The modern-regional discourse and Fernando Silveira’s play “Joana's lullaby, the crazy one” [Acalanto de Joana, a louca]
DOI:
https://doi.org/10.29327/256399.13.2-8Keywords:
Modern Theater. Documentary research. Tragedy and regionality.Abstract
It is research in documentary sources of the theater historiography/memory in Campina Grande-PB. For this purpose, a newspaper collection and some private documents of the playwright Fernando Silveira were analyzed, where a typed copy of his play “Acalanto de Joana, a louca” [Joana’s lullaby, the crazy one] was found. These documents were investigated with the aim of contextualizing it on the 1st College Theater Festival (in 1970). The way in which the generic model is formalized (in view of the modern tragic) and the structure of feelings (in the face of regionality) was observed, considering its impact on the local theatrical culture. With this study, the understanding of the status of dramaturgy as a documentary source is expanded, as well as the expression of regionality is problematized, as a face of the hegemony of a conventional theatrical repertoire in the 1970s, aimed at the representation of the local reality as an object in the drama aesthetics.
References
ALVES, Juliana Ferreira. Violência entre (des)iguais: memórias silenciadas nas lutas da Liga Camponesa de Sapé-PB (1962-1964). 2019. Dissertação (Mestrado em História) – Programa de Pós-Graduação em História, Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2019.
BÉLENS, Jussara Natália Moreira. Sob a torre de marfim: a Escola Técnica Redentorista – um lugar de memórias, estratégias e práticas de gênero em Campina Grande-PB (1975-1985). 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013.
BRANDÃO, Tania. Modernos, moderno. In:___. Uma empresa e seus segredos: Companhia Maria Della Costa. São Paulo: Perspectiva; Rio de Janeiro: Petrobrás, 2009. p. 39-68.
BRANDÃO, T. Ora, direis ouvir estrelas: historiografia e história do teatro brasileiro. Sala Preta, São Paulo, v. 1, p. 199-217, 2001. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57025. Acesso em: 29 jun. 2023.
CHIAPPINI, Ligia. Do beco ao belo: dez teses sobre o regionalismo na literatura. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 18, n. 15, p. 153-159, 1995. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/1989. Acesso em 20 de jun. 2023.
FILMER, Paul. A estrutura do sentimento e das formas socioculturais: o sentido de literatura e de experiência para a sociologia da cultura de Raymond Williams. Estudos de Sociologia, Araraquara, v. 14, n. 27, p. 371-396, 2009. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/1944. Acesso em 20 de jun. 2023.
FONTANA, Fabiana Siqueira. O que existe de permanente no reino do efêmero – os arquivos pessoais e o patrimônio documental do teatro. Sala Preta, São Paulo, v. 17, n. 2, p. 11-25, dez. 2017. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/139513. Acesso em 20 de jun. 2023.
HAESBAERT, Rogério. Região, regionalização e regionalidade: questões contemporâneas. Antares: Letras e Humanidades, Caxias do Sul, n. 03, p. 01-23, jan.- jun. 2010. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/antares/article/view/416. Acesso em 20 de jun. 2023.
HUPPES, Ivete. Melodrama: o gênero e sua permanência. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2000.
LESKY, Albin. Do problema do trágico. In:__. A tragédia grega. São Paulo: Perspectiva, 2006. p. 21-55.
SILVA, Vanuza Souza. O teatro de Lourdes Ramalho e a invenção da autoria nordestina. 2005. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, 2005.
SILVEIRA, Fernando. Acalanto de Joana, a louca (tragédia nordestina em 04 atos). Campina Grande, PB: [Datiloscrito], 1970. (Inédito. 39 folhas.)
TORRES NETO, Walter Lima. Programas de teatro: objeto e fonte. Sala Preta, São Paulo, v. 17, n. 2, p. 114-129, dez. 2017. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/138700. Acesso em 20 de jun. 2023.
TORRES NETO, Walter Lima. Ensaios de cultura teatral. Jundiaí: Paco Editorial, 2016.
TORRES NETO, Walter Lima. Programa de teatro como documento: questões históricas e metodológicas. ArtCultura, Uberlândia, v. 15, n. 26, p. 205-219, jan.-jun. 2013. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/29146. Acesso em 20 de jun. 2023.
WILLIAMS, Raymond. Drama from Ibsen to Brecht. Londres: Pelican Books, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 Diógenes André Vieira Maciel; Mateus Rodrigues de Melo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0) which allows the sharing of the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) Discursividades journal offers immediate free access to its content, following the principle that making scientific knowledge available to the public free of charge provides greater global democratization of knowledge.