The intervocality shown in songs for children

Authors

  • Maria da Dores Nogueira Mendes Universidade Federal do Ceará
  • Aurélia Bento Alexandre IFRN.

Keywords:

discurso literomusical para crianças, intervocalidade

Abstract

The aim of this paper is to investigate the voices of the interdiscou- rse from the song “História de uma gata” (Chico Buarque, 1977), that there is in the album “Os saltimbancos”, and the positions in the literomusical dis- course for children. The notion of intervocality shown integrates the vocal in- vestment, idea already developed by Mendes (2013). Even though we analyze only one song, the results confirm the hypothesis that in MPB there is a “dia- logue” between the performer and the child, since both sing different parts of the lyrics, while in the Song of Mass for children, the children’s voices are just a kind of echo that repeat what the interpreters say.

Author Biographies

Maria da Dores Nogueira Mendes, Universidade Federal do Ceará

Tem doutorado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará. É Professora Adjunta do Departamento de Letras Vernácu- las e do Programa de Pós-Graduação em Linguística.

Aurélia Bento Alexandre, IFRN.

Mestra em Estudos da Linguagem - Literatura Comparada – UFRN, Professora do Instituto Federal do Rio grande do Norte – IFRN.

References

BELHAU, M; ZIEMER; R. Psicodinâmica vocal. In: FERREIRA, L. P. Trabalhando a voz: vários enfoques em fonoaudiologia (Org). São Paulo: Summus, 1988.

BEHLAU, M. S; PONTES, P.A.L. Avaliação global da voz. São Paulo: Paulista Publicações Médicas Ltda, 1989.

COSTA, N. B. Música Popular, Linguagem e Sociedade: Analisando o discurso literomusical brasileiro. Curitiba: Appris, 2012.

MAINGUENEUAU, D. Novas tendências em Análise do Discurso. Tradução de Freda Indursky. Campinas: Ed. da Unicamp/Pontes, 1997.

MAINGUENEUAU, D. O contexto da obra literária. Tradução de Marina Appenzeller. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

MAINGUENEUAU, D. Gênese dos discursos. Tradução de Sírio Possenti. Curitiba, PR, 2005a.

MENDES, Maria das Dores Nogueira. “O duro aço da voz”: investimento vocal, cenografia e ethos em canções do pessoal do Ceará. Tese (Doutorado em Linguística) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2013.

Orwell, G. A revolução dos bichos. Tradução Heitor Aquino Ferreira. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

RUFINO, J. A. Entre homens e animais: análise semiótica de letras de canções infantis. Mal-Estar e Sociedade - Ano I - n. 1 - Barbacena - nov. 2008 - p. 111-128.

SCHIMIT, C. Dialogismo entre os irmãos Grimm e Chico Buarque: revisitando narrativas infantis clássicas. Línguas & Letras, Unioeste, vol. 16 – No 32 – 2015.

SOUZA, S. A. Vozes da infância, falas da política: Os Saltimbancos no debate do final da década de 1970. Proj. História. São Paulo, (24), jun. 2002.

TATIT, L. O cancionista: composição de canções no Brasil. São Paulo: EDUSP, 1996.

ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

Published

2018-03-01

How to Cite

Mendes, M. da D. N., & Alexandre, A. B. . (2018). The intervocality shown in songs for children. DISCURSIVITIES, 2(1), 7–27. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/REDISC/article/view/878