Linguistic-discursive marks of patriarchy in Helena, Machado de Assis: a dialogical study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/256399.11.2-4

Keywords:

Literature. Machado de Assis. Helena. Patriarchy. Dialogical study.

Abstract

In a society influenced by economic conservatism, capitalization of goods and patriarchy, it is essential to resort to literature, more specifically from the 19th century, to verify which socio-historical aspects of that time remain visible in the chronotope of the works. Thus, in a critical way, it be- comes possible to identify the socially assigned roles in the novels and find out how those are expressed. The objective of this research is to analyze, dia- logically, which marks of patriarchy are present, in a reflected and refracted way, in the work Helena, by Machado de Assis. For this, we resorted to the theoretical-methodological assumptions of Bakhtin (2006 [1979]), Medve- dev (2016 [1928]) and Volóchinov (2017 [1929]), members of the Bakhtin Circle, as well as Chaves (1988), Fischer (2008) and Schwarz (2012). The results pointed to the fact that patriarchy is a constituent element of the nar- rative, which portrays arbitrarily imposed discourses, it was possible to ob- serve differences between the roles relegated to women and men.

Author Biographies

Ana Carolina Martins da Silva, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

  Doctor in Letters, by the Doctoral Program in Letters - Associação Ampla UCS - UniRitter, UniRitter FAPA campus - Porto Alegre/RS - 2019. Has experience in the area of Communication (Communication Theory; reading practices for children, young people and adults; children's literature -juvenile; poetry; ecology; recovery of memory and regional literature and social movements; Media, communication and participatory methods; Organizational Communication, Media and Public Management); Puppet Theater; Academic Literacy; University education; at UERGS, Works at the State University of Rio

Wilder Kleber Fernandes de Santana, Universidade Federal da Paraíba

Doctor in Linguistics at the Federal University of Paraíba. Member of the research group on Language, Enunciation and Interaction (GPLEI/UFPB/CNPQ). Member of the research group on Languages, Technologies and Public Policies (GPLTTP/UERGS/CNPQ). Email: wildersantana92@gmail.com

Weslei Chaleghi de Melo, Universidade Estadual de Londrina

Doctoral Student in Letters: Literary Studies (UEL), Master in Teaching Human, Social and Nature Sciences (UTFPR), Specialist in Education Teaching Methods and Techniques - with an emphasis on Languages. (UTFPR). Graduated in Pedagogy from the Higher Education Center of Maringá (2017); Lyrics - Portuguese (UEL). He is currently the Pedagogical Coordinator linked to the Municipal Education Department of Prado Ferreira. He has experience in the field of Education, with an emphasis on Literature and Cinema.

References

ASSIS, Machado de. Helena. Notas introdutórias e questionário de Vera Moraes. Fortaleza: Editora Verdes Mares. 1998.[ACMdS10]

ASSIS, Machado de. Helena. 1ª Edição. São Paulo: Paulus Editora, 2009.

BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. Trad. Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

BAKHTIN, Mikhail. O problema do autor. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006c [1979]. p. 173-194.

BELLI, Gioconda. El pais de las mujeres. Campinas, SP: Vênus, 2011.

BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo: fatos e mitos. 3 ed. –Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2016.

BEMONG, Nele; BORGHART, Pieter. A teoria bakhtiniana do cronotopo literário: reflexões, aplicações e perspectivas. Trad. Ozíris Borges Filho. In: BEMONG et al (Orgs). Bakhtin e o cronotopo: reflexões, aplicações e perspectivas. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

BRAIT. Bakhtin e a natureza constitutivamente dialógica da linguagem. In: BRAIT, Beth (Org.). Bakhtin: dialogismo e a construção do sentido. 2ª edição. Campinas, São Paulo: Editora da Unicamp, 2005.

BRAIT, Beth. PISTORI, Maria Helena Cruz. A produtividade do conceito de gênero em Bakhtin e o Círculo. Alfa, São Paulo, 56 (2): 371-401, 2012.

CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade: estudos de teoria e história literária. 7. ed. São Paulo: Nacional, 1985.

CARDOSO, André Cabral. As armadilhas da gratidão: o poder e o código sentimental em helena. Machado de Assis em linha, São Paulo, v. 9, n. 17, p. 33-50, 2016.

CHAVES, Flávio Loureiro. História e literatura. Porto Alegre: Ed. Da Universidade/UFRGS; MEC/SESu/PROED, 1988.

