THEORETICAL DISCOURSE IN SCIENTIFIC ARTICLES AN ISD APPROACH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/256399.9.2-3

Keywords:

Exposing order, text genre, pedagogy

Abstract

The present work analyzes a corpus of 10 scientific articles published in conference proceedings in the area of ​​Pedagogy, based on categories present in the theoretical-methodological framework of Sociodiscursive Interactionism, ISD: (BRONCKART, 1999, 2006, 2008; CRISTOVÃO, 2008; PINTO, 2007; COUTINHO, 2007; PEREIRA, 2009, 2012, 2014). The area of ​​Pedagogy invites us to think about how aspects such as thematic content, mobilization of theoretical discourse and how the production context influences the organization of discursive worlds are constructed. By way of conclusion, we can say that the discursive treatment in the context of textual production in the area of ​​pedagogy encompasses elements ranging from the types of discourses to other forms of planning and general plan of the genre, which, according to Bronckart (2014) corresponds to the layer depth of the textual architecture supported by the locution attitudes manifested in the interface between the world of person and the coordinates of the social worlds, sequential and linear structuring of the text and the organization of the thematic content.

Author Biography

Jackson Barbosa, PROLING/UFPB

Doutorando em Linguística no PROLING/Universidade Federalda Paraíba. Mestre em Linguística (PROLING/UFPB).

References

ADAM, Jean-Michel. A linguística textual: introdução à análise textual dos discursos. São Paulo: Cortez, 2008.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992 [1979].

BRONCKART, Jean-Paul. Atividades de linguagem, textos e discursos. São Paulo: Educ, 2012.

______. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. São Paulo: Mercado de Letras, 2006a.

______. Interacionismo Sócio-discursivo: uma entrevista com Jean Paul Bronckart. Revista Virtual de Estudos da Linguagem - ReVEL. Vol. 4, n. 6, março de 2006b. Disponível em : www.revel.inf.br.

COUTINHO, M. A. A ordem do expor em gêneros acadêmicos do português europeu contemporâneo. Calidoscópio 2(2), p. 9-15, 2004.

CRISTOVÃO, V. L. L. Interacionismo sociodiscursivo (ISD): quadro teórico-metodológico para estudos da linguagem. In.: ______. Estudos da linguagem à luz do Interacionismo Sociodiscursivo. Londrina: UEL, 2008. p. 3-12.

DEBALD, Blasius Silvano. DEBALD, Fátima Regina. SILVA, Micael Alvino da (org.) Anais da II Semana Acadêmica de Pedagogia. Foz do Iguaçu, PR: Uniamérica, 2009.

GUIMARÃES, Ana Maria de Mattos; MACHADO, Anna Rachel; COUTINHO, Antônia (orgs). O Interacionismo Sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas. São Paulo: Mercado de Letras, 2007.

HABERMAS, Jürgen. Técnica e ciência enquanto ideologia. In: Os pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1983 [1968], pp. 313-343.

______. Consciência moral e agir comunicativo. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1989.

______. Comentários à ética do discurso. Lisboa: Instituto Piaget, 1991.

LEITE, Evandro Gnçalves. A produção de textos em sala de aula: da correção do professor à reescrita do aluno. In: PEREIRA, Regina Celi (Org.) Nas Trilhas do ISD: práticas de ensino-aprendizagem da escrita. Campinas: Pontes, 2012. p. 141-177.

MACHADO, Anna Rachel. In: MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. Gêneros, teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola, 2005.

PEREIRA, Regina Celi Mendes. Do social ao psicológico: os caminhos que conduzem à materialização do texto escrito. In: PREIRA, R. C. M e ROCCA, M. Del Pilar (orgs.). Linguística Aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, 2009.

PEREIRA, Regina Celi (Org.) Nas Trilhas do ISD: práticas de ensino-aprendizagem da escrita. Campinas: Pontes, 2012.

PEREIRA, R. C. M.;Basílio, Raquel. A didatização da resenha acadêmica em contexto universitário. In: Nascimento, Elvira Lopes; Rojo, Roxane Helena Rodrigues. (Org.). Gêneros de texto/discurso e os desafios da contemporaneidade. 1aed.Campinas: Pontes, 2014, v. , p. 235-256.

PINTO, Rosalva. O interacionismo sociodiscursivo, a inserção social, a construção da cidadania e a formação de crenças e valores do agir individual. In.: GUIMARAES, A. M de M; MACHADO, A. R.; COUTINHO, A. O interacionismo sociodiscursivo: questões epistelomógicas e metodológicas. São Paulo: Mercado de Letras, 2007. p. 111-119

SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros e tipos de discurso: considerações psicológicas e ontogenéticas. In: Gêneros orais e escritos na escola / Tradução e organização Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004 [1994], p.21-39.

VOLOCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem. 4 ed. São Paulo: Hucitec, 1988 [1929].

VYGOTSKY, Lev Semiónovitch. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984 [1930].

______. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1987 [1934].

VYGOTSKY, Lev Semiónovich et al. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone/Edusp, 1988

Published

2021-07-26

How to Cite

Barbosa, J., & Firmino de Almeida, H. . (2021). THEORETICAL DISCOURSE IN SCIENTIFIC ARTICLES AN ISD APPROACH . DISCURSIVITIES, 9(2), 58–77. https://doi.org/10.29327/256399.9.2-3