AVAILABILITY OF THE AUDIO DESCRIPTION RESOURCE IN DIGITAL DOCUMENTS AND VIRTUAL ENVIRONMENTS OF UNIVERSITY LIBRARIES IN NORTHEAST BRAZIL
Keywords:
university library, audio description, accessible collection, visually impaired userAbstract
In contemporary times, the intense industrial, technological and scientific development, notably from the 20th century onwards, provoked a great informational explosion, which demanded the mastery of new virtual dynamics for social interaction, mainly with regard to access to knowledge, communication and research in today's globalized world. In this context, Brazilian university libraries face new paradigms about their role, in which librarians and their users have intensified the use of Information and Communication Technologies (ICTs), with the need to incorporate minority groups in the process, as is the case of visually impaired users. In view of this understanding, this article aims to identify in university libraries in the Northeast region of Brazil, through the Institutional Portal, the use of audio description for digital visual documents, with a view to including users with visual impairments. The investigative corpus comprised nine university libraries located in the capitals of the Brazilian Northeast, based on a documental and descriptive research with a qualitative approach. To this end, in addition to the history of informational inclusion of visually impaired users, it is emphasized, based on digital documents and environments of university libraries in Northeast Brazil, the importance of using the resource for the dissemination of academic information accessible in the virtual environment , as a cultural product, transmitting knowledge, understanding, information, and expanding access to the social and cultural inclusion of these users. The investigation pointed out that audio description is not yet a practice in universities and that, therefore, it is still not possible to fully serve people with visual impairments.
References
AMORIM, Célia Maria de; NASSIF, Maria Christina; ALVES, Maria Glicélia. Escola e deficiência visual: como auxiliar seu filho. São Paulo: Fundação Dorina Nowill para Cegos, 2009. (Série Dorina Nowill).
ARANHA, Maria Salete Fábio. Projeto escola viva: garantindo o acesso e permanência de todos os alunos na escola: necessidades educacionais especiais dos alunos. Brasília: Ministérios da Educação; Secretaria de Educação Especial, 2005. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/visaohistorica.pdf. Acesso em: 26 abr. 2023.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS ABNT. NBR 16.452: Acessibilidade na comunicação: audiodescrição. Rio de Janeiro: ABNT, set. 2016.
BERSCH, Rita. Introdução à tecnologia assistiva. Porto Alegre, RS: Assistiva, Tecnologia e Educação, 2017. Disponível em: https://www.assistiva.com.br/Introducao_Tecnologia_Assistiva.pdf. Acesso em: 30 abr. 2023.
BRASIL. Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Brasília: Presidência da República, 2000. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L10098.htm. Acesso em: 30 abr. 2023.
BRASIL. Lei nº 13.146, 6 de julho de 2015. Institui a lei brasileira de inclusão da pessoa com deficiência. Brasília: Presidência da República. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em 29 abr. 2023.
BRASIL. Decreto nº 5.296, de 2 de dezembro de 2004. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5296.htm. Acesso em: 30 abr. 2023.
BRASIL. Decreto nº 5.645, de 28 de dezembro de 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5645.htm. Acesso em: 30 abr. 2023.
BRASIL. Decreto nº 5.762, de 27 de abril de 2006. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/decreto/d5762.htm. Acesso em: 30 abr. 2023.
COMITÊ DE AJUDAS TÉCNICAS. Ata da VIII Reunião do Comitê de Aduas Técnicas (CAT), de 13 e 14 de dezembro de 2007. Disponível em: https://www.assistiva.com.br/Ata_VII_Reuni%C3%A3o_do_Comite_de_Ajudas_T%C3%A9cnicas.pdf.
CONSELHO FEDERAL DE BIBLIOTECONOMIA. Resolução nº 6, de 13 de julho de 1966. Diário Oficial da União, Brasília, 13 jul. 1966. Seção 1, p. 13266. Disponível em: http://repositorio.cfb.org.br/bitstream/123456789/64/1/Resolucao_006-66.pdf. Acesso em: 3 maio. 2023.
