos diálogos sobre educação. São Paulo, SP: Paz e Terra, 2013.
GIDDENS, Anthony. Sociologia. 6. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2008.
GOHN, M, da G. Manifestações de junho de 2013 no Brasil e Praças dos Indignados no Mundo. Petrópolis: Vozes, 2014.
MCGARRY, Kevin. O contexto dinâmico da informação: uma análise introdutória. Tradução de Helena Vilar de Lemos. Brasília, DF: Briquet de Lemos, 1999.
SANTOS, Eliete. C.; FRANÇA, Henrique E. C.; SANTOS FILHO, José Janduy (Orgs.). Dez anos de Seminário de Saberes Arquivísticos - SESA: memória e contribuição para a Arquivologia. 1. ed. Campina Grande, PB: EDUEPB, 2017.
SANTOS, Eliete C.; FRANÇA, Henrique E. C. Caminhos da normalização acadêmica. In: SANTOS, Eliete Correia. (Org.). Pesquisa em Arquivologia - fronteiras e perspectivas epistemológicas. 1. ed. Campina Grande: EDUEPB, 2017.
SILVA, Armando Malheiro da. A informação: da compreensão do fenómeno e construção do objecto científico. Porto: Afrontamento, 2006.
WURMAN, Richard Saul. Ansiedade de informação 2: um guia para quem comunica e dá instruções. São Paulo: Cultura, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Analisando em Ciência da Informação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
As publicações da RACIn estão licenciados sob a Licença Creative Commons CC BY-NC.