An analysis of the video animation “Confusion with cookies” through elements of Visual Design Grammar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/256399.12.1-3

Keywords:

Reading. , Multiliteracies., Visual Design Grammar. , video animation

Abstract

Information and Communication Technologies ICTs are technolo- gical tools and the daily life of society, since it is through social interaction and information dissemination. Given this, the meaning of their daily lives is different from multisemiotic and verbal texts in different forms of visual and verbal society, with the dissemination of information quickly and intercon- nected with society. Therefore, observe the need for training schools, in their curriculum matrices, to bring forum content into the classroom, in order to carry out multiliterate and interactive classes that contribute to the criticism of students and teachers. In the meantime, the present work aims to discuss the influence of ICTs, from the perspective of the Grammar of Visual Design (GDV), proposing an analysis of the contribution of work with video anima- tions, through multisemiotic reading in the school environment. Thus, in or- der to carry out the research, we will use a theoretical methodology, since an analysis of the corpus will be carried out later. With the accomplishment of the research, it was possible to verify that the GDV contributes to the reading of multisemiotic texts in a critical way, that through it it is possible to analyze signs that are beyond the text, therefore, we conclude that the insertion of such contents seen in the classroom class contributes to the active and cri- tical formation of the student not only in terms of school amendments, but also in terms of social issues.

Author Biographies

Taísa Rita Ragi, Universidade Federal de Lavras

Master's student in the Post-Education in Letters Program at the Federal University of Lavras, MG.

Vanilda Aparecida Belizário, Universidade Federal de Lavras

Professional Master's Degree in Education from the Federal University of Lavras, MG.

Camila Lessa do Carmo, Universidade Federal de Lavras

Graduated in Letters from the Federal University of Lavras, MG.

References

BACCEGA, Maria Aparecida. O Estereótipo e as Diversidades. Comunicação & Educação, São Paulo, p. 7-14, 1999. Acesso em: 15 maio.2020.

BELIZÁRIO, Vanilda Aparecida; SOUZA, Teciene Cássia de.; RAGI, Taísa Rita. Hipermídia: contribuições para o processo de formação de professores. Macabéa – Revista Eletrônica do Netlli, Crato, v. 10, n. 8, 2021, p. 180-190. Disponível em: <http://periodicos.urca.br/ojs/index.php/MacREN/article/view/3894 >, acesso em: 26 jan. 2022.

CONFUSÃO com Biscoitos. [S. l.: s. n.], 2012. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=38y_1EWIE9I. Acesso em: 17 abr. 2020.

DIONISIO, Ângela Paiva. Gêneros textuais e multimodalidade. In: KARWOSKI, Acir Mário; GAYDECZKA, Beatriz; BRITO, Karim Siebeneicher (Orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. p. 137-152.

FERREIRA, Helena Maria; MELO, Guilherme; RAGI, Taísa Rita. O design de textos multissemióticos: implicações para o processo de produção de sentidos. Revista Signos, Lajeado, v. 2, n. 41, p. 190-208, jun. 2020. Disponível em:<http://www.univates.br/revistas/index.php/signos/article/view/2586 >. Acesso em: 23 jan. 2022.

FERREIRA, Helena Maria; VILLARTA-NEDER, Marco Antonio. Textualização E Enunciação Em Texto Multimodal: Análise Do Vídeo De Animação Escolhas. 2017. Disponível em: www.revistaprolíngua.com.br. Acesso em: 22 maio 2020.

KRESS, Gunther.; van LEEUWEN, T. Reading Imagens: the grammar of visual design. London: Routledge, 2006.

MARANHA, Tulio Lourençoni. FERREIRA, Helena Maria. A leitura de textos multissemióticos à luz da gramática do design visual. Cadernos IL, Porto Alegre, nº 56. p. 102-117. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/cadernosdoil/index>. Acesso em: 02/05/2019.

MESQUITA, Lucimara Grando; OLIVEIRA, Leonardo; RAGI, Taísa Rita. Multiletramento audiovisual: a constituição dos sujeitos pela linguagem nos espaços de cineclube. Caderno de Ensino, Linguagens e suas Tecnologias, Rio de Janeiro, v. 2, n. 4, p. 299-315, jul./dez. 2021. Disponível em: <https://revistascientificas.ifrj.edu.br/revista/index.php/celte/article/view/1889>, acesso em 20 de fev. 2022.

NASCIMENTO, Roseli Gonçalves do. BEZERRA, Fábio Alexandre Silva. HEBERLE, Viviane Maria. Multiletramentos: iniciação à análise de imagens. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 14, n.2, p. 529-552, jul./dez. 2011. Disponível em: <https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/rle/article/view/15403>. Acesso em: 30 de mai. de 2019.

NEPOMUCENO, Arlete Ribeiro; PAES, Vera Lucia Viana de. Gramática sistêmico-funcional & gramática do design visual: metafunções da linguagem na análise do gênero publicitário digital. CONFLUÊNCIA, v. 1, p. 296, 2019.

Ragi, Taísa Rita; Belizário, Vanilda Aparecida; Silva, Letícia Fernanda Carvalho da. (2022). A leitura em sala de aula: implicações sobre o gênero multimodal. Discursividades, 10(1), e–1012206. Recuperado de https://revista.uepb.edu.br/REDISC/article/view/952, acesso em: 02 de mai. de 2022.

ROCHA, Aline Wieczikovski; GOMES, Catiúcia Carniel. Letramento Multimodal: por uma Concepção de Construção de Sentidos. Travessias Interativas , v. 16, p. 145-160, 2018.

Published

2023-02-21

How to Cite

Ragi, T. R., Belizário, V. A., & Carmo, C. L. do. (2023). An analysis of the video animation “Confusion with cookies” through elements of Visual Design Grammar. DISCURSIVITIES, 12(1), e1212305. https://doi.org/10.29327/256399.12.1-3