THE SCIENTIFIC INITIATION IN FEDERAL UNIVERSITY OF AMAZON

A STUDY OF THE PROFILE AND PROSPECTS OF THE BIBLIOTHECONOMY STUDENTS THAT ENTERED IN PIBIC BETWEEN YEARS FROM 2010 TO 2012

Authors

  • Tatiana Brandão Fernandes Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
  • Amanda de Queiroz Bessa Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
  • Edinara Sobrinho da Silva Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Keywords:

Scientific Initiation, Academic profile, PIBIC, UFAM

Abstract

Is an article that shows the profile and prospects of students of Library Science Course at the Federal University of Amazonas who underwent Institutional Programs of Scientific Initiation Scholarships - PIBIC between the years 2010-2012. For this, identifies and characterizes the profile of these students investigating various aspects of this academic participation in the process of scientific initiation. It highlights the important role of universities and development agencies as instruments of cooperation and encouragement to promote undergraduate research. Methodologically the research is a literature research and survey, with an exploratory-descriptive and qualitative and quantitative nature. It was used as a technique for collecting a questionnaire with 25 open and closed questions applied to students of the School of Librarianship UFAM PIBIC with projects approved between this period. Results in the characterization of the profile and presenting some perspectives of undergraduate librarianship, the various periods of the Federal University of Amazonas, which during their academic journeys, developed in undergraduate scientific research. Concludes that as soon as the student is interested in the development of research, engaging in the scientific realm, there are numerous added benefits to their training and the higher are the chances of tallying skills to increase your critical sense for your better relationship to teaching at the University, for a more accurate reflection about solving problems that involve you and also a more humanistic and participative with whom they interact during graduation.

Author Biographies

Tatiana Brandão Fernandes, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Professora do curso de Arquivologia e Biblioteconomia da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Mestre em Ciências da Comunicação e Especialista em Monitoramento e Inteligência Competitiva pela UFAM.

Amanda de Queiroz Bessa, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Professora assistente da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Mestra em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

Edinara Sobrinho da Silva, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Discente do curso de Biblioteconomia da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Estagiária na biblioteca do Serviço Geológico do Brasil (CPRM).

References

ALFARO, Sadek Crisóstomo Absi. A iniciação científica e a pesquisa na graduação. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA NA GRADUAÇÃO, 1991, Brasília. Anais... Você pesquisa? então ... mostre! Brasília: UNB, 1992. p. 25-27.

ALMEIDA, Darcy Fontoura de. A contribuição de Carlos Chagas Filho para a institucionalização da pesquisa científica na universidade brasileira. História, Ciências, Saúde Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 19, n. 2, jun. 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702012000200016&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 26 abr. 2013.

CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTIFICO E TECNOLOGICO. Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica - PIBIC. Disponível em: <http://www.cnpq.br/web/guest/pibic>. Acesso em: 19 jul. 2013.

CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTIFICO E TECNOLOGICO. Resolução normativa 017/2006 - Bolsas por Quota no País, Anexo II. Disponível em: http://www.cnpq.br/documents/10157/96bfa431-898f-49b8-a70f-4c070af213e6. Acesso em: 05 abr. 2013.

DEMO, Pedro. Qualidade e pesquisa na universidade. Revista Brasileira de Docência, Ensino e Pesquisa em Administração, Goiás, v. 1, n. 1, p.52-64, 2009.

_______. Universidade e pesquisa: a agonia de um antimodelo. Motrivivência, Florianópolis, SC, v. 1, n. 5, p. 17-33, 1994.

FALBO NETO, Gilliatt Hanois. Curiosidade e descoberta; pensamento e experimentação: Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica - PIBIC. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil, Recife, v. 6, n.1, p.59-59, 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-38292006000500001>. Acesso em: 09 abr. 2013.

FUNDAÇÃO DE AMPARO À PESQUISA DO ESTADO DO AMAZONAS. Lei nº 2.743, de 10 de julho de 2002. Disponível em: <http://www.fapeam.am.gov.br/transparencia/institucional/>. Acesso em: 04 jul. 2013.

GARRIDO, Isadora Dos Santos. Iniciação científica em biblioteconomia na UFSC: um perfil de 1990 a 2010. In: ENCONTRO REGIONAL DE ESTUDANTES DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO, CIÊNCIA E GESTÃO DA INFORMAÇÃO, 5., 2011, Campo Grande, Ms. Comunicação Oral. Campo Grande, Ms: Erebd, 2011. p. 1 - 12.

JANKEVICIUS, José Vitor. A pesquisa científica e as funções da universidade. Seminário: Ci. Biol. / Saúde, Londrina, v.16, n. 2, pag. 328-330, jun.1995.

KITAJIMA, Elliot Watanabe. A iniciação científica e a pesquisa na graduação. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA NA GRADUAÇÃO, 1991, Brasília. Anais... Você pesquisa? então ... mostre! Brasília: UNB, 1992. p.19-49.

LEITÃO FILHO, L. M. A. A Importância do programa de iniciação científica para a formação de pesquisadores. In: ENCONTRO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA DA USF, 1, 1996. Bragança Paulista. Anais... Bragança Paulista: Universidade São Francisco/Ippea, 1996. p.21.

MASSI, Luciana; QUEIROZ, Salete Linhares; DINHAM, Robert. Estudos sobre iniciação científica no Brasil: uma revisão. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 139, p.173-197, 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742010000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 22 jun. 2013.

NOGUEIRA, Maria Alice; CANAAN, Mariana Gadoni. OS “INICIADOS”: os bolsistas de iniciação científica e suas trajetórias acadêmicas. Revista TOMO, n. 15, p. 41-70, 2009.

PEREIRA, José Paulo Speck. Os benefícios advindos da participação em programas de iniciação científica nos cursos de graduação: revelações da literatura versus percepção dos alunos. Florianópolis, 2010. 147 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Curso de Biblioteconomia, Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, 2010. Disponível em: <http://www.cin.publicacoes.ufsc.br/tccs/cin0078.pdf>. Acesso em: 22 abr. 2013.

SIMÃO, L. M. et al. O papel da iniciação científica para a formação em pesquisa na pós- graduação. In: SIMPÓSIO DE PESQUISA E INTERCÂMBIO CIENTÍFICO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM PSICOLOGIA, 6, 1996. Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: ANPPEP, 1996. p.111-113.

Published

2024-11-20

How to Cite

Fernandes, T. B., Bessa, A. de Q., & Silva, E. S. da. (2024). THE SCIENTIFIC INITIATION IN FEDERAL UNIVERSITY OF AMAZON: A STUDY OF THE PROFILE AND PROSPECTS OF THE BIBLIOTHECONOMY STUDENTS THAT ENTERED IN PIBIC BETWEEN YEARS FROM 2010 TO 2012. Revista Analisando Em Ciência Da Informação, 1(2), 54–74. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/racin/article/view/4067