Applied linguistics, literacies and teacher training: challenges and perspectives in the contemporary context for teaching Portuguese

Authors

  • Gilmarques Lopes Gomes UFPB

DOI:

https://doi.org/10.29327/256399.10.1-3

Keywords:

Teaching, LA, Contemporaneity

Abstract

What is the essence of Applied Linguistics? What is your contribution to Portuguese language teaching and teacher training? What is your relationship with literacy? Based on these questions, we aim to investigate the contributions of Applied Linguistics to the teaching and learning of the Portuguese language from the perspective of literacies and teacher training. For this purpose, we rely on the theoretical assumptions of Lopes (2006, 2013, 2019), Cavalcanti (2013), Bohn (2013), Rojo (2019), Soares (2006), Kleiman (2013, 2019) and Kalantzis (2020). Our research has a qualitative and bibliographic approach, supported by Marconi and Lakatos (2013) and Gil (2019). The results indicate that the school needs to promote a transforming education with meaningful and plural learning situations.

Author Biography

Gilmarques Lopes Gomes, UFPB

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Linguística e Ensino na Universidade Federal da Paraíba.

Professor da Educação Básica no município de Barra de Santa Rosa, PB.

References

BOHN, Hilário I. Ensino e aprendizagem de línguas: os atores da sala de aula e a necessidade de rupturas. IN: LOPES, Luiz Paulo da Moita. Linguística Aplicada na modernidade recente. São Paulo, Parábola, 2016, p. 79-98.

CAVALCANTI, Marilda C. Educação linguística na formação de professores de línguas: intercompreensão e práticas translíngues. IN: LOPES, Luiz Paulo da Moita. Linguística Aplicada na modernidade recente. São Paulo, Parábola, 2016, p. 211-226.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Saberes necessários à prática docente. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

GATTI, Bernadete. Nossas faculdades não sabem formar professores. Entrevista concedida a Flávia Yuri Oshima. Revista Época. São Paulo, 2016. Disponível em: https://epoca.oglobo.globo.com/educacao/noticia/2016/11/bernardete-gatti-nossas-faculdades-nao-sabem-formar-professores.html. Acesso em: 10/11/2021.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas da pesquisa social. 7ª edição, São Paulo, Atlas, 2019.

KALANTZIS, Mary. Et al. Letramentos. Tradução: Peterson Pinheiro. Campinas, São Paulo: Editora da Unicap, 2020.

KLEIMAN, Ângela. Et al. A Linguística Aplicada na contemporaneidade: uma narrativa de continuidades na transformação. In: Calidoscópio, 2019, v.17 nº 4, p. 724–742. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2019.174.04 . Acesso em: 10/10/2021.

MARCONI, M.A.; LAKATOS, E.M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 8a Ed. São Paulo, Atlas/GEN, 2017.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MILLER, Inés Kayon de. Formação de professores de línguas: da deficiência à reflexão crítica e ética. IN: Lopes, Luiz Paulo da Moita. Linguística Aplicada na modernidade recente. São Paulo, Parábola, 2013, p. 99-122.

MOITA LOPES, Luiz Paulo de. Uma linguística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo da linguística aplicada. IN: Lopes, Luiz Paulo da Moita. Por uma linguística aplicada interdisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.

MOITA LOPES, Luiz Paulo de. Fotografias da Linguística Aplicada brasileira na modernidade recente. IN: LOPES, Luiz Paulo de Moita Linguística Aplicada na modernidade recente. São Paulo, Parábola, 2013, p. 15-37.

MONTEIRO, Rosemeire Selma. A linguística aplicada e o processo de letramento. IN: Revista de Letras, nº 21, v. 12, 1999. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/revletras/article/view/2161. Acesso em: 20/10/2021.

OLIVEIRA, Maria Bernadete Fernandes. Considerações em torno da linguística aplicada e do ensino de língua materna. IN: Revista Odisseia, nº. 03, 2012.

ROJO, Roxane Helena R. Letramentos, mídias e linguagens. São Paulo: Parábola editorial, 2019.

SANTOS, Raimunda Valquíria de Carvalho. Et al. Os estudos de letramento no âmbito da linguística aplicada: diálogos que se entrelaçam. IN: XVII Congresso Internacional Asociación de Linguística y Filologia de América Latina. 2014. Disponível em: https://www.mundoalfal.org/CDAnaisXVII/trabalhos/R0753-1.pdf . Acesso em: 20/10/2021.

SCHMITZ, L. L. Paradigmas do conhecimento: os percursos e descaminhos da educação ao longo da história. Revista Divisa. Revista da Fai Faculdade de Itapiranga. nº 4, v. 3, p. 80, 2006. Disponível em: http://faifaculdades.edu.br/eventos/SEMIC/6SEMIC/arquivos/resumos/RES27.pdf . Acesso em: 27/10/2021.

SOARES, Magda. Alfabetização e Letramento. 4ª ed. São Paulo: Contexto, 2006.

Published

2022-03-10

How to Cite

Lopes Gomes, G. (2022). Applied linguistics, literacies and teacher training: challenges and perspectives in the contemporary context for teaching Portuguese. DISCURSIVITIES, 10(1), e1012205. https://doi.org/10.29327/256399.10.1-3