Guidelines for teaching writing in the context of the Desafio Nota 1000 Program
DOI:
https://doi.org/10.29327/256399.12.1-9Keywords:
Applied Linguistics, Desafio Nota 1000 program, Writing teachingAbstract
The main objectives of this article are: 1) to analyze the conception of writing and the teaching of writing in the guidelines of the Desafio Nota 1000 Program; (2) verify whether these guidelines favor the teaching of writing. To achieve these objectives, we analyzed the materials referring to the second phase of the program under approach. As theoretical support, we seek to resort to Koch and Elias (2009), who discuss writing, as well as to Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004), which deals with the production of organized text from a didactic sequence. The results indicate that there is, in the context of this teaching practice, a certain concern to favor the production of texts, not only in the program in question, but also for the writing test of the National High School Examination. However, the necessary conditions for the production of writing are restricted to a systematic model, which refers to traditional conceptions of writing and writing teaching.
References
ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
ARCOVERDE, Maria Divanira de Lima; ARCOVERDE, Rossana Delmar de Lima. A escrita como processo. Campina Grande; Natal: UEPB/UFRN, 2007
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (Orgs.). Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaí¬s Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 95-128.
GUEDES, P. C. Da redação à produção textual: o ensino da escrita. São Paulo: Parábola, 2009.
KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria Elias. Ler e escrever: Estratégias de produção textual. São Paulo: Editora Contexto, 2009.
KLEIMAN, Ângela. VIANNA, C. A. D., & DE GRANDE, P. B. A Linguística Aplicada na contemporaneidade: uma narrativa de continuidades na transformação. In: Calidoscópio, 2019, v.17 nº 4, p. 724–742
LUDCKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MARCUSHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MOITA LOPES, Luis Paulo da. Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. 2a ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
MOITA LOPES, Luis Paulo da. Da aplicação de linguística à linguística aplicada indisciplinar. Linguística aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, p. 11-24, 2009.
MORATO, Rodrigo A.; PRADO, Daniela de Faria. A redação do ENEM como gênero textual discursivo: uma breve reflexão. Cadernos ESPUC, n. 29, 2016. https://doi.org/10.5752/P.2358-3231.n29p205-219 Acesso em: 07 jan.2022
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 Adna dos Santos Sousa; Williany Miranda da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0) which allows the sharing of the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) Discursividades journal offers immediate free access to its content, following the principle that making scientific knowledge available to the public free of charge provides greater global democratization of knowledge.