he desconstruction of stereotypes about the female: a discoursive analysis of the humoristic “Zorra”
DOI:
https://doi.org/10.29327/256399.6.1-2Keywords:
Discurso, Mulher, Desconstrução, EstereótipoAbstract
This paper presents an analysis of jokes, whose discursive ob- ject is the woman, for the purpose of analyzing discursively the senses effects of this deconstruction in the text of the jokes. To achieve this objective, the work is based on the perspective of French Discourse Analysis, from the considerations supported by the notions of discou- rse, discursive formation, meaning production, stereotypes and and woman’s identity. The research is based on a descriptive bibliographic study, through which an analysis of five jokes conveyed by the program will be performed. It was found that the jokes are produced based on sexist and stereotyped discourses related to the identity and social role attributed to woman, in order to produce meanings that deconstruct these representations. It is possible to state that the humorous discou- rse produced by “Zorra” works towards a deconstruction regarding the stereotyped identity of woman, while the programs of this television genre reaffirm these stereotypes.
References
BRANDÃO, Helena Hathsue Nagamine. Introdução à analise do discurso. 3ed. CampinasSP: Editora da Unicamp, 2012.
BEZERRA, Carla Tamires Pereira; DOMINGOS, José. Memória discursiva e interdiscursividade: um diálogo entre gerações na (des) construção da Amélia. Discursividades. Revista do Depto de Letras e Artes da UEPB. Campina Grande-PB, n 1. p. 23-42, out. 2017.
Fernandes, C.A. & Sá Israel. Análise do Discurso - reflexões introdutórias. São Paulo: Pontes editores, 2021.
FIORIN, José Luiz. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Contexto, 2017.
FREITAS, Gabriela Cocolo. Entendendo a piada: uma análise linguística. Araraquara, SP, 2011.
GROSSI, M. P. Identidade de Gênero e Sexualidade. Estudos de Gênero - Cadernos de Area 9, Goiânia, v. 9, p. 29-46, 2000.
GRUDA, Mateus Pranzetti Paul. Uma Análise do Discurso do Humor. Travessias (UNIOESTE. Online), v. 5, p. 747-760, 2011.
JOANILHO, André. L.; JOANILHO, Mariângela Peccioli Galli. Enunciado e discurso em Michel Foucault. Língua e instrumentos Linguísticos, v.1. p.27-41, 2012.
MÀZIERE, F. A análise do discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.MINOIS, Georges. História do riso e do escárnio. Tradução de Maria
Elena O. Ortiz Assumpção. São Paulo: UNESP, 2021.
ORLANDI, Eni Pulcinelli. Análise de discurso – Princípios & Procedimentos. Campinas: Pontes, 1999.
ORLANDI, Eni Pulcinelli. Introdução a ciência da linguagem: discurso e textualidade. 2ed. Campinas, SP: Pontes editores, 2010.
ATTI, A. R. A noção de sujeito discursivo. Fragmentum (UFSM), v. 1,
p. 18-21, 2012.
PEREIRA, Tânia Maria Augusto. O corpo da mulher en(cena) no espetáculo da publicidade. Discursividades. Revista do Departamento de Letras e Artes da UEPB. Campina Grande, PB, n 2. p. 97-122, mar. 2017.
POSSENTI, Sírio. Os humores da língua: análises linguísticas de pia- das. 4 ed. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2005.
ROCHA, Elaine Maria. A (re)produção do estereótipo nas piadas: so- bre os sentidos do humor. Discursividades. Revista do Departamento de Letras e Artes da UEPB. Campina Grande, PB, n 3. p. 48-64, out. 2018.
SCHNEIDERS, C. M.; KLEIN, M. S. Efeitos do ideológico e do histórico nos discursos em circulação. In: Caderno de Linguagem e Sociedade 2019. v.20 (1). p. 201-219.
SILVA, PCD. Utilização dos programas de estereótipo da figura do humor na tv brasileira: uma análise linguístico-discursiva sobre os efeitos do senso de humor no gênero humorístico. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, [S. l.], v. 3, n. 1, pág. 55-68, 2016. DOI: 10.17648 / rsd-v3i1.39. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/ar- ticle/view/39. Acesso em: 8 nov. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2020 Thiago Domingos da Silva Ferreira; José Domingos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0) which allows the sharing of the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) Discursividades journal offers immediate free access to its content, following the principle that making scientific knowledge available to the public free of charge provides greater global democratization of knowledge.