Abordagem sociorretórica das construções resumitivas na área de Letras
Keywords:
Letramento acadêmico, Monografia, ResumoAbstract
This article discusses the literacy practices inside the university. Our research aimed to analyze the socio-rhetorical movements of the genre acade- mic abstract as produced by Brazilian students as part of their undergraduate thesis. For the corpus of our research, we have selected ten abstracts taken from undergraduate thesis written by Based in Swales (1990) and Bhatia (1993), we came to the observation that although the students did fallow the organizational pattern of the genre some texts presented very generic informa- tion, which can come to compromise the rhetorical agency of the genre.
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 6028. Informação e documentação de resumo: apresentação. Rio de Janeiro, 2003.
BHATIA, Vijay K. Analysing genre: language use in professional settings. New York: Longman Publishing, 1993.
BIASI-RODRIGUES, Bernadete; BEZERRA, Benedito Gomes. Propósito co- municativo em análise de gêneros. Revista Linguagem em (Dis)curso. Santa Catarina: Tubarão, v. 12, n. 1, p. 231-249, jan./abr. 2012. Artigo disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ld/v12n1/v12n1a11.pdf>; acesso em 30 Out 2013.
CARVALHO, Gisele de. Gênero como ação social em Miller e Bazerman: o conceito, uma sugestão metodológica e um exemplo de aplicação. In: MEU- RER, José Luiz; BONINI, Adair; MOTTA-ROTH, Désirée (Orgs.). Gêneros: teorias, métodos e debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. p. 130-149.
CARVALHO, Flaviane Faria. Padrões de organização textual e lexico-gramatical do gênero acadêmico resumo de tese: um estudo de caso. In: Revista de Trabalho de Linguística Aplicada, Campinas, v. 49, n.1, June 2010. Disponí- vel em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103->; acesso em 20 de Nov 2013.
FISCHER, Adriana. A construção do letramento na esfera acadêmica. Tese de Doutorado em Linguística. Santa Catarina: Programa de Pós-Graduação em Linguística do Centro de Comunicação e Expressão da Universidade Fe- deral de Santa Catarina, 2008.
MACHADO, A. R. Revisitando o conceito de resumo. In: DIONÍSIO, A.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (Orgs.). Gêneros textuais e ensino. São Paulo/Rio de Janeiro; EDUC/Lucerna, 2002
OLIVEIRA, Eliane Feitosa. Letramento Acadêmico: Concepções Divergentes sobre o Gênero Resenha Crítica. Dissertação de Mestrado em Linguísti- ca. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 2010.
SCHNEUWLY, B. & DOLZ, J. Os gêneros escolares: das práticas de linguagem aos objetos de ensino. Revista Brasileira de Educação, no 11. 5-16. 1999.
SWALES, J. M. Genre analysis: English in academic and researching set- tings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2018 Cleber Ataíde; Maria Aucilene Gomes Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0) which allows the sharing of the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) Discursividades journal offers immediate free access to its content, following the principle that making scientific knowledge available to the public free of charge provides greater global democratization of knowledge.