Guidelines for teaching writing in the context of the Desafio Nota 1000 Program

Authors

  • Adna dos Santos Sousa Universidade Federal de Campina Grande(UFCG) https://orcid.org/0000-0002-4028-8331
  • Williany Miranda da Silva Universidade Federal de Campina Grande

DOI:

https://doi.org/10.29327/256399.12.1-9

Keywords:

Applied Linguistics, Desafio Nota 1000 program, Writing teaching

Abstract

The main objectives of this article are: 1) to analyze the conception of writing and the teaching of writing in the guidelines of the Desafio Nota 1000 Program; (2) verify whether these guidelines favor the teaching of writing. To achieve these objectives, we analyzed the materials referring to the second phase of the program under approach. As theoretical support, we seek to resort to Koch and Elias (2009), who discuss writing, as well as to Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004), which deals with the production of organized text from a didactic sequence. The results indicate that there is, in the context of this teaching practice, a certain concern to favor the production of texts, not only in the program in question, but also for the writing test of the National High School Examination. However, the necessary conditions for the production of writing are restricted to a systematic model, which refers to traditional conceptions of writing and writing teaching.

Author Biographies

Adna dos Santos Sousa, Universidade Federal de Campina Grande(UFCG)

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino (PPGLE) da Universidade Federal de Campina Grande. Professora de Língua Portuguesa da rede estadual de ensino da Paraíba. Licenciada em Letras- Português pela Universidade Estadual da Paraíba (2014-2018).

Williany Miranda da Silva, Universidade Federal de Campina Grande

PhD in Letters from the Federal University of Pernambuco. Full Professor at the Academic Unit of Letters and member of the Graduate Program in Language and Teaching (PPGLE) at the Federal University of Campina Grande.

References

ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

ARCOVERDE, Maria Divanira de Lima; ARCOVERDE, Rossana Delmar de Lima. A escrita como processo. Campina Grande; Natal: UEPB/UFRN, 2007

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (Orgs.). Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaí¬s Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 95-128.

GUEDES, P. C. Da redação à produção textual: o ensino da escrita. São Paulo: Parábola, 2009.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria Elias. Ler e escrever: Estratégias de produção textual. São Paulo: Editora Contexto, 2009.

KLEIMAN, Ângela. VIANNA, C. A. D., & DE GRANDE, P. B. A Linguística Aplicada na contemporaneidade: uma narrativa de continuidades na transformação. In: Calidoscópio, 2019, v.17 nº 4, p. 724–742

LUDCKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARCUSHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MOITA LOPES, Luis Paulo da. Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. 2a ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

MOITA LOPES, Luis Paulo da. Da aplicação de linguística à linguística aplicada indisciplinar. Linguística aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, p. 11-24, 2009.

MORATO, Rodrigo A.; PRADO, Daniela de Faria. A redação do ENEM como gênero textual discursivo: uma breve reflexão. Cadernos ESPUC, n. 29, 2016. https://doi.org/10.5752/P.2358-3231.n29p205-219 Acesso em: 07 jan.2022

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

Published

2023-05-31

How to Cite

Adna dos Santos Sousa, & Miranda da Silva, W. (2023). Guidelines for teaching writing in the context of the Desafio Nota 1000 Program. DISCURSIVITIES, 12(1), e1212311. https://doi.org/10.29327/256399.12.1-9