THE REPRESENTATION OF PROFESSIONAL IMAGE IN ARCHIVIST FILMOGRAPHY
Keywords:
Image - Archivist, Theory of Social Representations, Profile archivist, FilmographyAbstract
It presents the image of the professional archivist conveyed in motion pictures, based on the Theory of Social Representations - TRS, which expresses through the acts and practices of this professional, a point of view impregnated by stereotypes, based on the expertise of the archivist. It highlights the use of the content analysis technique to list the categories that were objects of analysis, namely: a) performance of the professional archivist; b) images in forming opinions; c) the archivist's profile; and d) social representations. However, we used bibliographical research, documental, exploratory, qualitative, with the universe represented by the movies containing the presence of the archivist and the criterion of sample films produced in the last decade of the twentieth century and early twenty-first century. Knowing this, the listed films were: In the name of the Father and Erin Brockovich - a talented woman, in which the variables contained in the categories: acting Archivist professional pictures in the formation of opinions, the archivist's Profile, social representations were analyzed with the express content in the messages conveyed in motion pictures. It was concluded that the archivist portrayed represents a stereotypical view of professional, as its activities in selected films are closely linked to the technical skills, which opposes the role of the contemporary archivist.
References
ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.
ADOROCINEMA: Erin Brockovich: uma mulher de talento. 2015. Disponível em: <http://www.adorocinema.com/filmes/filme-23980/>. Acesso em: 03 mar. 2013.
ADOROCINEMA: Em Nome do Pai. 2015. Disponível em: <http://www.adorocinema.com/filmes/filme-9430/>. Acesso em: 03 mar. 2013.
ARRUDA, Angela. Teoria das representações sociais e teorias de gênero. Cadernos de Pesquisa, n. 117, p. 127-147, nov. 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/cp/n117/15555.pdf>. Acesso em: 21 ago. 2015.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2010.
BELLOTTO, Heloisa Liberalli. Arquivos permanentes: tratamento documental. Rio de Janeiro: FGV, 2004.
BRASIL. Lei n. 8.159, de 08 de janeiro de 1991. Dispõe sobre a política nacional de arquivos públicos e privados e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8159.htm>. Acesso em: 10 abr. 2013.
COSTA, Alessandro Ferreira; LIMA, Eliane Bezerra. A representação do arquivista em obras de ficção: perspectivas do profissional sob o olhar do cinema e da televisão. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, v. 2, n. 1, p. 103-119, jan./jun. 2012. Disponível em: <http://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/pgc/article/view/12586/7503>. Acesso em: 03 fev. 2013.
COSTA, Jean Henrique. A atualidade da discussão sobre a indústria cultural em Theodor W. Adorno. Trans/Form/Ação, Marília, v. 36, n. 2, p. 135-154, maio/ago., 2013. Disponível em: <http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/transformacao/article/view/3103/2364>. Acesso em: 21 ago. 2015.
EM NOME do Pai. Direção: Jim Sheridan. Produção: Jim Sheridan. Roteiro: Terry George, Jim Sheridan. Estados Unidos: Universal Pictures, 1993. 1 DVD (132min).
ERIN Brockovich: uma mulher de talento. Direção: Steve Soderbergh. Produção: Danny De Vito, Michael Shamberg, Stacey Sher. Roteiro: Susannah Grant. Estados Unidos: Sony Pictures, 2000. 1 DVD (131min).
HACK NETO, Eduardo; GÂNDARA, José Emanuel G. “Uma imagem vale mais por mil palavras”: paradoxos da mídia cinema e a paisagem ofertada pelo Brasil. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 32., 2009, Curitiba. Anais eletrônicos... Curitiba: Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2009. p. 1-15. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2009/resumos/r4-3007-1.pdf>. Acesso em: 21ago. 2015.
JODELET, Denise. As representações sociais. Rio de Janeiro: UERJ, 2001.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: 34, 1999.
REIS, Sebastiana Lindaura de; BELLINI, Marta. Representações sociais: teoria, procedimentos metodológicos e educação ambiental. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, Maringá, v. 33, n. 2, p. 149-159, 2011. Disponível em: <http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/viewFile/10256/pdf>. Acesso em: 21 ago. 2015.
ROUSSEAU, Jean-Yves; COUTURE, Carol. Os fundamentos da disciplina arquivística. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1998.
SCHELLEMBERG, Theodore Roosevelt. Arquivos modernos: princípios e técnicas. Rio de Janeiro: FGV, 2006.
SILVA, Ellen Fernanda Gomes da; SANTOS, Suely Emilia de. O impacto e a influência da mídia sobre a produção da subjetividade. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PSICOLOGIA SOCIAL, 15., 2009, Maceió. Anais eletrônicos... Maceió: ABRAPSO, 2009. p. 1-7. Disponível em: <http://www.abrapso.org.br/siteprincipal/images/Anais_XVENABRAPSO/447.%20o%20impacto%20e%20a%20influ%CAncia%20da%20m%CDdia.pdf>. Acesso em: 09 set. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Analisando em Ciência da Informação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
As publicações da RACIn estão licenciados sob a Licença Creative Commons CC BY-NC.