INTERFACE BETWEEN TOURISM AND EDUCATION: A PROPOSAL FOR TEACHING LITERATURE THROUGH A VISIT TO THE HISTORICAL SPACE OF IGARASSU IN PERNAMBUCO
DOI:
https://doi.org/10.29327/256399.9.2-2Keywords:
Pedagogical Tourism, Baroque, Interdisciplinarity, Field class, Cultural educationAbstract
This work aims, in an interdisciplinary perspective, to approach the importance of tourism associated with educational practice, whose activities give rise to pedagogical tourism. For that, a field class was planned by the teacher, together with the students, in the city of Igarassu/PE, in order to understand the relationship between Literature, History, awareness and cultural preservation. Texts by authors such as Beni (1998), Camargo (1986), Furtado (1997), Moisés (1997), Hoffmann (2005) and others who contributed to the assimilation of this theme and to ensure, in the field, communication, cooperation, solidarity and the participation of students in the proposed activities, through the tourist itinerary created to guide the activities. Finally, with the analysis of the data, it was considered that this practice was effective for acquiring knowledge outside the school environment, since the planning and articulation included, in the process of construction of knowledge, the look of the students.
References
BRASIL, Lei N° 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação. Disponível: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 25 Jan de 2020.
BRASIL, Ministério da Educação. Secretária de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: Ministério da educação, 2002.
BRASIL, Ministério do Turismo. Turismo de Estudos e Intercâmbio: orientações básicas. / Ministério do Turismo, Secretaria Nacional de Políticas de Turismo, Departamento de Estruturação, Articulação e Ordenamento Turístico, Coordenação Geral de Segmentação. – 2. ed. – Brasília: Ministério do Turismo, 2010.
BENI, Mário Carlos. Análise estrutural do turismo. 2. Ed. São Paulo: Ed. Senac, 1998.
BUZEN, Clecio; MENDONÇA, Márcia (orgs.) et al. Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
CAMARGO, Luiz Octávio de Lima. O que é lazer. São Paulo: Brasiliense, 1986.
FURTADO, J. F. Desfilar: a procissão barroca. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 17, n. 33, p. 251-279, 1997.
HOFFMANN, Jussara. O jogo do contrário em avaliação. Porto Alegre: Mediação, 2005.
KRUPPA, Sonia M. Portella. Sociologia da educação. São Paulo: Cortez, 1994.
LOUZEIRO, F.O.S. Experimentando o conhecimento: o Turismo Pedagógico como ferramenta para o Ensino Profissional. Revista Brasileira de Ecoturismo, São Paulo, n. 1 v.12, p.55-66, fev/abr, 2019.
MAGNANE, G. Sociologia do Esporte. São Paulo: Perspectiva, 1969.
MARAVALL, J. A. A cultura do Barroco. Análise de uma estrutura histórica. Tradução: Silvana Garcia. São Paulo: Edusp, 1997.
MATOS, Francisco de Castro. Turismo Pedagógico: o estudo do meio como ferramenta fomentadora do currículo escolar. Anais do VII Seminário de Pesquisa em Turismo do Mercosul. Turismo e paisagem: relação complexa. 16 e 17 de novembro de 2012. Universidade de Caxias do Sul. Disponível em: https://www.ucs.br/ucs/eventos/seminarios_semintur/semin_tur_7/arquivos/01/01_Mattos.pdf. Acesso em fev 2020.
MOISÉS, Massaud. História da literatura brasileira Massaud Moisés 4. ed. – São Paulo: Cultrix, 1997.
PARKER, Stanley. A sociologia do lazer. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.
PRESTES, Maria Luci de Mesquita. A pesquisa e a construção do conhecimento científico: do planejamento aos textos, da escola à academia Maria Luci de Mesquita Prestes. -3.ed., 1. Reimp. – São Paulo: Rêspel, 2008.
RUBIM, A. C. B. A prática do turismo pedagógico no contexto dos museus: a experiência de museus das cidades do Rio de Janeiro e Niterói. Niterói: UFF, 2010.
SILVA, G. V.; ROSSARI, M, GIARETA, P. F. Projeto Político Pedagógico Integrador: Uma Experiência da Rede Marista de Solidariedade na Educação Básica. Educere, XVIII Congresso Nacional de Educação. 2017, p.19708-19717. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/26430_13925.pdf. Acesso em dez 2020.
SUPLEMENTO PUBLICITÁRIO: Revelando Pernambuco – Fundação Assis Chateaubriand. SR p. 09.
THIOLLENT, Michel, 1947. Metodologia da pesquisa-ação/Michel Thiollent. 18. Ed. São Paulo: Cortez, 2011.
TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e pesquisa, São Paulo. v. 31, n.3, p. 443-466, set./ dez. 2005.
VINHA, M. L. O turismo pedagógico e a possibilidade de ampliação de olhares. Hórus – Revista Eletrônica de Humanidades e Ciências Sociais Aplicadas. Ourinhos, SP, n. 3, 2005. Disponível em: http://docplayer.com.br/14302799-O-turismo-pedagogico-e-a-possibilidade-de-ampliacao-de-olhares.html. Acesso em 12 dez 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Waldemar Cavalcante de Lima Neto; Valéria Severina Gomes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0) which allows the sharing of the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) Discursividades journal offers immediate free access to its content, following the principle that making scientific knowledge available to the public free of charge provides greater global democratization of knowledge.