Child Narratives: a linguistic-discursive analysis of the characters of the fairy tale in contemporary advertising
Keywords:
Literary Discourse, Advertising Speech, Fairy taleAbstract
This study is a result obtained from the results of a research project, developed in the postgraduate context, with the objective of studying the connection between two forms of language expression, but not anta- gonistic: a literature and linguistic. More specifically, it aims to analyze the speeches activated in four advertisements that use characters from the enchanted world in its composition. The analysis of these advertisements reveals that several discourses are highlighted and that, by “transgres- sing” the tradition of fairy tales, the discourses consolidate themselves as a strong persuasive strategy.
References
AMOSSY, Ruth (Org.) Imagens de si no discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2008.
BAKHTIN, Mikhail. Gêneros do Discurso. In: Estética da Criação Ver- bal. Campinas: Pontes, 2003.
COSTA, Sérgio Roberto. Dicionário de gêneros textuais. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.
FRANZ, Marie-Louise von. A Interpretação dos Contos de Fada. Tradução de Maria Elci Spaccaquerche Barbosa. São Paulo: Paulus, 1990.
GREGOLIN, Maria do Rosário. O Acontecimento discursivo na mídia: me- táfora de uma breve história do Tempo. In: GREGOLIN, Maria do Rosário. (Org.) Discurso e mídia: a cultura do espetáculo. São Carlos: Claraluz, 2003. p. 95-110.
GREGOLIN, Maria do Rosário. Análise do Discurso e Mídia: a (re) produção de identidades. In: Revista Comunicação, Mídia e Consumo. São Paulo, vol.15, n44, 2018. Disponível em<http://revistacmc.espm.br/ index.php/revistacmc/article/view/105
MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos de comunicação. Tradução de Cecília P. de Souza-e-Silva e Décio Rocha. São Paulo: Cortez, 2008a.
MAINGUENEAU, Dominique. Cenas da Enunciação. Sírio Possenti; Maria Cecília Pérez de Souza-e-Silva (orgs.). São Paulo: Parábola Edito- rial, 2008b.
MAINGUENEAU, Dominique. A Propósito do Ethos. In: Ana Raquel Mot- ta; Luciana Salgado (orgs.). Ethos Discursivo Literário. São Paulo: Contexto, 2011.
MALANGA, Eugênio. Publicidade: uma introdução. São Paulo: Atlas, 1979.
ORLANDI, Eni Pulcinelli. Análise do Discurso: princípios e procedi- mentos. 7. ed. Campinas, SP: Pontes, 2009.
PERRAULT, Charles. Contos de Perrault. Tradução de Regina Régis Junqueira. Belo Horizonte – Rio de Janeiro: Villa Rica Editoras Reunidas Limitada, 1992.
POSSENTI, Sírio. Teoria do discurso: um caso de múltiplas rupturas. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Ana Christina (orgs.). Introdução à lingüística: fundamentos epistemológicos. São Paulo: Cortez, 2007. p. 353-392.
SAMPAIO, Rafael. Propaganda de A a Z: como usar a propaganda para construir marcas e empresas de sucesso. 3. ed. Revista e ampliada. Rio de Janeiro: Campus, 2003
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 DISCOURSES
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0) which allows the sharing of the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) Discursividades journal offers immediate free access to its content, following the principle that making scientific knowledge available to the public free of charge provides greater global democratization of knowledge.