On the didatization of the discursive genres at the school: between gaps, setbacks and (attempts to) hit

Authors

Keywords:

Gêneros discursivos, Livro didático., Orientações pedagógicas.

Abstract

The proposal of this article is a study of methodological guide- lines offered at Portuguese Language lessons in the textbook Elementary school: final years, of Daniels and Ogino (2015), edited by Maxi System and education offered to students the sixth grade of elementary school in private education institutions. We returned our attention to working with the discursive genres presented in first volume of the book in the light of the theoretical assumptions of Bakhtin (1992 [1979]), in addition conside- ring the official documentation validating your suitability of the work in question. We see the results that the amount of genres covered is limited and that the approach presented in the collection little matches the theo- retical assumptions here adopted.

Author Biographies

Valnikson Viana de Oliveira, Universidade Federal da Paraíba

Doutorando em Literatura pela Universidade Fe- deral da Paraíba (UFPB); Amanda Gomes dos Santos é mestranda em Literatura pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Amanda Gomes dos Santos, Universidade Federal da Paraíba

Mestranda em Literatura pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Éderson Luís Silveira, UFSC

Doutorando em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Wilder Kleber Fernandes de Santana, Universidade Federal da Paraíba

Doutorando em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1992 [1979].

BEZERRA, P. Prefácio. In: BAKHTIN, Mikhail. Teoria do romance I: A estilística. São Paulo: Editora 34, 2015.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental — língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CAMARGO, M.; OGINO, Y. Ensino Fundamental: anos finais. Livro integrado - 6o ano / Sistema Maxi de Ensino. 3a ed. Londrina: Maxiprint, 2015.

CASADO ALVES, Maria da Penha. A abordagem (ou não) da pontuação em manuais didáticos: a contribuição da perspectiva dialógica. In: PUZ- ZO, Miriam Bauab; KOSMA, Eliana Vianna Brito; UYENO, Elzira Yoko. (Orgs.). Os sinais de pontuação e seus efeitos de sentido: uma abordagem discursiva. Campinas: Pontes Editores, 2014.

JANZEN, H. E. Concepção bakhtiniana de literatura e a análise de personagens nos livros didáticos de LEM. Bakhtiniana, v. 7, n. 1, p. 107-124, Jan./Jun. 2012

SILVEIRA, E. L.; LOPES, L. R. Ainda somos os mesmos e ensinamos como nossos pais: notas sobre a artificialização de gêneros discursivos na escola. HUMANIDADES & INOVAÇÃO, v. 5, p. 11-21, 2018.

VIANA, L. D. C.; SOUZA, E. M. F. A discursividade no livro didático de Língua Portuguesa: um gênero do discurso complexo na Teoria Dialógica da Linguagem. Eutomia: revista de literatura e linguística, v. 1, n. 12, p. 408-427, Jul./ Dez. 2013.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

Published

2019-04-01

How to Cite

Oliveira, V. V. de, Santos, A. G. dos, Silveira, Éderson L. ., & Santana, W. K. F. de. (2019). On the didatization of the discursive genres at the school: between gaps, setbacks and (attempts to) hit. DISCURSIVITIES, 4(1), 125–150. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/REDISC/article/view/868

Issue

Section

Artigos

Categories