History, Woman and Witchcraft: Clarice Lispector in the (Dis)Order of Discourse

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/256399.12.1-4

Keywords:

Clarice Lispector; Women's history; Foucaultian Discursive Studies; Disobedience; Witch.

Abstract

Constantly, throughout history, women who dared to run away from a cast, once given to the feminine, were subjectivized as disobedient and even witches. Thus, they were designated, because they attempted against the time of female use, since they can, they were ingenious and knowledge to others, who are not those who belong to the female sex. Resuming, via discursive memory, these witches, we will evoke here the writer Clarice Lispector, since she went against the grain of sexist discourses and reached places hitherto denied to the female subject. In other words, Clarice burst into the 20th century with other desires for truth, although she was objectified as a witch. Thus, linked to Foucaultian Discursive Studies, we analyze the knots in the discourses, which update Clarice Lispector as a witch woman. To this end, the text will begin with a brief introduction, addressing the issue of the utterance. Next, we'll see Clarice how to follow resistance and disobedience amidst the history of Michelle Perrot women. Finally, we analyze the networks of meaning, immersed in the plots of knowledge-power, linked to the witch utterance, as which will lead us to perceive a Foucauldian premise that an utterance always updates utterances.

Author Biographies

Thaise Maria Armelin Elias, Unicentro - PR

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Letras - área de concentração Interfaces entre Língua e Literatura - Linha de pesquisa: Texto, Memória, Cultura - (Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO). Membra do Laboratório de Estudos Discursivos da UNICENTRO (LEDUNI). Desenvolve pesquisa com ênfase na Análise do Discurso Foucaultiana. Possui especialização em Língua portuguesa e Literatura no Contexto Educacional pela UNICESUMAR (2021), aperfeiçoamento em Arte e Educação e graduação em Letras pela Universidade Estadual de Maringá (2006). Atua como professora de Língua Portuguesa em diferentes níveis de ensino da educação básica e cursos preparatórios.

Denise Gabriel Witzel, Unicentro - PR

Possui graduação em Letras Português Francês pela Universidade Estadual Paulista - UNESP-Assis (1989), mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Maringá (2003) e doutorado em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista - FCL/UNESP-Araraquara-SP (2011). Em 2009, realizou estudos em programa de doutorado sanduíche na Universidade Louis Lumière de Lyon II, França. Desde 1998, é professora na Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO-Guarapuava/Pr). Líder do Grupo de Pesquisa Laboratório de Estudos do Discurso da Unicentro (LEDUNI/CNPQ); Membro do GT de Estudos Discursivos Foucaultianos da ANPOLL. Diretora da Editora UNICENTRO (EDUNI). Coordenadora Institucional do Programa Paraná Fala Francês (PFF) na UNICENTRO. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Análise do Discurso, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino da língua portuguesa, discurso, corpo e história das mulheres.

References

BÍBLIA, A.T. Gênese. In BÍBLIA. Português. Bíblia Sagrada: Antigo e Novo Testamentos. Tradução Centro Bíblico Católico. São Paulo: Editora Ave-Maria, 1997, p. 50.

DAVID. Camila Garcia. A eterna “Caça às Bruxas”: Sobre terroristas e traficantes. 2015. p. 53. Monografia (Bacharel em Direito). PUC, Rio de Janeiro, 2015.

FEDERICI, Silvia. Calibã e a Bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. Trad. Sycorax. São Paulo: Editora Elefante, 2017.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 1: A vontade de saber. Trad. Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. 10º ed. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2020.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Trad. Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014.

FOUCAULT, Michel. Diálogo sobre o poder. In: Ditos e escritos. Estratégias, Poder-Saber. MOTTA, Manoel de Barros da (Org.). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003. v.4.

FOUCAULT. Michel. A Ordem do Discurso. Aula inaugural no Collège de France. Pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Loyola: 2001.

FOUCAULT. Michel. Microfísica do poder. Trad. Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

GOLDBERG. Maria Amélia Azevedo. Educação Sexual: Uma proposta, um desafio. São Paulo, 2º Edição: Cortez, 1988.

GREGOLIN, Maria do Rosário Valencise. Michel Foucault: Uma teoria crítica que entrelaça o discurso, a verdade e a subjetividade. In. Um mapa da crítica nos estudos da linguagem e do discurso. FERREIRA, Ruberval e RAJAGOPALAN, Kanavilil (Org.). São Paulo: Pontes, 2016.

GROS, Frédéric. Desobedecer. Trad. Célia Euvaldo. São Paulo: Ubu Editora, 2018.

LOURO, Guaciara Lopes. Gênero, sexualidade e educação: Uma perspectiva pós-estruturalista. Rio de Janeiro, 16 Edição: Vozes, 2014.

MOSER, Benjamin. Clarice, uma biografia. Trad. José Geraldo Couto. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

PERROT. Michelle. Minha História da Mulheres. Trad. Angela. M. S. Côrrea. 2º ed., São Paulo: Contexto, 2019.

PERROT, Michelle. Os silêncios do corpo da mulher. In: O corpo feminino em debate. MATOS, Maria Izilda S. de e SOIHET, Rachel (Org.). São Paulo: Editora UNESP, 2003. p. 13-27.

ROCHA, L.; BELARMINDO, L.; PESSANHA, L. Bruxa: uma construção histórica da mulher que conhece o próprio corpo. 4º Seminário Internacional de Educação e Sexualidade. 2º Encontro Internacional de estudos de gênero: fundamentalismos e violências. Vitória / ES, 2016.

SILVA, Luciana Juvêncio; SANTOS, Sergiana Vieira dos. Mulheres e bruxas: A figura feminina na américa portuguesa através da visita da santa inquisição no século XVI: feitiçaria, patriarcado e misoginia. In: I Encontro Internacional de História do Sertão: A educação e os desafios contemporâneos - Delmiro Gouveia, AL, 2020. Disponível em: <https://www.doity.com.br/anais/i-eihs/trabalho/149571>. Acesso em: 27/08/2022 às 10:44.

Published

2023-02-21

How to Cite

Armelin Elias, T. M., & Gabriel Witzel, D. . (2023). History, Woman and Witchcraft: Clarice Lispector in the (Dis)Order of Discourse. DISCURSIVITIES, 12(1), e1212306. https://doi.org/10.29327/256399.12.1-4