Teaching-learning English for deaf students: didactic-pedagogical strategies for inclusive education

Authors

Keywords:

Educação Inclusiva., Língua Inglesa., Alunos Surdos

Abstract

This work has as its main goal to analyze didactic-pedagogical strategies that facilitate the process of English teaching and learning to deaf students. As theoretical references, we reflected on the modalities of special and inclusive education, based on some legal documents that support the right of inclusive education as well as analyzed the peculiarities related to the teaching of English to deaf students. In terms of methodology, we classify this work as a qualitative bibliographic research in which the corpus consists of four studies carried out in contexts of English teaching and learning to deaf students. As results, we managed to identify in the four studies analyzed some didactic-pedagogical strategies among which we can highlight: the importance for the teacher to learn Brazilian Sign Language, the role of the interpreter in this context and the relevance of making use of adapted teaching material and assistive technologies in the classroom. 

Author Biographies

Karyne Soares Duarte Silveira Silveira, Universidade Estadual da Paraíba

Doutorado em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba. Professora do curso de Letras-Inglês do Departamento de Letras e Artes da UEPB.

Martha Raffaela Barbosa Barros, Universidade Estadual da Paraíba

Graduada em Letras Inglês pela Universidade Estadual da Paraíba (2022). Professora de Língua Inglesa em diversas instituições de ensino desde  2018.

References

ALMEIDA, Severina; CÓRDULA, Eduardo. O papel do intérprete de Libras no processo de ensino-aprendizagem do(a) aluno(a) surdo(a). Editora UFPB, Paraíba, 2001.

CARVALHO, Raquel Araújo Mendes de. Desafios e possibilidades do ensino da língua inglesa para surdos. 2014. 131 f. Dissertação (Mestrado em Letras e Linguística) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2014.

COLLA, Rodrigo. Educação Especial e Inclusão Escolar: sondando uma micropolítica que propicie práticas inclusivas. Revista de Educação Pública, v. 29, p. 1-15, jan./dez. 2020.

DIAS, Odon Bastos; SCHMIDT, Ana Paula Carvalho. Material didático visual no ensino de inglês como língua adicional para estudantes surdos. Linguagens & Cidadania, v. 20, número especial, jan./dez., 2018.

GIL, Marta. Entrevista com Marta Gil. Revista Mais 60, São Paulo, volume 29, n° 73, Abril de 2019, p. 100-109.

MACHADO, Adilma; COSTA, Dennis; DANTAS, Rosycléa. Experiências iniciais no ensino de língua inglesa para alunos surdos: compreensões da atividade educacional. In: NASCIMENTO, Kaline Brasil Pereira; SILVEIRA, Karyne Soares Duarte (Org). Ensino de línguas e inclusão social. João Pessoa: Ideia, 2020, p. 31-50.

MIRANDA, Theresinha Guimarães; GALVÃO FILHO, Teófilo Alves. O professor e a educação inclusiva: formação, práticas e lugares. Salvador: EDUFBA, 2012.

MORAES, Antônio Henrique C.; CAVALCANTI, Wanilda Maria Alves. Uma experiência de ensino de inglês para surdos: novas possibilidades de aquisição de fluência. In: XXIV JORNADA NACIONAL DO GRUPO DE ESTUDOS LINGUÍSTICOS DO NORDESTE. 2012, 3, Pernambuco. Anais.. Recife, PE, 2012.

NASCIMENTO, Kaline Brasil Pereira. Em busca de práticas pedagógicas inclusivas com um aluno surdo, relato de uma primeira experiência. In: NASCIMENTO, Kaline Brasil Pereira; SILVEIRA, Karyne Soares Duarte (Org). Ensino de línguas e inclusão social. João Pessoa: Ideia, 2020, p.13-29.

PLAISANCE, Eric. Da educação especial à educação inclusiva: esclarecendo palavras para definir práticas. Educação (Porto Alegre), v. 38, n. 2, p. 230-238, maio-ago. 2015.

SOUZA, Sebastiana Almeida; ALMEIDA, Sérgio Henrique de Souza. Leitura-escrita em inglês com surdos: uma abordagem dialógica. Revista Eventos Pedagógicos, v.5, n.1 (10. ed.), número especial, p. 140-148, Mato Grosso, jan./maio 2014.

TAVARES, Kátia Cristina do Amaral; OLIVEIRA, Ana Paula Pires de. Libras no ensino de inglês mediado pelas novas tecnologias: desafios e possibilidades. Revista Brasileira de Linguística Aplicada - RBLA, Belo Horizonte, v. 14, n. 4, p. 1045-1072, 2014.

TONELLI, Juliana Reichert Assunção; MATEUS Elaine. Diálogos (im)pertinentes entre formação de professores e aprendizagem de línguas. São Paulo: Editora Blucher, 2017.

VELDEN, Helena Ferreira Vander; LEITE, Lúcia Pereira. A interface entre a psicologia e a inclusão educacional. In.: MARTINS, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira; GIROTO, Claudia Regina Mosca; SOUZA, Claudio Benedito Gomide de (org.). Diferentes olhares sobre Inclusão. São Paulo: Cultura Acadêmica; Marília: Oficina Universitária, 2013, p. 23-43.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

Published

2024-04-29

How to Cite

Silveira, K. S. D. S., & Martha Raffaela Barbosa Barros. (2024). Teaching-learning English for deaf students: didactic-pedagogical strategies for inclusive education. DISCURSIVITIES, 15(2), e–1522406. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/REDISC/article/view/3102

Issue

Section

Artigos

Categories