IN THE TECHNOLOGICAL ERA, IN ROADS OF FORGETTING: STUDY OF THE CURRENT EDUCATIONAL SITUATION OF STUDENTS FROM SOME PUBLIC SCHOOLS IN THE INTERIOR OF BAHIA, IN THE PERIOD OF THE PANDEMIC COVID-19
ESTUDO DA ATUAL SITUAÇÃO EDUCACIONAL DE ESTUDANTES DE ALGUMAS ESCOLAS PÚBLICAS DO INTERIOR DA BAHIA, NO PERÍODO DA PANDEMIA COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.48098/refiedi.v2i1.248Keywords:
Key-words: Public school. Pandemic. Students. Digital exclusion. Autonomy.Abstract
This paper brings an approach about the vision of some students from elementary school II and high school from public schools in the interior of Bahia, about how they think about their current educational situations in the midst of the pandemic caused by COVID-19, which is why the classes presences were totally suspended. From the perspective of (im) possibilities of access to ICTs by students, we observe the possible expansion of their educational autonomies, as well as boosting their critical reflexive postures and, from these, the search for the undertaking of their own school learning. We seek to express learning difficulties in pandemic times; digital exclusions, the discrepancies of which became more evident due to the crisis caused by the coronavirus. From the qualitative approach and listening activity of the collaborating subjects in their places and contexts, using the instrument online interviews, we seek to dialogue with some authors such as (Lemos, 2015); (Nicolaci – da-Costa, 2009); (Lévy 1999); (Silva, 2011); (Freire, 2006); (Amiél, 2018) and with students, youth and adolescent collaborators seeking to trace an image of tangent reality from the perspective of these subjects.
Key-words: Public school. Pandemic. Students. Digital exclusion. Autonomy.
References
ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
AMIEL, T. Geringonça, jeitinho, gambiarra: a pesquisa em tecnologia e educação diante de suas políticas e projetos. In: VALENTE, José Armando; ARANTES, Flavia Linhalis; FREIRE, Fernanda (org.). Campinas: NIED/Unicamp, 2018. p. 164-179. Disponível em:<https://www.nied.unicamp.br/wp-content/uploads/2018/11/Livro-NIED-2018-final.pdf>. Acessado entre agosto/setembro, 2020.
BAUMAN, Z. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2001.
COSTA, B. Paulo Freire: educador-pensador da libertação. Pro-Posições | v. 27, n. 1 (79) | p. 93-110 | jan./abr. 2016.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
______. Pedagogia da Autonomia. 18ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GADAMER, Hans-Georg. Hermenêutica em Retrospectiva: A posição da filosofia na sociedade. Volume IV. Tradução de Marco Antônio Casanova. Petrópolis, RJ: Ed. Vozes, 2007.
GOLDEMBERG, J. O Repensar da Educação no Brasil. Programa Educação Para a Cidadania do Instituto de Estudos Avançados (IEA) da USP. Palestra feita pelo autor em 3 de junho de 1993 no IEA-USP.
GALVAO, A. Analfabetismo Digital: Seção e-Notícias do site Observatório da Imprensa, Edição 217, Março 2003. Disponível em [http://observatorio.ultimosegundo.ig.com.br/artigos/eno260320031.htm]. Acesso setembro, 2020.
LEMOS, A. Cibercultura, cultura e identidade. Em direção a uma “Cultura Copyleft”? Revista Contemporânea, vol.2,no 2 p 9-22 Dez. 2004.
MINAYO, C . Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. RAE• v.35 • n.3 • Mai./Jun.1995.
NICOLACI-DA-COSTA, M. Et. all. Uso de Entrevistas On-Line no Método de Explicitação do Discurso Subjacente (MEDS). Psicol. Reflex. Crit. vol.22 no.1, 36-43: Porto Alegre 2009.
PIAGET, J. Psicologia e Pedagogia. 4ª. ed. Rio de Janeiro: Forense/ Universitária, 1976.
SILVA, Â. Educação e Tecnologia: Entre o Discurso e a Prática. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 19, n. 72, p. 527-554, jul./set. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 RELEASE MAGAZINE - PHILOSOPHY, EDUCATION AND THEIR INTERFACES
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.