DISCURSIVE PRACTICES IN READING CLASS: SIGNIFICANT CHANGES TO LANGUAGE TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.29327/256399.9.2-6Keywords:
Discursive Practices, Teaching action, Reading Class, Textual genresAbstract
The aim of this text is to discuss about language teaching practices under the guidance of discursive theories. It brings a reflection on the practice of reading in the classroom and the relevance of working with the diversity of textual genres for the development of a plural vision of the student. This approach was based on the reflections on the discursive and reading practices presented by Voloshinov/Bakhtin (1997), Schneuwly and Dolz (2004), the proposal of an interactive-communicative class by Cicurel (1991) and the work with textual genres in the teaching of language (MARCUSCHI, 2008), among other discussions and theorists. The need for significant changes that would greatly influence the teaching practice in the language class was emphasized.
References
BAGNO, Marcos. Preconceito Lingüístico. 3. ed. São Paulo: Lojola, 1992.
BRONCKART, Jean Paul. Atividade de linguagem: textos e discursos. São Paulo: PUC, 1999.
CICUREL, Francine. Lecture interatives em langue estrangire. Paris, Hachethe, 1991.
FOUCOMBERT, Jean. A leitura em questão. Porto Alegre: Art Med, 1994.
FOUCAULT, M. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes, 1987.
______. A verdade e as formas jurídicas. Rio de Janeiro: Nau, 1999.
HYMES, Dell. “Prefácio”. In: BURKE, P.; PORTER, R. (Orgs.). Linguagem, indivíduo e sociedade. São Paulo: Unesp, 1967.
KLEIMAN, Ângela. Texto e Leitor: aspectos cognitivos da leitura. São Paulo: Linguagem e Ensino, 1992.
LEURQUIN, Eulália Vera Lúcia Fraga. Contrato de comunicação e concepções de leitura na pratica pedagógica de língua portuguesa. Natal, RN: UFRN, 2001.
LUCENA, I. T. Fiando as tramas do texto. João Pessoa, PB: Ed. Universitára, 2001.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Editora Parábola, 2008.
ORLANDI, E. P. O inteligível, o interpretável e o compreensível. São Paulo: Ática, 2005.
______. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. Campinas, SP: Pontes, 2006.
PÊCHEUX, Michel. Análise Automática do Discurso (AAD-69). In: GADET F.; HAK, T. (Orgs.) Por uma Análise Automática do Discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Campinas: Unicamp, 1997, pp 61-151.
PERRENOUD, Philippe. Construir as competências desde a escola. São Paulo: Artmed, 1999.
POSSENTI, S. A análise do discurso. In: MUSSALIN, F. Introdução à lingüística. São Paulo: Cortez, 2004.
ROSENBLATT, L. M. Literature as exploration. 6. ed. New York: Modern Language Association of America, 1978.
SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. São Paulo: Mercado das letras, 2004.
VIGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
VION, Robert. La communication verbale. Paris: Hachette, 1992.
VOLOSHINOV, V. (BAKTHIN, M.). Maxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Linduarte Pereira Rodrigues; Danúbia Barros Cordeiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0) which allows the sharing of the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) Discursividades journal offers immediate free access to its content, following the principle that making scientific knowledge available to the public free of charge provides greater global democratization of knowledge.