DISCURSIVE PRACTICES IN READING CLASS: SIGNIFICANT CHANGES TO LANGUAGE TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/256399.9.2-6

Keywords:

Discursive Practices, Teaching action, Reading Class, Textual genres

Abstract

The aim of this text is to discuss about language teaching practices under the guidance of discursive theories. It brings a reflection on the practice of reading in the classroom and the relevance of working with the diversity of textual genres for the development of a plural vision of the student. This approach was based on the reflections on the discursive and reading practices presented by Voloshinov/Bakhtin (1997), Schneuwly and Dolz (2004), the proposal of an interactive-communicative class by Cicurel (1991) and the work with textual genres in the teaching of language (MARCUSCHI, 2008), among other discussions and theorists. The need for significant changes that would greatly influence the teaching practice in the language class was emphasized.

Author Biographies

Danúbia Barros Cordeiro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba – IFPB

Doutora em Linguística e Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba – IFPB, campus Guarabira. Membro do Grupo de pesquisa: Teorias do sentido: discursos e significações (TEOSSENO-CNPq/UEPB). 

Linduarte Pereira Rodrigues, Universidade Estadual da Paraíba

Doutor em Linguística e Professor Departamento de Letras e Artes, do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores e do Programa de Pós-Graduação em Literatura e Interculturalidade da Universidade Estadual da Paraíba. Líder do Grupo de pesquisa: Teorias do sentido: discursos e significações (TEOSSENO-CNPq/UEPB). 

References

BAGNO, Marcos. Preconceito Lingüístico. 3. ed. São Paulo: Lojola, 1992.

BRONCKART, Jean Paul. Atividade de linguagem: textos e discursos. São Paulo: PUC, 1999.

CICUREL, Francine. Lecture interatives em langue estrangire. Paris, Hachethe, 1991.

FOUCOMBERT, Jean. A leitura em questão. Porto Alegre: Art Med, 1994.

FOUCAULT, M. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

______. A verdade e as formas jurídicas. Rio de Janeiro: Nau, 1999.

HYMES, Dell. “Prefácio”. In: BURKE, P.; PORTER, R. (Orgs.). Linguagem, indivíduo e sociedade. São Paulo: Unesp, 1967.

KLEIMAN, Ângela. Texto e Leitor: aspectos cognitivos da leitura. São Paulo: Linguagem e Ensino, 1992.

LEURQUIN, Eulália Vera Lúcia Fraga. Contrato de comunicação e concepções de leitura na pratica pedagógica de língua portuguesa. Natal, RN: UFRN, 2001.

LUCENA, I. T. Fiando as tramas do texto. João Pessoa, PB: Ed. Universitára, 2001.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Editora Parábola, 2008.

ORLANDI, E. P. O inteligível, o interpretável e o compreensível. São Paulo: Ática, 2005.

______. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. Campinas, SP: Pontes, 2006.

PÊCHEUX, Michel. Análise Automática do Discurso (AAD-69). In: GADET F.; HAK, T. (Orgs.) Por uma Análise Automática do Discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Campinas: Unicamp, 1997, pp 61-151.

PERRENOUD, Philippe. Construir as competências desde a escola. São Paulo: Artmed, 1999.

POSSENTI, S. A análise do discurso. In: MUSSALIN, F. Introdução à lingüística. São Paulo: Cortez, 2004.

ROSENBLATT, L. M. Literature as exploration. 6. ed. New York: Modern Language Association of America, 1978.

SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. São Paulo: Mercado das letras, 2004.

VIGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

VION, Robert. La communication verbale. Paris: Hachette, 1992.

VOLOSHINOV, V. (BAKTHIN, M.). Maxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1997.

Published

2021-07-26

How to Cite

Cordeiro, D. B., & Rodrigues, L. P. (2021). DISCURSIVE PRACTICES IN READING CLASS: SIGNIFICANT CHANGES TO LANGUAGE TEACHING. DISCURSIVITIES, 9(2), 138–171. https://doi.org/10.29327/256399.9.2-6