INFORMATION LITERACY TODAY
Keywords:
Information literacy, Information Society, Information ScienceAbstract
This article discusses the information literacy skills of contemporary people. Through literature review, it investigates the informational phenomenon on social structure, by emphasizing the development of information literacy as a way of inclusion of citizens in the informational challenges nowadays. It is noted that such abilities are needed not only by the traditional information services users, but by all individuals who have to deal with the growing volumes of information in several contexts. Based on different theoretical analyzes of our time, it realizes that the information is still highlighted in the social formations in which information skills are valued in the process of searching and using information. Finally, it concludes that educational actions on information literacy are relevant in the promotion of information literate communities.
References
ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARIES. Information literacy competency standards for higher education. Illinois, 2000.
BAWDEN, David; ROBINSON, Lyn. The dark side of information: overload, anxiety and other paradoxes and pathologies. Journal of Information Science, v. 35, n. 2, p. 180-191, 2009.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede: a era da informação: economia, sociedade e cultura. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999. v. 1.
DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Os faróis da sociedade da informação: uma análise crítica sobre a atuação da competência em informação no Brasil. Inf. & Soc: estudos,
João Pessoa, v. 18, n. 2, p. 41-53, maio-ago. 2008.
FARMER, L. 21st century Standards for information literacy. Leadership, mar./abr. 2010.
FREIRE, Isa Maria. A responsabilidade social da Ciência da Informação e/ou o olhar da consciência possível sobre o campo científico. 2001. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Instituto Brasileiro de Ciência e Tecnologia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2001.
FREIRE, Gustavo Henrique de Araújo. Ciência da Informação: temática, histórias e fundamentos. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 11, n. 1, p. 6-19, 2006.
GRANDE tendência é desmassificar, diz Toffler. O Estado de São Paulo, São Paulo, 20 abr. 2008.
KING, James. The future of the special library: one person’s perspective. Serials Review, v. 30, n. 3, 2004.
KINGSLEY, Karl et al. Why not just Google it? An assessment of information literacy skills in a biomedical science curriculum. BMC Medical Education, v. 11, 2011.
KOLTAY, Tibor. The media and the literacies: media literacy, information literacy, digital literacy. Media, Culture & Society, v. 33, n. 2, p. 211-221, 2011.
KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, c1962.
LEMOS, André. Cibercultura, tecnologia e vida social na cultura contemporânea. 4. ed. Porto Alegre: Sulina, 2008.
LÉVY, Pierre. Os fundamentos da economia do conhecimento. Exame Negócios, ano 2, n. 12, p. 38-41, dez. 2001. Edição especial.
LOJKINE, Jean. A revolução informacional. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
MACGARRY, Kevin. Armazenamento e recuperação de informações na sociedade. In: _______. O contexto dinâmico da informação. Brasília: Briquet de Lemos Livros, 1999. cap. 4, p. 111-142.
MORAN, José Manuel. Novas tecnologias e o reencantamento do mundo. Tecnologia Educacional, v. 23, n, 126, p. 24-26, set./out.1995.
OBAMA, Barack. National Information literacy awareness month 2009 by The President of the United States of America a proclamation. The International Information & Library Review, v. 41, p. 316, 2009.
PICOT, Arnold; REICHWALD, Ralf; WIGAND, Rolf. Fundamental information and communication models: insights into communication and information behavior. In: _______. Information, organization and management. Springer-Velag: Berlin, 2008. cap. 3, p. 65-114.
PINTO, Maria; CORDÓN, José Antonio; DÍAZ, Raquel Gómez. Thirty years of information literacy (1977-2007): a terminological, conceptual and statistical analysis. Journal of Librarianship and Information Science, v. 42, n. 1, p. 3-19, mar. 2010.
ROBINSON, Lyn; KARAMUFTUOGLU, Murat. The nature of information science: changing models. Information Research, v. 15, n. 4, dez. 2010
SARACEVIC, T. Ciência da informação: origem, evolução e relações. Perspec. Ci. Inf., Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 41-62, jan./jun. 1996.
SPIRANEC, Sonja; PEJOVA, Zdravka. Information literacy in South-East Europe: formulating strategic initiatives, making reforms and introducing best practices. The International Information & Library Review, v. 42, p. 75-83, 2010.
SOCIETY OF COLLEGE, NATIONAL AND UNIVERSITY LIBRARIES. The SCONUL seven pillars of information literacy: core model for higher education. London, 2011. Disponível em: < http://www.sconul.ac.uk/groups/information_literacy /publications/coremodel.pdf >. Acesso em: 2 maio. 2011.
TOFFLER, Alvin. Future shock. New York: Bantam Books, 1970.
_______. Futuro. In: HSM EXPOMANEGEMENT, 2003, São Paulo. [Anais...]. São Paulo: HSM, 2003. Disponível em: <http://www.fesppr.br/~guil/OSM_Guil/Alvin Toffler%28P%29.pdf>. Acesso em: 18 jul. 2010.
_______. The third wave. New York: Bantam Books, 1980.
VAN DIJCK, José. Search engines and the production of academic knowledge. International Journal of Cultural Studies, v. 13, p. 574-592, 2010.
VIRKUS, Sirje. Information literacy in Europe: a literature review. Information Research, v. 8, n. 4, jul. 2003.
WEINBERGER, David. A nova desordem digital: os novos princípios que estão reinventando os negócios, a educação, a política, a ciência e a cultura. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007.
WERSIG, Gernot; NEVELLING, U. The phenomena of interest to information science. The information Scientist, v. 9, n. 4, 1975.
WERTHEIN, Jorge. A sociedade da informação e seus desafios. Cinf., Brasília, v. 29, n. 2, p. 71-77, maio/ago. 2000.
WOLTON, Dominique. Internet, e depois?: uma teoria crítica das novas mídias. Porto Alegre: Sulina, 2003.
ZURKOWSKI, Paul G. The Information Service Environment Relationships and Priorities: related paper nº 5. Washington: National Commission on Libraries and Information Science, 1974. Disponível em: <http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/ contentdelivery/servlet/ERICServlet?accno=ED10039>. Acesso em: 23 out. 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Analisando em Ciência da Informação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
As publicações da RACIn estão licenciados sob a Licença Creative Commons CC BY-NC.