PROFILE ACADEMICS ARCHIVOLOGY COURSE OF THE UNIVERSITY OF FEDERAL AMAZONAS
Keywords:
Archivology, Archivology course, Profile of academics, UFAMAbstract
This research sought to delimit of profile of the Academics Archivology Course of the Federal University of Amazonas – UFAM, in order to meet the subject studied by means of socio-economic data, cultural habits, reasons why the choice of the course and the perspective on the profession to be exercised after formation. The implementation of this article took from a Descriptive-exploratory research with quantitative and qualitative approach, the main methodological procedures applying a questionnaire and bibliographic literature. The research universe consisted of 98 students enrolled in the four different periods of the course and were represented only a sampling of 37%, which refers to students who completed the questionnaire. The academics of the Archivology course UFAM showed preference for technologies applied to files and Conservation and Restoration practices and intend to enter the work market by the public sector. The results also showed that improvements are needed in the course, especially in the curriculum, which was pointed out by students as unsatisfactory, requiring an overhaul to meet the needs of education.
References
FERNANDES, Tatiana Brandão. Arquivos públicos: demanda por qualificação profissional. Manaus: [s. n.], 2003.
JARDIM, José Maria. A formação do arquivista na sociedade da informação. In: CONGRESSO NACIONAL DOS
BIBLIOTECÁRIOS, ARQUIVISTAS E DOCUMENTALISTAS, 7., Actas... Porto, 2001.
LIMA, Raimundo Martins de. O curso de Arquivologia da Universidade Federal do Amazonas. In: MARQUES, Angélica Alves da Cunha; RONCAGLIO, Cynthia; RODRIGUES, Georgete Medleg (Orgs). A formação e a pesquisa em Arquivologia nas universidades públicas brasileiras. Brasília: Thesaurus, 2011.
MARQUES, Angélica Alves da Cunha; RODRIGUES, Georgete Medleg. Os cursos de Arquivologia no Brasil: conquista de um espaço acadêmico institucional e delineamento de um campo científico. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ARQUIVOLOGIA, 15., Anais.... Goiânia, 2008.
SILVA, Edna Lúcia da; MENEZES, Estera Muszkat. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. Florianópolis: UFSC, 2005. Disponível em:
<http://tccbiblio.paginas.ufsc.br/files/2010/09/024_Metodologia_de_pesquisa_e_elaboracao_de_teses_e_dissertacoes1.pdf >. Acesso em: 08 abr. 2014.
SOUZA, Solange Machado de; COSTA, Rosa da Penha Ferreira da. Ensino e pesquisa em Arquivologia: perfil dos alunos iniciantes no curso de Arquivologia da Universidade Federal do Espírito Santo. In: MARIZ, Anna Carla Almeida; JARDIM, José Maria; SILVA, Sérgio Conde de Albite (Orgs.). Novas dimensões da pesquisa e do ensino da Arquivologia no Brasil. Rio de Janeiro: Associação dos Arquivistas do Estado do Rio de Janeiro, 2012.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS. Departamento de Biblioteconomia. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Arquivologia. Manaus: UFAM, 2009.
_______. Conselho Universitário. Resolução n.º 079/2007. Manaus: UFAM, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Analisando em Ciência da Informação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
As publicações da RACIn estão licenciados sob a Licença Creative Commons CC BY-NC.