COSTA, Larissa Magalhães. Audiodescrição em filmes: história, discussão conceitual e pesquisa de recepção. 2014. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=29932@1. Acesso em: 8 jul. 2023.
DUARTE, Roberta Gonçalves; AMARAL, Débora Monteiro do. A democratização do Ensino Superior e os desafios do acesso e permanência de estudantes com deficiência na Licenciatura em Educação do Campo. Revista Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, v. 25, n. 44, p. 70-89, jan./abr. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/1064/912. Acesso em: 26 abr. 2023.
ESCOLA NACIONAL DE ADMINISTRAÇÃO PÚBLICA. Introdução à audiodescrição: módulo 1. Brasília: ENAP, 2020. Disponível em: https://repositorio.enap.gov.br/bitstream/1/5299/1/Mod_1_Introdu%C3%A7%C3%A3o%20%C3%A0%20Audiodescri%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 2 maio 2023.
FACION, José Raimundo. Inclusão escolar e suas implicações. Curitiba: Ivpex, 2005.
FERRÉS, Sofia Pérez. Acessibilidade física. In: PUPO, Deise Tallarico; MELO, Amanda Meincke; FERRÉS, Sofia Pérez. Acessibilidade: discurso e prática no cotidiano das bibliotecas. Campinas, SP: UNICAMP, 2006. p. 21-32.
FRANCO, Eliana Paes Cardoso; SILVA, Manoela Cristina Correia Carvalho da. Audiodescrição: breve passeio histórico. In: MOTTA, Livia Maria Villela de Mello; ROMEU FILHO, Paulo. (orgs.). Audiodescrição: transformando imagens em palavras. São Paulo: Secretaria dos Direitos da Pessoa com Deficiência do Estado de São Paulo, 2010. p. 23-42. Disponível em: https://www.prefeitura.sp.gov.br/cidade/secretarias/upload/planejamento/prodam/arquivos/Livro_Audiodescricao.pdf. Acesso em: 1 maio 2023.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2012.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo demográfico 2010: características da população e dos domicílios: resultados do universo. Brasília: Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão, 2010. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/93/cd_2010_caracteristicas_populacao_domicilios.pdf. Acesso em: 27 abr. 2023.
LEMOS, Edison Ribeiro; CERQUEIRA, Jonir Bechara. O Sistema Braille no Brasil. Revista Benjamin Constant, Rio de Janeiro, n. 2, jan. 1996. Disponível em: http://www.ibc.gov.br/?itemid=99. Acesso em: 25 abr. 2023.
LIMA, Francisco J.; LIMA, Rosângela A. F.; VIEIRA, Paulo A. M. O traço de união da áudio-descrição: versos e controvérsias. Revista de Tradução Visual, v. 1, 2009. Disponível em: https://www.associadosdainclusao.com.br/enades2016/sites/all/themes/berry/documentos/01-o-traco-de-uniao-da-audio-descricao-versos-e-controversias.pdf. Acesso em: 2 maio 2023.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer? Rio de Janeiro: Vozes, 2003.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2013.
MILES, Matthew B.; HUMERNAN, Michael. Qualitative data analysis: an expanded source book. 2. ed. Londres: Sage Publications, 1994.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Programa Incluir. 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/programa-incluir. Acesso em: 25 abr. 2023.
MINISTÉRIO DA SAÚDE. Política nacional de saúde da pessoa portadora de deficiência. Brasília: Editora do Ministério da Saúde, 2008. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_saude_pessoa_deficiencia.pdf. Acesso em: 8 jul. 2023.
MOTTA, Lívia Maria Villela de Mello. A audiodescrição vai à Ópera. In: MOTTA, Lívia Maria Villela de Mello; ROMEU FILHO, Paulo. Transformando imagens em palavras. São Paulo: Secretaria dos Direitos das Pessoas com Deficiência do Estado de São Paulo, 2010. p. 67-82.
