Child Narratives: a linguistic-discursive analysis of the characters of the fairy tale in contemporary advertising

Authors

Keywords:

Literary Discourse, Advertising Speech, Fairy tale

Abstract

This study is a result obtained from the results of a research project, developed in the postgraduate context, with the objective of studying the connection between two forms of language expression, but not anta- gonistic: a literature and linguistic. More specifically, it aims to analyze the speeches activated in four advertisements that use characters from the enchanted world in its composition. The analysis of these advertisements reveals that several discourses are highlighted and that, by “transgres- sing” the tradition of fairy tales, the discourses consolidate themselves as a strong persuasive strategy.

Author Biography

Simone Dália de Gusmão Aranha, Universidade Estadual da Paraíba

Doutora em Letras e Professora Associada da Universidade Estadual da Paraíba/Campus I – Departamento de Letras e Artes

References

AMOSSY, Ruth (Org.) Imagens de si no discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2008.

BAKHTIN, Mikhail. Gêneros do Discurso. In: Estética da Criação Ver- bal. Campinas: Pontes, 2003.

COSTA, Sérgio Roberto. Dicionário de gêneros textuais. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.

FRANZ, Marie-Louise von. A Interpretação dos Contos de Fada. Tradução de Maria Elci Spaccaquerche Barbosa. São Paulo: Paulus, 1990.

GREGOLIN, Maria do Rosário. O Acontecimento discursivo na mídia: me- táfora de uma breve história do Tempo. In: GREGOLIN, Maria do Rosário. (Org.) Discurso e mídia: a cultura do espetáculo. São Carlos: Claraluz, 2003. p. 95-110.

GREGOLIN, Maria do Rosário. Análise do Discurso e Mídia: a (re) produção de identidades. In: Revista Comunicação, Mídia e Consumo. São Paulo, vol.15, n44, 2018. Disponível em<http://revistacmc.espm.br/ index.php/revistacmc/article/view/105

MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos de comunicação. Tradução de Cecília P. de Souza-e-Silva e Décio Rocha. São Paulo: Cortez, 2008a.

MAINGUENEAU, Dominique. Cenas da Enunciação. Sírio Possenti; Maria Cecília Pérez de Souza-e-Silva (orgs.). São Paulo: Parábola Edito- rial, 2008b.

MAINGUENEAU, Dominique. A Propósito do Ethos. In: Ana Raquel Mot- ta; Luciana Salgado (orgs.). Ethos Discursivo Literário. São Paulo: Contexto, 2011.

MALANGA, Eugênio. Publicidade: uma introdução. São Paulo: Atlas, 1979.

ORLANDI, Eni Pulcinelli. Análise do Discurso: princípios e procedi- mentos. 7. ed. Campinas, SP: Pontes, 2009.

PERRAULT, Charles. Contos de Perrault. Tradução de Regina Régis Junqueira. Belo Horizonte – Rio de Janeiro: Villa Rica Editoras Reunidas Limitada, 1992.

POSSENTI, Sírio. Teoria do discurso: um caso de múltiplas rupturas. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Ana Christina (orgs.). Introdução à lingüística: fundamentos epistemológicos. São Paulo: Cortez, 2007. p. 353-392.

SAMPAIO, Rafael. Propaganda de A a Z: como usar a propaganda para construir marcas e empresas de sucesso. 3. ed. Revista e ampliada. Rio de Janeiro: Campus, 2003

Published

2019-04-01

How to Cite

Aranha, S. D. de G. (2019). Child Narratives: a linguistic-discursive analysis of the characters of the fairy tale in contemporary advertising. DISCURSIVITIES, 4(1), 57–82. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/REDISC/article/view/865