THE LEGACY OF EDUCATIONAL ACTION IN ARCHIVAL TRAINING

A (MARA)THON OF LEARNING AND FEELINGS

Authors

Keywords:

educational action, cultural diffusion, Archivology

Abstract

Educational and cultural actions are attractive instruments in the development of activities that bring the public into the archival institutions. This paper discusses the event "Educational Action in the Archival Course", promoted by the curricular component "Management of Archival Services", taught by Professor Maria José Cordeiro de Lima (Mara - In Memorian), in the Bachelor's Degree in Archiving of the Universidade Estadual da Paraíba. She points out how the event and the actions developed by professor Mara brought visibility and new horizons to the Archivology course and to archivist education, fomenting the discussion of theoretical and practical aspects regarding the initiatives of cultural diffusion and cultural action that archives can provide to society.

Author Biography

Petrônio Pereira da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE)

Especialista em docência em Gestão de Documentos pela Faculdade Unyleia. Bacharel em Arquivologia pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Técnico em Arquivo no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE).

References

BELLOTTO, Heloísa Liberalli. Arquivos permanentes: tratamento documental. 4. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2006.

BELLOTTO, Heloísa Liberalli. Como desenvolver políticas de ação cultural e educativa em arquivos. São Paulo: Arquivo do Estado de São Paulo, 2002.

FREIRE, Luiz Gustavo Lima. Difusão educativa em arquivos. Histórica: Revista Eletrônica do Arquivo Público do Estado de São Paulo, São Paulo, n. 34, jan. 2009. Disponível em: http://www.historica.arquivoestado.sp.gov.br/materias/anteriores/edicao34/materia06/. Acesso em: 22 mar. 2022.

Published

2024-11-20

How to Cite

Silva, P. P. da. (2024). THE LEGACY OF EDUCATIONAL ACTION IN ARCHIVAL TRAINING: A (MARA)THON OF LEARNING AND FEELINGS. Revista Analisando Em Ciência Da Informação, 10(2), 75–79. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/racin/article/view/4054