NÚCLEO DE ACESSIBILIBADE DO SIBI UFBA. Portal. 2023. Disponível em: https://sibi.ufba.br/nucleo-de-acessibilidade-informacional-do-sibi-nasibi. Acesso em: 8 jul. 2023.
OLIVEIRA, Graziela Helena Jackyman de. Acessibilidade informacional: as bibliotecas e as pessoas com deficiência visual. 2010. 129f. Monografia (Graduação em Biblioteconomia e Documentação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
PASSOS, Jeane dos Reis; FERREIRA, Sueli Mara Soares Pinto. O deficiente visual e o acesso à memória coletiva do conhecimento dos primórdios à era digital: estudo de acessibilidades e fontes informacionais acadêmicas brasileiras. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 10., 2009, João Pessoa, PB. Anais [...]. João Pessoa, PB: UFPB/ANCIB, 2009. Disponível em: http://enancib.ibict.br/index.php/enancib/xenancib/paper/viewFile/3266/2392. Acesso em: 30 abr. 2023.
PEREIRA, Rosamaria Reo et al. Inclusão de estudantes com deficiência no ensino superior: uma revisão sistemática. Revista Educação Especial, Santa Maria, RS, v. 29, n. 54, p. 147-160, jan./abr. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/19898. Acesso em: 25 abr. 2023.
PRIETO, Rosângela Gavioli. Política de Educação Especial no Brasil: evolução das garantias legais. In: VICTOR, Sônia Lopes; DRAGO, Rogério; CHICON, José Francisco. (orgs.). A educação inclusiva de crianças, adolescentes, jovens e adultos: avanços e desafios. Vitória, ES: EDUFES, 2013. p. 17-35.
PUPO, Deise Tallarico. Acessibilidade e inclusão: o que isto tem a ver com os bibliotecários. In: PUPO, Deise Tallarico; MELO, Amanda Meincke; FERRÉS, Sofia Pérez. Acessibilidade: discurso e prática no cotidiano das bibliotecas. Campinas, SP: UNICAMP, 2006. p. 10-12.
SANTAELLA, Lúcia. Leitura de imagens. São Paulo: Melhoramentos, 2012.
SANTOS, Christiane Gomes dos; ARAÚJO, Wagner Junqueira de. Acessibilidade informacional: um estudo sobre configurações de segurança em objetos digitais acessíveis segundo análise de aceitação por pessoas com deficiência visual. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, João Pessoa, v. 10, n. 2, p. 209-222, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/pbcib/article/view/26227/14203. Acesso em: 27 abr. 2023.
SANTOS, Andrea Pereira; PEIXOTO, Suzane Gonçalves Duarte. As bibliotecas universitárias: contexto histórico e aspectos conceituais. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 20., 2018, Salvador, BA. Anais [...]. Salvador, BA: UFBA/FEBAB, 2018. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/files/original/50/5812/SNBU2018_210.pdf. Acesso em: 23 abr. 2023.
SASSAKI, Romeu Kasumi. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. 7. ed. Rio de Janeiro: WVA, 2006.
SILVA, Gildo Soares da. Abrindo janelas. Recife: COMUNIGRAF, 2001.
SNYDER, Joel. Construindo imagens com palavras: manual de treinamento abrangente e guia sobre a história e aplicações da áudio-descrição. Recife: UFPE, 2017.
THURLER, Monica Gather. Da avaliação dos professores a avaliação dos estabelecimentos escolares. In: PERRENOUD, Philippe et al. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2002.
VER COM PALAVRAS: audiodescrição. Portal. 2010. Disponível em: http://www.vercompalavras.com.br/home. Acesso em: 3 maio 2023.
VIEIRA, Ricardo Quintão. Portador de deficiência visual: o papel da biblioteca e inclusão deste usuário na sociedade da informação. 2005. 35 f. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado em Biblioteconomia) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Analisando em Ciência da Informação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
As publicações da RACIn estão licenciados sob a Licença Creative Commons CC BY-NC.