THE REPRESENTATION OF PROFESSIONAL IMAGE IN ARCHIVIST FILMOGRAPHY

Authors

  • Marcos Araújo Silva Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
  • Amanda de Queiroz Bessa Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
  • Carla Mara Silva e Silva Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
  • Marcieli Brondani de Souza Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Keywords:

Image - Archivist, Theory of Social Representations, Profile archivist, Filmography

Abstract

It presents the image of the professional archivist conveyed in motion pictures, based on the Theory of Social Representations - TRS, which expresses through the acts and practices of this professional, a point of view impregnated by stereotypes, based on the expertise of the archivist. It highlights the use of the content analysis technique to list the categories that were objects of analysis, namely: a) performance of the professional archivist; b) images in forming opinions; c) the archivist's profile; and d) social representations. However, we used bibliographical research, documental, exploratory, qualitative, with the universe represented by the movies containing the presence of the archivist and the criterion of sample films produced in the last decade of the twentieth century and early twenty-first century. Knowing this, the listed films were: In the name of the Father and Erin Brockovich - a talented woman, in which the variables contained in the categories: acting Archivist professional pictures in the formation of opinions, the archivist's Profile, social representations were analyzed with the express content in the messages conveyed in motion pictures. It was concluded that the archivist portrayed represents a stereotypical view of professional, as its activities in selected films are closely linked to the technical skills, which opposes the role of the contemporary archivist.

Author Biographies

Marcos Araújo Silva, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Estagiário do Ministério Público do Estado do Amazonas. Graduando do curso de Arquivologia pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

Amanda de Queiroz Bessa, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

 

Professora assistente da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Mestra em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

Carla Mara Silva e Silva, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Professora auxiliar da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Graduada em Arquivologia e em e em Artes Cênicas pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

 

Marcieli Brondani de Souza, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Professora auxiliar da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Graduada em Arquivologia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

References

ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.

ADOROCINEMA: Erin Brockovich: uma mulher de talento. 2015. Disponível em: <http://www.adorocinema.com/filmes/filme-23980/>. Acesso em: 03 mar. 2013.

ADOROCINEMA: Em Nome do Pai. 2015. Disponível em: <http://www.adorocinema.com/filmes/filme-9430/>. Acesso em: 03 mar. 2013.

ARRUDA, Angela. Teoria das representações sociais e teorias de gênero. Cadernos de Pesquisa, n. 117, p. 127-147, nov. 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/cp/n117/15555.pdf>. Acesso em: 21 ago. 2015.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2010.

BELLOTTO, Heloisa Liberalli. Arquivos permanentes: tratamento documental. Rio de Janeiro: FGV, 2004.

BRASIL. Lei n. 8.159, de 08 de janeiro de 1991. Dispõe sobre a política nacional de arquivos públicos e privados e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8159.htm>. Acesso em: 10 abr. 2013.

COSTA, Alessandro Ferreira; LIMA, Eliane Bezerra. A representação do arquivista em obras de ficção: perspectivas do profissional sob o olhar do cinema e da televisão. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, v. 2, n. 1, p. 103-119, jan./jun. 2012. Disponível em: <http://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/pgc/article/view/12586/7503>. Acesso em: 03 fev. 2013.

COSTA, Jean Henrique. A atualidade da discussão sobre a indústria cultural em Theodor W. Adorno. Trans/Form/Ação, Marília, v. 36, n. 2, p. 135-154, maio/ago., 2013. Disponível em: <http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/transformacao/article/view/3103/2364>. Acesso em: 21 ago. 2015.

EM NOME do Pai. Direção: Jim Sheridan. Produção: Jim Sheridan. Roteiro: Terry George, Jim Sheridan. Estados Unidos: Universal Pictures, 1993. 1 DVD (132min).

ERIN Brockovich: uma mulher de talento. Direção: Steve Soderbergh. Produção: Danny De Vito, Michael Shamberg, Stacey Sher. Roteiro: Susannah Grant. Estados Unidos: Sony Pictures, 2000. 1 DVD (131min).

HACK NETO, Eduardo; GÂNDARA, José Emanuel G. “Uma imagem vale mais por mil palavras”: paradoxos da mídia cinema e a paisagem ofertada pelo Brasil. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 32., 2009, Curitiba. Anais eletrônicos... Curitiba: Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2009. p. 1-15. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2009/resumos/r4-3007-1.pdf>. Acesso em: 21ago. 2015.

JODELET, Denise. As representações sociais. Rio de Janeiro: UERJ, 2001.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: 34, 1999.

REIS, Sebastiana Lindaura de; BELLINI, Marta. Representações sociais: teoria, procedimentos metodológicos e educação ambiental. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, Maringá, v. 33, n. 2, p. 149-159, 2011. Disponível em: <http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/viewFile/10256/pdf>. Acesso em: 21 ago. 2015.

ROUSSEAU, Jean-Yves; COUTURE, Carol. Os fundamentos da disciplina arquivística. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1998.

SCHELLEMBERG, Theodore Roosevelt. Arquivos modernos: princípios e técnicas. Rio de Janeiro: FGV, 2006.

SILVA, Ellen Fernanda Gomes da; SANTOS, Suely Emilia de. O impacto e a influência da mídia sobre a produção da subjetividade. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PSICOLOGIA SOCIAL, 15., 2009, Maceió. Anais eletrônicos... Maceió: ABRAPSO, 2009. p. 1-7. Disponível em: <http://www.abrapso.org.br/siteprincipal/images/Anais_XVENABRAPSO/447.%20o%20impacto%20e%20a%20influ%CAncia%20da%20m%CDdia.pdf>. Acesso em: 09 set. 2015.

Published

2024-11-20

How to Cite

Silva, M. A., Bessa, A. de Q., Silva, C. M. S. e, & Souza, M. B. de. (2024). THE REPRESENTATION OF PROFESSIONAL IMAGE IN ARCHIVIST FILMOGRAPHY. Revista Analisando Em Ciência Da Informação, 2(1), 15–30. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/racin/article/view/3895