Woman’s body at (scene) in advertising spectacle

Authors

Keywords:

Publicidade, Corpo, Mulher

Abstract

This article is conducted in the aesthetic bias of the modern subject subordinated to an aesthetic standard, to a discourse that considers the me- dia as a great producer of meanings about the body. In the light of this, we discursively analyze three commercials that propagate the stereotype of the hin and young woman inserted in the rigid standards of beauty today. The task of investigating the supremacy of the body in contemporary society is inexhaustible. This problematic requires a deepening in several perspectives, however, in this text were pointed, in a general and succinct, some reflections that we consider relevant in relation to the present phenomenon of the cult of the body and the imperative of the leanness that accompanies it.

Author Biography

Tânia Maria Augusto Pereira, UEPB

Docente do Departamento de Letras e Artes da Universidade Estadual da Paraíba – UEPB. Doutora em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba – UFPB.

References

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Tradução de Roberto Machado. 25. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2008a.

FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do Saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008b.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade 3. (O cuidado de si) Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque. Rio de Janeiro: Graal, 2007.

FOUCAULT, Michel. O uso dos prazeres e as técnicas de si. In: ______. Ética, política, sexualidade. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004, p. 194-196 (Ditos & Escritos V).

GREGOLIN, Maria do Rosário (Org.) Discurso e mídia – a cultura do espetáculo. São Carlos, SP: Claraluz, 2003.

GREGOLIN, Maria do Rosário. Discurso, História e a Produção de Identidades na Mídia. In: POSSENTI, Sírio; FONSECA-SILVA, Maria da C. (Orgs.) Mídia e Rede de Memória. Vitória da Conquista, BA: Edições UESB, 2007.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva Guaracira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

MARTINS, Ana Paula Vosne. Entrevista disponível no site da Assessoria de Imprensa da Fundação Oswaldo Cruz: http://www.fiocruz.br/~ccs/arquivo- site/entrevista/ana.martins.htm. Acesso em 15 de julho de 2009.

MILANEZ, Nilton. O corpo é um arquipélago: memória, intericonicidade e identidade. In: NAVARRO, P. (Org.) Estudos do texto e do discurso: mapeando conceitos e métodos. São Carlos, SP: Claraluz, 2006.

SANTAELLA, Lucia. Corpo e comunicação – sintoma da cultura. São Paulo: Paulus, 2004.

SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.) Identidade e diferença – A perspectiva dos Estudos Culturais. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.

WOLF, Naomi. O mito da beleza. Como as imagens de beleza são usadas contra as mulheres. Tradução Waldéa Barcellos. Rio de Janeiro: Rocco, 1992, p. 10-24.

Published

2018-03-01

How to Cite

Pereira, T. M. A. (2018). Woman’s body at (scene) in advertising spectacle. DISCURSIVITIES, 2(1), 97–112. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/REDISC/article/view/883