Preliminary reflections on the dialogic-discursive approach to gender issues at the University
Keywords:
Gênero, Teoria/Análise Dialógica do Discurso.Abstract
This paper presents a preliminary reflection on the importance of gender discussion in the courses of letters in UEPB, as a means of introducing a broader reflection on the place occupied by the discussion on gender diversity in Brazilian universities. This is an essay that aims to relate gender studies to Dialogic Dis- course Theory/Analysis (BAKHTIN, 2003; BRAIT, 2006), in order to present an alternative approach to the subject through discourse analysis for, thus, contrib- ute to a most inclusive agenda to teacher training in the future.
References
BAKHTIN, M. O discurso no romance. In: ______. Questões de Literatu- ra e Estética: a teoria do romance. São Paulo: UNESP, 1993.
______. Estética da criação verbal. Trad. do russo de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
______. 2010. Para uma filosofía do ato responsável. Trad. Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos, SP: Pedro & João editores.
BAKHTIN/VOLOCHÍNOV, M. Marxismo e filosofia da linguagem. 13a ed. São Paulo: Hucitec, 2012.
BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo: A experiência vivida. Tradução Sérgio Milliet. 5a ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2019.
BRAIT. B. Análise e Teoria do Discurso. In: BRAIT, B. (org.). Bakhtin: outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2006.
BRASIL. Lei no 13.104, de 9 de março de 2015. Altera o art. 121 do Decre- to-Lei no 2.848, de 7 de dezembro de 1940 - Código Penal, para prever o feminicídio como circunstância qualificadora do crime de homicídio, e o art. 1o da Lei no 8.072, de 25 de julho de 1990, para incluir o feminicídio no rol dos crimes hediondos. Diário oficial da União, Brasília, DF, 10 mar. 2015. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015- 2018/2015/lei/L13104.htm >. Acesso em: 01 set. 2019.
BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Coleção Sujeito & História. 11a ed. Tradução: Renato Aguiar. Rio de Janei- ro: Civilização Brasileira, 2016.
CONNELL, R.; PEARSE, R. Gênero: uma perspectiva global. 3a ed. Trad. E revisão técnica: Marília Moschkovich. São Paulo: nVersos, 2015.
IPEA. Atlas da violência 2017. In: Fórum Brasileiro de Segurança Pública. Rio de Janeiro, 2017. Disponível em: <http://www.agenciapatriciagalvao.org. br/dossies/fontes-e-pesquisas/wp-content/uploads/sites/3/2018/04/ IPEA_FBSP_atlasdaviolencia2017.pdf>. Acesso em: 0 de set. 2019.
JUNQUEIRA, R. D. A invenção da “ideologia de gênero”: a emergência de um cenário político-discursivo e a elaboração de uma retórica reacionária antigênero. Psicologia política, vol. 18, no 43, p. 449-502, set./dez., 2018.
PONZIO, A. A concepção bakhtiniana do ato como dar um passo. In: BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. Trad. Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos, SP: Pedro & João editores, 2010.
PORTO, L. M. F. Análise dialógico-discursiva da atividade dos cuidado- res de idosos em instituições geriátricas do Recife. Dissertação (Mestrado em Linguística). Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Fe- deral de Pernambuco, Recife/PE, 2010.
______. Manuais do cuidador: uma abordagem ergolinguística do envelhe- cimento humano. Tese (Doutorado em Linguística). Programa de Pós-Gradu- ação em Letras, Universidade Federal de Pernambuco, Recife/PE, 2015.
PORTO, L. M. F.; SILVA NETO, J. M. Compreender gênero no curso de licenciatura em letras (língua portuguesa): uma questão necessária à for- mação de professores. Relatório final de pesquisa. Universidade Estadual da Paraíba, Departamento de Letras e Artes, julho de 2018.
PORTO, L. M. F.; MEDEIROS, M. S. Ainda sobre gênero: uma aborda- gem quantiqualitativa para se pensar a formação de professores. Projeto de Pesquisa. PIBIC, CNPq/UEPB, 2018-2019.
SAMPAIO, M. C. H. et al. 2006. O método dialógico-discursivo: aplica- ções em estudos da memória-trabalho. Trabalho completo. Anais do Sim- pósio Internacional – Métodos Qualitativos nas Ciências Sociais e na Prá- tica Social, Recife, 2006a. Em Cd-Rom.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2019 DISCOURSES
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0) which allows the sharing of the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) Discursividades journal offers immediate free access to its content, following the principle that making scientific knowledge available to the public free of charge provides greater global democratization of knowledge.