A guided practice of literary reading in the early years of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.29327/256399.7.2-5Keywords:
Literacy. Teaching. Literary reading.Abstract
This article discusses a set of meetings in the classroom, related to the teaching-learning process of the literary reading experience with a class of the 3rd year of elementary school at Escola Municipal Cícero
Virgíneo, located in the city of Campina Grande/PB. We analyze and discuss, in this work, the limits and scope experienced in the extension project "The Teaching of Reading of Textual Genres in the Literacy Cycle in Campina Grande/PB" PROBEX/UEPB 2017-2018 related to the formation of the literature reader in the early years of elementary school. For this article, classes referring to the literary genres such as poetry and children's tale were chosen, since, throughout the entire extension, many textual genres were used. For the development of activities carried out in the classroom, we took as a basis the basic sequence proposed by Cosson (2006) composed of four steps, namely: motivation, introduction, reading, and interpretation. We used two poems written by Souza (2016, 2018) in the classes. As the main result, a considerable evolution was observed concerning the reading and interpretation of texts. In conclusion, there was an explanation on how to improve in the next works about literary reading and the didactic sequences in the pedagogical activities in the classroom.
References
ALFABETIZAÇÃO e Letramento. In: Diferença. [S.l.: s.n.], c2019. Disponível em: https://www.diferenca.com/alfabetizacao-e-letramento/. Acesso em: 25 abr. 2019.
BARBOSA, Begma Tavares. Letramento literário: sobre a formação escolar do leitor jovem. Educ. foco, Juiz de Fora, v. 16, n.1, p. 145-167. mar./ago. 2011. Disponível em: http://www.ufjf.br/revistaedufoco/files/2012/08/Texto-06.pdf. Acesso em 20 abr. 2019.
BLOG PORTABILIS. Entenda o que é o Pisa: Programa Internacional de Avaliação de Alunos. [S.l.: s.n.], c2019. Disponível em: https://blog.portabilis.com.br/entenda-o-que-e-o-pisa-programa-internacional-de-avaliacao-de-alunos/. Acesso em: 25 abr. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília/DF: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em 20 abr. 2019
BRASIL. Ministério da Educação. Resultado do Pisa de 2015 é tragédia para o futuro dos jovens brasileiros, afirma ministro. [S.l.: s.n.], 2016.Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/211-218175739/42741-resultado-do-pisa-de-2015-e-tragedia-para-o-futuro-dos-jovens-brasileiros-afirma-ministro? Acesso em: 20 abr. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Combater analfabetismo funcional e consolidar Base Comum são grandes desafios [...]. [S.l.: s.n.], 2016. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/211-218175739/38231-combater-analfabetismo-e-consolidar-a-base-comum-sao-grandes-desafios-diz-secretario. Acesso em: 20 abr.2019.
BRASIL ESCOLA. O texto, o leitor e o contexto: A leitura numa perspectiva interacionista. [S.l.: s.n.], c2019. Disponível em: https://meuartigo.brasilescola.uol.com.br/portugues/o-texto-leitor-contexto-leitura-numa-perspectiva-interacionista.htm. Acesso em: 28 abr. 2019
COSSON, Rildo. Letramento Literário, teoria e prática. São Paulo: Editora Contexto, 2006.
DICIO. Dicionário Online de Português. https://www.dicio.com.br/. Acesso em: 22 de abr. 2019.
GONÇALVES, Fabíola Mônica da Silva; SOUZA, Ângela Maria Ferreira,
SOUZA, Robson dos Santos; SILVA, Rossana Emanuele Dias da. Uma experiência didática com gêneros textuais no ciclo de alfabetização. In Formação de professor e trabalho pedagógico: produção e edição de material didático / organizadoras, Fabíola Mônica da Silva Gonçalves, Ana Carolina Souza da Silva Aragão, Giulianne Monteiro Pereira. – João Pessoa : IFPB, 2020.
IBGE. Analfabetismo cai em 2017, mas segue acima da meta para 2015. [S.l.: s.n.], 2018. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/21255-analfabetismo-cai-em-2017-mas-segue-acima-da-meta-para-2015. Acesso em: 21 abr. 2019.
INEP. Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (Pisa). Disponível em: http://portal.inep.gov.br/pisa. Acesso em: 20 Abr. 2019
KERSCH, D.R.; GUMARÃES, A.M.M. A construção de projetos didáticos de leitura e escrita como resultado de uma proposta de formação continuada cooperativa. RBLA, Belo Horizonte, v. 12, n. 3, p. 533-556, 2012.
LEÃO, Cleonice de Moraes Evangelista & SOUZA, Dalma Flávia Barros Guimarães de. Letramento literário em círculos de leitura na escola. Palimpsesto, Rio de Janeiro, n. 21, p.427‐441, jul./dez. 2015. Disponível em: http://www.pgletras.uerj.br/palimpsesto/num21/estudos/Palimpsesto21estudos06.pdf. Acesso em: 15 abr. 2019.
LITERATURA infantil. In: Ribalta Literária, [S.l.: s.n.], 2016. Disponível em: http://ribaltaliteraria.blogspot.com/2016/10/literatura-infantil.html. Acesso em: 22 abr. 2019.
MARTINS, Vicente. A Lei 9.394 Proíbe A Reprovação. Portal Jurídico Investidura, Florianópolis/SC, 13 Jan. 2009. Disponível em: investidura.com.br/biblioteca-juridica/artigos/direito-administrativo/2524-a-lei-9394-proibe-a-reprovacao. Acesso em: 22 abr. 2019.
SILVA, Rossana Emanuele Dias da. O ensino da leitura literária nos anos iniciais do ensino fundamental: um relato de experiência. 2019. 24p. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Letras Portuguesa) - Universidade Estadual da Paraíba, Centro de Educação, 2020.
SOUZA, Jairo Cézar Soares de. O Peso das Gotas. São Paulo: Editora Penalux, 2016.
SOUZA, Jairo Cézar Soares de. O Menino que Roubava Gaiolas. Paraíba: Paraibook Editorial, 2018.
SOUZA, R.J.; COSSON, R. Letramento Literário: Uma proposta para a sala de aula. In: Acervo digital da UNESP, 2011. Disponível em:
https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/40143/1/01d16t08.pdf. Acesso em: 15 abr. 2019.
STREET, Brian. What’s “new” in New Literacy Studies? Critical approaches to literacy in theory and practice. Current issues in Comparative Education, [New York], v. 5, n. 2, p. 77-91, Columbia University, 2003. Disponível em: http://www.tc.columbia.edu/cice/Archives/5.2/52street.pdf. Acesso em: 15 abr. 2019.
TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. 2. ed. Rio de Janeiro: DIFEL, 2009.
VASQUES, Cristina Maria. Os Caminhos da Formação do Leitor Literário Contemporâneo: tradição, tensões, carências e possibilidades. Itinerários, Araraquara, n. 25, p. 293-295, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Rossana Emanuele Dias da Silva; Fabíola Mônica da Silva Gonçalves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Public License (CC BY 4.0) which allows the sharing of the work with acknowledgment of its authorship and initial publication in this journal.
b) Discursividades journal offers immediate free access to its content, following the principle that making scientific knowledge available to the public free of charge provides greater global democratization of knowledge.