Reading conceptions in English language: an analysis of activities statemants developed in a remote teaching context
DOI:
https://doi.org/10.29327/256399.6.1-1Keywords:
Concepções de Leitura em Língua Inglesa. Enunciados. Análise Dialógica do Discurso.Abstract
The objective of the present work is to identify reading conceptions underlying to the statemants of a reading activity in English Language (EL) that is part of a portfolio used for remote teaching of a 2nd year high school class at a Public State School. Therefore, it is based on the reading conceptions proposed by Coracini (2005), as well as on the theoretical assumptions of the Dialogical Discourse Analysis of the Bakhtin Circle, beyond the New Literacies Studies (NLS) by Street (2003, 2010, 2013). Methodologically, this research is classified as documental and has a qualitative and interpretive approach. The results show that, in general, the concepts of reading statements of the analyzed activity are enderlied as decoding. This finding leads to reflect about the possible enlargement of the activity, also complementing the requirement to teach reading nowaday, which aims to form critical and participatory citizens.
References
ARAUJO. Denise Lino. Enunciados de atividades e tarefas escolares modos de fazer. São Paulo: Parábola, 2017.¬¬¬¬¬
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra de Melo. São Paulo: 34, 2016.
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000 [1992].
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em 31 mar 2020.
CORACINI, M. J. R. F. Concepções de leitura na (pós-)modernidade. In: PASCHOAL LIMA, R. C. C (Org.). Leituras: múltiplos olhares. Campinas, SP: Mercado de Letras; São João da Boa Vista, SP: Unifeob, 2005.
ENDLICH, Ana Paula. Bakhtin e a pesquisa documental de programas governamentais em educação. Pró-Discente: Caderno de Produção Acadêmico-Científica. Programa de Pós-Graduação em Educação, Vitória- ES, v. 23, n. 2, p. 54-65, jul./dez. 2017.
MOITA-LOPES, L. P. Da aplicação de linguística à linguística aplicada indisciplinar. In: PEREIRA, R. C.; ROCA, P. (org.) Linguística aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, 2009, p. 11-24.
OLIVEIRA, M. C. L. Apenas mais um modo de fazer Linguística Aplicada. Unisinos: Calidoscópio, 2019.
OLIVEIRA NETO, Alvim. Antônio de. Metodologia da Pesquisa Científica: Guia Prático para Apresentação de Trabalhos Acadêmicos. 3ª ed. rev. e atual. Florianópolis: Visual Books, 2008.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola, 2019.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. Ensino de Língua Inglesa no Ensino Médio: teoria e prática. São Paulo: SM, 2012.
PARAÍBA. Plataforma de ensino e aprendizagem da Rede Estadual de Ensino. Disponível em: https://sites.google.com/prod/see.pb.gov.br/pbeduca. Acesso em 26 nov. 2020.
RIBEIRO, Ana Elisa. VECCHIO, Pollyanna de Matos. Tecnologias digitais e escola: Reflexões no projeto aula aberta durante a pandemia. São Paulo: Parábola, 2020.
ROJO, Roxane. Pedagogia dos Multiletramentos: Diversidade cultural e de linguagem na escola. Educação na cultura digital. MEC, 2012.
SANTOS, E. S. S. O Ensino da Língua Inglesa no Brasil. Bahia: BABEL: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, 2011. Disponível em <https://www.revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/99/0> Acesso em 01 de abril as 10:30.
STREET, B. V. What's "new" in New Literacy Studies? Critical approaches to literacy in theory and practice. © 2003 Current Issues in Comparative Education, Teachers College, Columbia University, ALL RIGHTS RESERVED Current Issues in Comparative Education, Vol. 5(2)
STREET, B. V. Os Novos Estudos Sobre Letramento: Históricos e Perspectivas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
STREET, B. V. Políticas e Práticas de Letramento na Inglaterra: uma perspectiva de letramentos sociais como base para uma comparação com o Brasil. Cad. Cedes, Campinas, v. 33, n. 89, p. 51-71, jan.-abr. 2013.
VOLOCHINOV, V. Marxismo e Filosofia da Linguagem. Tradução de Sheila Grilo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2018.
VIANA, C. A. D.; DE GRANDE, P. B.; KLEIMAN, A. B. A linguística Aplicada na contemporaneidade: uma narrativa de continuidades na transformação. Unisinos: Calidoscópio, 2019.
XAVIER, Manassés Morais. Educomunicação em perspectiva dialógica-discursiva. São Paulo: Mentes Abertas; Campina Grande: EDUFCG, 2020.
Downloads
Published
Versions
- 2020-02-26 (3)
- 2020-02-01 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Shirley Brito; Eliete Correia dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0) which allows the sharing of the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) Discursividades journal offers immediate free access to its content, following the principle that making scientific knowledge available to the public free of charge provides greater global democratization of knowledge.