The issue of formation in philosophy licensing graduation:

pedagogical teaching, or philosophical teaching?

Authors

  • Marcos Érico de ARAÚJO SILVA Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Keywords:

Common sense of the philosophical teaching, Philosophical teaching, Learning and teaching, Heidegger

Abstract

The article aims to critically meditate on the education of philosophy thought from the didactic-pedagogical perspective, breaking with the common sense of the philosophical teaching. Philosophy, in licensing graduation, would be worked in a soft way, and in bachelor degree, in a hard way. To think about the Teaching of Philosophy from philosophy itself means seeing the impossibility of this dichotomy in training, since philosophy is, at any level, the same. Teaching, in effect, in Heidegger's sequel, corresponds to true learning. This does not happen by memorizing the teachable. In the philosophical teaching, the teachable does not take precedence, but the indication (the nod!) allows the student to take what he already has in the, and from, the teachable. What the student already has, and needs to take from it, and what is teachable is the same thing that made the teachable of tradition possible. This is an affection, an experience (not information!) that the student must already be in, in order to make learning possible, that is, appropriation, taking what he already has in the teachable. Leading students not towards the teachable, but towards the pre-theoretical element that made teachable possible, is the task of authentic philosophical education.

Author Biography

Marcos Érico de ARAÚJO SILVA, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutor em Filosofia pela UFPB-UFPE-UFRN, Professor do Departamento de Filosofia da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte-UERN, Campus Caicó – CaC, Membro da Sociedade Brasileira de Estudos de Kierkegaard (SOBRESKI), Líder do Grupo de Pesquisa (DGP/CNPq) Núcleo de Estudos em Fenomenologia, Hermenêutica e Mística, do Grupo de Pesquisa Margem Kierkegaardiana,(IPUB/UFRJ e do DGP/CNPq/UNIOESTE: Fenomenologia, Hermenêutica e Metafísica.

References

ARAÚJO SILVA, Marcos Érico de. Filosofia e liberdade: a vida partejando Vida, ou sobre o estudar/lecionar filosofia filosoficamente. In: Pensando: revista de filosofia, ISSN 2178-843X, DOI: 10.26694/pensando.v11i24.8946, vol. 11, n. 24, 2020.

ARISTÓTELES. Ética a Nicômacos. Tradução do grego, Introdução e Notas de Mário da Gama Kury. Brasília: Editora Universidade de Brasília,1985.

BRENTANO, Franz. Las razones del desaliento de la filosofía (seguido de El porvenir de la filosofía). Traducción de Xavier Zubiri. Madrid: Ensuentro, 2010.

CERLETTI, Alejandro. ―Formar‖ profesores, ―formar‖ filósofos. In: CERLETTI, Alejandro. La enseñanza de la filosofía en perspectiva. Buenos Aires : Eudeba, 2009a.

CERLETTI, Alejandro.O Ensino da Filosofia como problema filosófico. Tradução de Ingrid Müller Xavier. Belo Horizonte: Autêntica, 2009b.

DELEUZE, Gilles. Conversações: 1972-1990. Tradução de Peter Pál Pelbart. 7ª Reimpressão. São Paulo: Editora 34, 2008a.

DELEUZE, Gilles. En medio de Spinoza. Traducción y notas de Equipo Editorial Cactus. 2ª ed. 2008b.

FOGEL, Gilvan. A filosofia e seu ensino. In: Trilhas Filosóficas, v. 13, n. 1, p. 303-316, 2020. Disponível em: <http://natal.uern.br/periodicos/index.php/RTF/article/view/2408>. Aesso em: 22 out 2020.

FOGEL, Gilvan. Entrevista com o Professor Gilvan Fogel. In: Revista Teias, v.14, n.32, pp.228-238, 2013. Disponível em: < https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24321>. Acesso em: 30 mai 2019.

HARADA, Frei Hermógenes. De estudo, anotações obsoletas: a busca da identidade humana e franciscana. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: IFAN, 2009.

HEGEL, G. W. F.. Introdução às lições sobre história da filosofia. Tradução, introdução e notas de José Barata-Moura, Porto: Porto Editora, 1995.

HEIDEGGER, Martin. Que é uma coisa? Doutrina de Kant dos princípios transcendentais. Tradução de Carlos Morujão. Lisboa: Edições 70, 2002.

HEIDEGGER, Martin. A questão da técnica. In: Ensaios e conferências. Tradução de Emmanuel Carneiro Leão, Gilvan Fogel, Marcia Sá Cavalcante Schuback. 3ª Ed. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2006.

HEIDEGGER, Martin. Introdução à filosofia. Tradução de Marco Antônio Casanova. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

HERÁCLITO et al. Os pensadores originários. Tradução de Emmanuel Carneiro Leão e Sérgio Wrublewski. Introdução de Emmanuel Carneiro Leão. (edição de bolso), 2017.

HUSSERL, Edmund. Meditações cartesianas: introdução à fenomenologia. Tradução de Maria Gorete Lopes e Sousa e Introdução de Antônio M. Magalhães. Porto: Rés Editora, 2003.

LISPECTOR, Clarisse. Um sopro de vida. São Paulo: Círculo do Livro, 1978.

ORTEGA Y GASSET, José. Pedagogía y anacronismo. In: Obras completas – Tomo III (1917-1928). 6ª Ed. Madrid: Revista de Occidente, 1966.

ROSA, Guimarães. Sagarana. 15ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1971.

Published

2020-12-31

How to Cite

ARAÚJO SILVA, M. Érico de. (2020). The issue of formation in philosophy licensing graduation:: pedagogical teaching, or philosophical teaching?. REVISTA INSTANTE, 3(1), 7–38. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/revistainstante/article/view/290