On the didatization of the discursive genres at the school: between gaps, setbacks and (attempts to) hit
Keywords:
Gêneros discursivos, Livro didático., Orientações pedagógicas.Abstract
The proposal of this article is a study of methodological guide- lines offered at Portuguese Language lessons in the textbook Elementary school: final years, of Daniels and Ogino (2015), edited by Maxi System and education offered to students the sixth grade of elementary school in private education institutions. We returned our attention to working with the discursive genres presented in first volume of the book in the light of the theoretical assumptions of Bakhtin (1992 [1979]), in addition conside- ring the official documentation validating your suitability of the work in question. We see the results that the amount of genres covered is limited and that the approach presented in the collection little matches the theo- retical assumptions here adopted.
References
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1992 [1979].
BEZERRA, P. Prefácio. In: BAKHTIN, Mikhail. Teoria do romance I: A estilística. São Paulo: Editora 34, 2015.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental — língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CAMARGO, M.; OGINO, Y. Ensino Fundamental: anos finais. Livro integrado - 6o ano / Sistema Maxi de Ensino. 3a ed. Londrina: Maxiprint, 2015.
CASADO ALVES, Maria da Penha. A abordagem (ou não) da pontuação em manuais didáticos: a contribuição da perspectiva dialógica. In: PUZ- ZO, Miriam Bauab; KOSMA, Eliana Vianna Brito; UYENO, Elzira Yoko. (Orgs.). Os sinais de pontuação e seus efeitos de sentido: uma abordagem discursiva. Campinas: Pontes Editores, 2014.
JANZEN, H. E. Concepção bakhtiniana de literatura e a análise de personagens nos livros didáticos de LEM. Bakhtiniana, v. 7, n. 1, p. 107-124, Jan./Jun. 2012
SILVEIRA, E. L.; LOPES, L. R. Ainda somos os mesmos e ensinamos como nossos pais: notas sobre a artificialização de gêneros discursivos na escola. HUMANIDADES & INOVAÇÃO, v. 5, p. 11-21, 2018.
VIANA, L. D. C.; SOUZA, E. M. F. A discursividade no livro didático de Língua Portuguesa: um gênero do discurso complexo na Teoria Dialógica da Linguagem. Eutomia: revista de literatura e linguística, v. 1, n. 12, p. 408-427, Jul./ Dez. 2013.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2019 DISCOURSES
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0) which allows the sharing of the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) Discursividades journal offers immediate free access to its content, following the principle that making scientific knowledge available to the public free of charge provides greater global democratization of knowledge.