A reflective look at the pedagogical practice in EJA: the challenge of teaching literacy and making students into readers
DOI:
https://doi.org/10.29327/256399.9.2-1Keywords:
Reader formation, EJA, Teaching practiceAbstract
The EJA is made up of social subjects who, throughout their lives, accumulate a history of school failure and denial of the right to education, and it is relevant to look at the student of this type of education as a learning social subject. In this scenario, the teaching epistemological practice tends to signal the appreciation of students' knowledge and, consequently, conceive them as capable of learning school contents, in order to contribute to their intellectual formation. Therefore, it is necessary to revisit a theoretical contribution to think about its effects on the development of human cognition. Such studies, with regard to the discussion on the paths of education based on diversity, start from an educational practice as a result of teacher training that is significantly configured in school practices from the perspective of social inclusion, focusing on the training of readers in EJA. In this way, the reading practices resulting from living experiences of students, plural subjects of EJA, are emphasized.
References
BECKER, Fernando. A Epistemologia do professor: o cotidiano da escola. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 1993.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: 1ª a 4ª Séries do Ensino Fundamental. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC: SEF, 1997.
CANDAU. V. M. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 37, jan./abr. 2008.
CHARLOT, B. Relação com o saber, formação de professores e globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.
DI PIERRO, C.; ORLANDO, J.; RIBEIRO, V. M. Visões da educação de jovens e adultos no Brasil. Cadernos Cedes, ano XXI, nº 55, nov. 2001, p. 58-77.
DI PIERRO, C.; ORLANDO, J.; RIBEIRO, V. M. Notas sobre a definição da identidade e das políticas públicas de educação de jovens e adultos no Brasil. Educação e Sociedade, Campinas, SP, número especial, v. 26, out. 2005, p. 1115-1139.
FREIRE, P. Educação e mudança. 13. ed. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra Educação, 1987.
GERALDI, J. W. Portos de Passagem. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
KLEIMAN, A. B.; MORAES, S. E. Leitura e interdisciplinaridade: tecendo redes nos projetos da escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1999. (Coleção Ideias sobre a linguagem).
KLEIMAN, A. B. Oficina de leitura: teoria e prática. 10. ed. Campinas, SP: Pontes, 2001.
KLEIMAN, A. B. Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004. (Coleção Letramento, Educação e Sociedade).
KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. 3. ed. São Paulo, SP: Contexto, 2009.
MORIN, E. Os sete Saberes Necessários à Educação do Futuro. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2004.
MOREIRA, A. F; CÂMARA, M. J. Reflexões sobre currículo e identidade: implicações para a prática pedagógica. In: MOREIRA, A. F.; CANDAU, V. M. (Org.). Multiculturalismo: Diferenças Culturais e Práticas Pedagógicas. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013. Cap. 2, p. 38-66.
OLIVEIRA, M. K. Jovens e Adultos como sujeitos de conhecimento e aprendizagem. In: RIBEIRO, V. M. (Org.). Educação de Jovens e Adultos: novos leitores, novas leituras. Campinas, SP: Mercado de Letras: Associação de leitura do Brasil ALB; São Paulo: Ação Educativa, 2001. p. 1543.
ORLANDI, E. P. Discurso & Leitura. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
ORLANDI, E. P. A Leitura e os Leitores. 2. ed. Campinas, SP: Pontes, 2003.
SENNA, L. A. G. O Planejamento no ensino básico e o compromisso social da educação com o letramento. Educação & Linguagem, São José dos Campos, n.7, p.200-216, 2003.
SENNA, L. A. G. De Vygotsky a Morin: entre dois fundamentos da educação inclusiva. In. Espaço, Rev. v. 22. Rio de Janeiro: INES (ISSN: 0103-7668), 2004.
SENNA, L. A. G. Conhecimento docente, inclusão social e tecnologias de escrita. In: COLÓQUIO SOBRE QUESTÕES CURRICULARES, 9., 2010. Universidade do Porto, 2010. p. 3587-3598. Meio físico: CD-Rom. ISBN 978-8746-2.
SILVA, T. (Org.) Identidade e Diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004. p. 133.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rosely de Oliveira Macário; Luiz Antônio Gomes Senna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0) which allows the sharing of the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) Discursividades journal offers immediate free access to its content, following the principle that making scientific knowledge available to the public free of charge provides greater global democratization of knowledge.