COELHO, Wanessa de Oliveira; QUEIROZ, Juliana Maia de. A configuração da personagem feminina em'A Rainha do Ignoto', de Emília Freitas, e em'El Pais de las mujeres', de Gioconda Belli. Jangada: crítica| literatura| artes, v. 1, n. 14, p. 141-155, 2019.

COSTA, Lourenço Resende. História e gênero: a condição feminina no século XIX a partir dos romances de Machado de Assis. Revista Eletrônica Discente História, Cachoeira, v. 1, n. 2, p. 68-81, 2013.

EAGLETON, Terry. Teoria da Literatura – Uma Introdução. Trad. Waltensir Dutra. 7ª ed. São Paulo: Martins fontes, 2019.

FILGUEIRAS, Luiz. O neoliberalismo no Brasil: estrutura, dinâmica e ajuste do modelo econômico. En publicación: Neoliberalismo y sectores dominantes. Tendencias globales y experiencias nacionales. Basualdo, Eduardo M.; Arceo, Enrique. CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, Buenos Aires. Agosto 2006.

FISCHER, Luis Augusto. Machado e Borges - e outros ensaios sobre Machado de Assis. Porto Alegre: Arquipelágo Editorial, 2008.

FISCHER, Luís Augusto. Sobre condição periférica – “cópia, dependência, atraso, imitação e similares” In: Literatura brasileira: modos de usar. Porto Alegre: L&PM, 2013, p. 35-36.

GERALDI, João Wanderley. Dialogia: do discursivo à estrutura sintática. In: HAMMES-RODRIGUES, Rosangela; ACOSTA PEREIRA, Rodrigo (Orgs). Estudos dialógicos – da linguagem e pesquisa em linguística aplicada. São Carlos: Pedro e João Editores, 2016. p. 179-190.

HAMMES-RODRIGUES, Rosangela; ACOSTA PEREIRA, Rodrigo. Apresentação. In: HAMMES-RODRIGUES, Rosangela; ACOSTA PEREIRA, Rodrigo (Orgs). Estudos dialógicos – da linguagem e pesquisa em linguística aplicada. São Carlos: Pedro e João Editores, 2016. p. 9-16.

LERNER, Gerda. Definitions. The Creation of Patriarchy. New York: Oxford University Press, 1986. p. 231-243.

MEDVIÉDEV, P. A linguagem poética como objeto da poética. In: MEDVIÉDEV, Pável. O método formal nos estudos literários: introdução a uma poética sociológica. Tradutoras: Sheila Camargo Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Contexto, 2016b [1928], p.131-163.

MULLER, Jerry Z. Conservatism: An Anthology of Social and Political Thought from David Hume to the Present. [S.l.]: Princeton U.P. p. 26, 1997.

SANTANA, Wilder Kleber Fernandes de. Dialogismo em foco: variações semântico-axiológicas e sua aplicabilidade. In: SANTANA, Wilder Kleber Fernandes de. Relações linguísticas e axio(dia)lógicas: sobre linguagem e enunciação. João Pessoa: Ideia, 2019. p. 84-93;

SANTANA, Wilder Kleber Fernandes de; MIOTELLO, Valdemir. O dialogismo como potencial teórico-metodológico ao ensino (de literatura): no horizonte de Bakhtin e o Círculo. Revista Educação e Linguagens, v. 9, n. 16, 2019.

SCHWARZ, Roberto. Ao vencedor, as batatas: forma literária e processo social nos inícios do romance brasileiro. São Paulo: Duas cidades: Editora 34, 2012.

SCHWARZ, Roberto. Sequências Brasileiras: ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

SOLANAS, Valerie. Scum Manifesto. Uma Proposta Para A Destruição Do Sexo Masculino.

São Paulo, Editora Conrad, 1967.

TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Tradução Caio Meira. 3. ed. Rio de Janeiro: DIFEL, 2010.

VOLÓCHINOV, Valentin. Duas tendências do pensamento filosófico-linguístico. In: VOLOCHÍNOV, V. N. (círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem - Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo – Ensaio introdutório de Sheila Grillo. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 2017 [1929]. p. 143-172.

WAGNER, Christiane. Zeitgeist, o Espírito do Tempo–Experiências Estéticas. Revista de Cultura e Extensão USP, v. 12, p. 21-29, 2014.

Published

2022-08-08

How to Cite

Martins da Silva, A. C., Fernandes de Santana, W. K., & Chaleghi de Melo, W. (2022). Linguistic-discursive marks of patriarchy in Helena, Machado de Assis: a dialogical study. DISCURSIVITIES, 11(2), e1122206. https://doi.org/10.29327/256399.11.2-4